Vakavan vaaratilanteen tutkinta valmis: Matkustajakone ja traktorit lähes törmäsivät Helsinki-Vantaalla tammikuussa – työkoneet eivät näkyneet tutkassa oikein

Lennonjohtaja unohti, että lumityökoneita käytettiin vielä kiitotiellä antaessaan luvan lentoonlähtöön.

lentoliikenne
lennonjohtotorni

Helsinki-Vantaan lentokentällä alkuvuodesta tapahtuneiden vaaratilanteiden tutkinta on valmistunut.

Ensimmäisessä tapauksessa matkustajalentokoneelle annettiin lähtölupa, vaikka alueella oli ollut samanaikaisesti kolme työkonetta.

Työkoneet – yksi höyläkone ja kaksi traktoria – olivat olleet kentällä lumenpoistotöissä.

OTKESin raportin mukaan kolmelle lumityökoneelle oli annettu lupa lumen poistoon. Kuitenkaan kiitotietä ei ollut suljettu niin, että työkoneet olisivat näkyneet tutkassa oikein merkittyinä. Lennonjohtaja unohti, että lumityökoneita käytettiin vielä kiitotiellä antaessaan luvan lentoonlähtöön.

Lumityökoneiden työntekijät huomasivat lähtevän koneen ja pysähtyivät.

OTKESin mukaan kunnossapitotöiden ennakointi olisi parantanut turvallisuutta.

OTKES suosittaa tapauksen perusteella, että ANS Finland Oy ja Finavia kehittävät lennonjohdon tietojärjestelmän kosketusnäyttöjä siten, että lentokoneet ja maa-ajoneuvot erottuvat niillä selvästi toisistaan.

Toisessa tapauksessa huono näkyvyys

Toinen tutkinta keskittyi tapaukseen, jossa yksityiskone rullasi luvatta kiitotielle. Tämän vuoksi Finnairin Brysselistä tulossa ollut kone joutui tekemään ylösvedon.

OTKESin mukaan vaaratilanteeseen johti ennen kaikkea huono näkyvyys, sillä sää oli huono.

OTKESin mukaan yksityiskoneen lentäjät keskittyivät ennen lentoonlähtöä tarkastuslistan läpikäymiseen, eivätkä seuranneet riittävästi koneen kulkua.

OTKES suosittaa tapahtuneen perusteella, että Liikenteen turvallisuusvirasto varmistaa lentoyhtiöiden tarkastuksissa, että rullausta koskevissa menetelmissä on huomioitu ohjaamomiehistön tilannekuvan jatkuva ylläpito.

OTKES toteaa, että kummassakaan tapauksessa ei osattu tunnistaa talviolosuhteiden riskejä.

Finavian mukaan vaaratilanteet Helsinki-Vantaan lentoliikennealueilla ovat äärimmäisen harvinaisia.

Lue myös:

Lennonjohto päättää, kuka saa liikkua rullaus- tai kiitotiellä