Kotkan satama sai ison asiakkaan: jättimäistä sellutehdasta Kuopioon puuhaava Finnpulp kuljettaa sellunsa maailmalle Mussalon kautta

Finnpulp suunnittelee rakentavansa Kuopioon maailman suurimman havusellutehtaan.

satamat
Lukki kuljettaa merikonttia Mussalon satamassa
HaminaKotkan satama tähtää Itämeren johtavaksi sellusatamaksi.Pyry Sarkiola / Yle

Suomen suurin vientisatama HaminaKotka Satama Oy on solminut mittavan aiesopimuksen Kuopioon suunnitteilla olevan buotuotetehdas Finnpulpin kanssa.

Finnpulp on päättänyt, että se kuljettaisi sellutuotteensa maailmalle Kotkan Mussalon sataman kautta. Sopimus on pitkäaikainen.

Satamayhtiö varaa Finnpulpille maata suuren selluvaraston rakentamista varten.

Finnpulp Oy haluaa perustaa biotuotetehtaan Kuopion Sorsasaloon, Kallaveden rannalle. Toteutuessaan tehdas olisi maailman suurin havusellutehdas, joka tuottaisi vuodessa 1,2 miljoonaa tonnia sellua.

– Finnpulpin satamavalinta on meille valtava mahdollisuus. Se nostaa HaminaKotkan Itämeren johtavaksi sellusatamaksi, toimitusjohtaja Kimmo Naski sanoo.

Maailman suurin havusellutehdas

Finnpulpin tehdas voisi aloittaa tuotannon aikaisintaan keväällä 2021.

Tällä hetkellä käynnissä on tehtaan rakentamisen suunnittelu. Vaiheeseen kuuluu logististen ratkaisujen valinta.

Tehtaan perussuunnittelun arvioidaan valmistuvan ensi vuonna, minkä jälkeen yhtiö tekee lopullisen investointipäätöksen havusellutehtaan rakentamisesta.

Yhtiön suurin rahoittaja on kiinalainen pehmopaperivalmistaja Hengan, joka rahoittaa hankkeen noin 15 miljoonaa euroa maksavan esisuunnitteluvaiheen. Kokonaisrahoitus ei kuitenkaan ole vielä varmistunut.

Finnpulp on arvioinut, että tehtaan pysyvä työllistämisvaikutus olisi Suomessa noin 3 400 henkeä vuodessa. Itse tehdas työllistäisi 200 ihmistä. Arviota paikallisista työllisyysvaikutuksista HaminaKotkan satamassa ei ole.

Finnpulpin tuotteet kuljetetaan Savon rataa pitkin Kuopiosta Kouvolan kautta Kotkaan.

Sataman mittava laajennus

Suomen suurin vientisatama Hamina-Kotka laajentaa parhaillaan aluettaan Kotkan Mussalossa.

Laajennuksella halutaan sujuvoittaa etenkin sellun käsittelyä ja varastointia.

Maaliskuussa HaminaKotka satama, satamaoperaattori Steveco ja metsäyhtiö UPM sopivat huomattavan sellukeskuksen rakentamisesta Mussalon uudelle D-alueelle, jonne Finnpulpinkin toiminnot tulevat sijoittumaan.

– D-alueen rakentamispäätös on osoittautunut kannattavaksi jo ennen kuin se on valmistunut, toimitusjohtaja Naski totetaa.

55 miljoonaa maksava investointi on sataman suurin investointi kymmeneen vuoteen.

Uuden satama-altaan suojaksi rakennetaan aallonmurtajaa, ja Stevecon rakentaman sellunsäilytyshallin sinivalkoiset seinät ovat jo pystyssä. Toisaalla satamassa valetaan korkeita betonisia tukirakenteita satama-altaan laitureita varten.

Urakan ensimmäisen vaiheen on tarkoitus valmistua syksyllä 2019. Seuraaviin vaiheisiin kuuluu esimerkiksi uusien laitureiden rakentamista, mutta niiden aikataulusta päätetään myöhemmin.

Satamalla menee hyvin

Hamina-Kotkan sataman taloudellinen tilanne on hyvä.

Liikennemäärät ovat olleet pitkään kasvu-uralla. Tammi-syyskuussa sataman kautta kulki yli 12 miljoonaa tonnia tavaraa. Se on lähes 14 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Vientisatamalla riittää työtä Nord Stream 2 -kaasuputken tuottamisessa ja öljyteollisuuden jättimäisten moduulien kuljettamisessa Kazakstanin öljynporauskentille. Molemmat hankkeet ovat projektiluonteisia.

– Sataman käyttöaste on juuri nyt korkea. Kapasiteettia on sitten taas enemmän kun projektit ovat ohi, Naski sanoo.

Naskin mukaan Finnpulpin kanssa on keskustelut 30 tai 50 vuoden mittaisesta sopimuksesta.

– Leipää on luvassa tulevillekin sukupolville, Naski sanoo.

Lisäksi Kotkan kaupunki on varannut Mussalon satama-alueelta tontin metsäyhtiö UPM:n suunnittelemalle suurelle biojalostamolle.

Lukki kuljettaa konttia satamassa
Pyry Sarkiola / Yle

Lisää ratapihaa

Sataman toimitusjohtaja Kimmo Naski toivoo, että Finnpulpin merkittävä investointi vauhdittaisi ratatöitä satamassa sekä Kotkan ja Kouvolan välillä.

Satamayhtiö on puhunut pitkään sen puolesta, että Kotolahden ratapihan laajennus Mussalossa saatettaisiin valmiiksi.

– Meillä on huutava pula ratapihakapasiteetista. Toinen puolikas Kotolahden ratapihasta puuttuu. Sitä on toivottu kauan, Naski sanoo.

Toiveissa on myös akselipainon korotus Kouvola-Kotka -välille, samoin kaksoisraide.

– Toivon, että valtio ottaa nyt kopin tästä. Viimeistään nyt meillä on vakuuttavat perusteet sille, että uutta rakennetaan, Naski sanoo.