Pieni yritys voi saada vegaanituotteella töitä ja mainetta – "Katsotaan parin vuoden päästä, mikä tuulahdus maailmalta sitten tulee"

Omat vegaanireseptit saattavat piristää pienyritysten kassavirtaa selvästi.

veganismi
Kuopiolaisyritys on kehittänyt oman reseptin vegaanipehmytjäätelölle.
Toni Pitkänen/Yle

Jäätelökahvilaa Kuopiossa pyörittävä Minna Kaasalainen pyöräyttää uutta vegaanipehmytjäätelöä koneesta. Uusi tuote on syntynyt kuopiolaisyrityksen ja Suonenjoella toimivan kehitysyhtiö Savogrow:n yhteistyönä.

Vegaanituotteet tuovat uusia mahdollisuuksia pienille yrityksille. Kuopiolaisyrityksen resepti on yksi esimerkki omasta erikoisuudesta, jolla voi erottautua isoista ketjupaikoista.

Vegaanipehmytjäätelön reseptiä on suunniteltu yli puoli vuotta. Yrittäjä Minna Kaasalaisen mukaan yksi sysäys oli se, että kaikki eivät voi syödä maitoon tehtyä jäätelöä.

– Yksi lapsiasiakas oli pahoillaan, kun joutui aina tyytymään mehujäähän muiden syödessä pehmytjäätelöä. Nyt on myös hänelle sopivaa "kierrejäätelöä", sanoo My Ice D:n yrittäjä Minna Kaasalainen.

Kauramaitoon tehty vegaanipehmytjäätelö maistuu mansikalle. Tavoitteena on saada uutuustuote myös laajemmille markkinoille.

– Se on tulevaisuutta, mutta katsotaan ensin meidän oma paikka ja testataan miten kuluttajat reagoivat, sanoo yrittäjä Minna Kaasalainen.

Yle kertoi vegaanialan trendeistä viime talvena. Esimerkiksi Pohjois-Karjalassa on saatavilla vegaanisti tehtyä lanttukukkoa.

Asiantuntija kehottaa pienyrityksiä ideoimaan omia vegaanituotteita

Omalaatuinen ja itse ideoitu vegaanituote on pienelle yritykselle keino erottautua massasta. Valveutuneet kuluttajat arvostavat yritysten omia erikoisreseptejä.

Vuosikymmeniä elintarvikealalla työskennellyt ja eri tuotteita ideoinut Savogrow-yhtiön tuotekehittäjä Urpo Hirvonen kannustaa alan yrityksiä ideoimaan nykyistä enemmän omia vegaanireseptejä.

– Pieni ei voi kilpailla hinnassa suurten elintarvikevalmistajien kanssa. Pienten yrittäjien olisi aistittava ajan trendi ja lähdettävä kehittämään uusia vegaaneille tarkoitettuja tuotteita. Tuotteiden on oltava erikoisia, että ihmiset ovat valmiita maksamaan niistä hieman enemmän kuin tavallisesta, niin sanotusta, bulkkitavarasta, miettii Hirvonen.

Tuotekehittäjä Urpo Hirvosen mukaan yksi mielenkiintoinen sara vegaanituotteissa on ruokamakkaroissa. Hirvonen kaipaa markkinoille sellaista makkaraa, joka ei ole soijapohjainen.

– Soijaa sisältäviä makkaroita on jo paljon olemassa, mutta yllättävän moni kuluttaja on soijalle allerginen.

Lihatuotteita pitkään valmistaneen kuopiolaisen Lihaniekan suunnitelmissa on kehitellä kasvistuotteita markkinoille. Yritys on vielä varsin vaitonainen mahdollisista vegaanituotteista, mutta suunnitelmat tarkentuvat ensi vuonna. Lihaniekka toivoo kasvisvaihtoehtojen tuovan yritykselle uutta asiakaskuntaa.

Kahvilayrittäjä ideoi mielellään vegaanireseptejä

Kuopion keskustassa viisi vuotta kahvilaa pitänyt Merja Kallio on myös huomannut vegaanituotteiden suosion nousun. Paikan erikoisuus on omalla reseptillä tehty vegevohveli.

Vegaaninen annos kahvilan tiskillä.
Matti Myller / Yle

Vegaanivaihtoehdoista on kiinnostunut kuitenkin vain pieni joukko asiakkaista. Suurin osa ostaa kahvilasta vielä perinteisiä makeita tai suolaisia herkkuja.

Kaffeteria Mummolan yrittäjä Merja Kallion mukaan vegaanitarjontaa on nykyisin "pakko" olla ja uusia juttuja on kiva kokeilla.

Kahvilan valikoimassa on iso merkitys myös erikoiskahveilla ja -maidoilla. Vegaanipuolen tuotteissa alan suurin buumi saattaa olla Kuopiossa jo hieman ohi.

– En tiedä, ehkä se vähän vähenee. Parin vuoden välein tulee uusia trendejä ja juttuja ruoka- ja leivonnaishommissa. Katsotaan parin vuoden päästä, mikä tuulahdus maailmalta sitten tulee, sanoo Merja Kallio.