Louhimies syyttää Yleä ajojahdista – päätoimittaja Jokinen: “Käsittämätön väite”

Aku Louhimies uskoo, että Ylen toimittajan yhteydenotto Britannian yleisradioyhtiöön voi viedä häneltä ohjaustyön ulkomailla.

Aku Louhimies
Ohjaaja Aku Louhimies Tuntematon sotilas -elokuvan erikoisnäytöksessä Helsingissä 15. helmikuuta 2018.
Elokuvaohjaaja Aku Louhimies.Emmi Korhonen / Lehtikuva

Elokuvaohjaaja Aku Louhimies syyttää Yleä ajojahdista.

Louhimies kertoi eilisessä Facebook-päivityksessään (siirryt toiseen palveluun), että hänet on pantu ainakin toistaiseksi sivuun mittavasta BBC:n draamatuotannosta, jossa hän työskenteli ohjaajana.

Syyksi hän epäilee sitä, että Ylen toimittaja oli ollut tänä syksynä yhteydessä Britannian yleisradioyhtiöön ja toimittanut sille raskauttavia tietoja Louhimiehestä.

Suomalaistoimittajalla hän viittaa Sara Rigatelliin, joka kirjoitti jutun Aku Louhimiehen työskentelytavoista maaliskuussa 2018.

Siitä alkoi poikkeuksellisen laaja kotimaista elokuva-alaa ravisuttanut kohu Louhimiehen ympärillä.

Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen pitää Louhimiehen väitettä käsittämättömänä.

– Opintovapaalla oleva toimittajamme on tarkistanut uutisvinkkiä Britanniasta. Siinä yhteydessä on keskusteltu Louhimiehestä, Jokinen summaa.

Vinkki liittyi siihen, oliko Louhimies saanut sopimuksen brittiläisen tuotantoyhtiön tai BBC:n kanssa. Asian tarkistamista jatkettiin Yle Uutisten kulttuuritoimituksessa.

– Mutta varmuutta tästä diilistä ei saatu. Tämä on aivan normaalia toimituksellista työtä, Jokinen toteaa.

Louhimies kirjoittaa päivityksessään olleensa katsastamassa historiallisen World On Fire -sarjan kuvauspaikkoja, kun sarjan tuotantoyhtiö sai BBC:ltä kohtalokkaan puhelun, ja Louhimies siirrettiin ainakin toistaiseksi syrjään.

World On Fire -sarjaa tuottaa muun muassa Poldark-tv-sarjasta tunnettu brittiläinen tuotantotalo Mammoth Screen.

“Tuotantoyhtiö päätynyt toiseen ohjaajaan”

Yle Uutiset kysyi Louhimiehen statusta kyseisessä tuotannossa jo lokakuun alussa.

Silloin draamasarjan viestinnästä vastaavan lontoolaisen Milk Publicity PR-toimiston viestintäjohtaja kertoi, että Mammoth on päätynyt toiseen ohjaajaan, eikä asiasta ollut muuta kerrottavaa.

PR-toimiston parin viikon takaiselle kommentille ei saatu yrityksistä huolimatta enää vahvistusta tiistaina.

Louhimiehen fb-päivityksen mukaan hänen asemansa tuotannossa olisi vielä auki.

Ylellä ei korjattavaa

Louhimies palaa fb-päivityksessään usein toistamaansa väitteeseen, ettei Yle ole antanut hänelle mahdollisuutta korjata viime maaliskuussa kohun laukaisseen jutun asiavirheitä, ylilyöntejä ja väärintulkintoja.

Ohjaaja kertoo päivityksessään tehneensä keväällä Yleisradiolle oikaisupyynnön. Yle vastasi siihen perusteellisesti jo huhtikuussa ja totesi, ettei oikaistavaa ole.

Louhimiehen tapaus nousi uudelleen esille toukokuussa Ilta-Sanomissa (siirryt toiseen palveluun), jossa ohjaaja yhä väitti, että Ylen jutussa oli virheitä.

Yle julkaisi myöhemmin vastineen Ilta-Sanomissa, jossa vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen totesi, etteivät Louhimiehen väitteet asiavirheistä pitäneet paikkansa.

Yle Uutiset ei ole toistaiseksi tavoittanut Aku Louhimiestä eikä BBC:n tai Mammoth Screenin edustajaa haastatteluun.