Lämpöaalto yllätti ylipaineisilla nastarenkailla ajavan – Liikenneturva neuvoo alentamaan nopeutta mieluummin kuin kikkailemaan rengaspaineella

Turvallinen talviajo vaatii tuoreet ja oikean levyiset renkaat sekä sopivat rengaspaineet.

talvirenkaat
Nastarenkaat ovat monien mielestä parhaat talvirenkaat.
Nastarenkaat ovat monien mielestä parhaat talvirenkaat.Raimo Torikka / Yle

Suurin osa Lapin autoilijoista on vaihtanut jo autoonsa talvirenkaat ensimmäisten lumikelien tultua. Esimerkiksi Rovaniemellä Lapin Kumin rengashotellin käyttäjistä 70 prosenttia on käynyt vaihdattamassa nastarenkaat autoonsa. Kemissä renkaanvaihdossa on käynyt noin 50 prosenttia ja Oulussa 40 prosenttia autoilijoista.

Lokakuun alun kylmät kelit menivät ohi ja harvinainen lämpöaalto lipui Suomen päälle. Kelin muuttuminen lämpimäksi on aiheuttanut ylimääräistä harmia nastarenkailla ajaville.

Nastarenkaisiin laitetaan yleensä hieman ylipainetta pakkasia silmälläpitäen.
Nastarenkaisiin laitetaan yleensä hieman ylipainetta pakkasia silmälläpitäen.Raimo Torikka / Yle

Rengasliikkeet laittavat yleisesti nastarenkaisiin tavallista korkeammat paineet. Se heikentää ajomukavuutta, koska ylitäytetyillä renkailla kumin tuottama pito vähenee.

– Kun renkaat on asennettu alle niin niihin pannaan talvikelejä varten 0,2 - 0,3 baria enemmän ilmaa kuin valmistaja suosittelee. Kun tulee talvi ja pakkanen, ilmanpaine renkaissa laskee. Nyt, kun talvea ei tullutkaan, niin näillä lämpötiloilla renkaissa on liikaa ilmaa, perustelee Lapin Kumin myyntipäällikkö Risto Keskiruokanen renkaiden ylitäyttöä.

Pahimmillaan rengaspaineet voivat ylittää autonvalmistajan suositukset hyvinkin reippaasti. Tällaisilla kivikovaksi täytetyillä nastarenkailla ajaminen kovalla asfaltilla voi tuntua jopa turvattomalta.

Rengaspaineen laskeminen ei auta vesiliirrossa

Liikenneturvan aluejohtaja Rainer Kinisjärvi tiedostaa ongelman, mutta neuvoo autoilijaa rengaspaineilla kikkailun sijaan laskemaan mieluummin ajonopeutta.

– Kesärajoitukset ovat vielä voimassa, ja esimerkiksi satasen nopeusrajoitusalueella kannattaa haastavissa olosuhteissa alentaa nopeutta.

Kinisjärven mukaan nastarengas on ylipäätään erittäin huono vesikelillä. Rengaspaineen lasku ei esimerkiksi vesiliirtoon jouduttaessa auta.

– Rengaspaine on ehkä mukavuustekijä, mutta kuinka suuri turvallisuustekijä se sitten on. Riippuu paljon renkaan yleisestä kunnosta, miten hyvin se toimii.

Täysillä nastarenkailla ajaville Liikenneturvan Kinisjärvi haluaa myös huomauttaa, että ensi viikolla sää on jo viilenemään päin.

Kapeampi rengas talviolosuhteisiin

Autonrengasliitto suosittaa turvallisuuden kannalta vaihtamaan talvirenkaat riittävän usein.

– Tämä ei ole mitään rengaskauppiaan myyntipuhetta vaan ihan tutkittua tietoa. Eli talvirengas tehdään pehmeämmästä kumiseoksesta ja kun sille tulee ikää niin kumi alkaa kovettua ja kovettumisen myötä lähtee renkaasta pito pois, Keskiruokanen kertoo.

Nykyisin on tavallista, että uusiin autoihin asennetaan entistä leveämpiä ja matalaprofiilisempia renkaita. Suuntaus näyttää olevan sama myös talvirenkaiden osalta.

Pehmeällä lumella on kapeampi ja korkeampi talvirengas parempi kuin leveä ja matala.
Pehmeällä lumella on kapeampi ja korkeampi talvirengas parempi kuin leveä ja matala.Raimo Torikka / Yle

Lapin lumisilla teillä paljon ajava taksimies vaihtaa joka syksy uudet talvirenkaat autonsa alle. Ammattikuski pitää turvallisempana kapeampaa rengasta.

– Käytäntö ja kokemus on opettanut, että mitä kapeampi ja korkeampi rengas, niin mukavampi tunne on ajaa lumisilla teillä. Tietenkin siksi, että leveämpi rengas nousee helpommin lumen päälle ja ohjattavuus katoaa herkemmin, kittiläläinen taksiyrittäjä Aripekka Ollila sanoo.

Rannikkoseuduilla on pahimmat ajokelit

Liikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi on samaa mieltä Ollilan kanssa.

– Olen täysin samaa mieltä. Usein uusissa autoissa on matalaprofiiliset renkaat alla, enkä tiedä miten mukavat ne ovat edes suomalaisella kesäkelillä. Talvella kapeampi ja korkeaprofiilisempi rengas on parempi.

Kinisjärvi suosittelee vaativiin olosuhteisiin renkaita, joissa on mahdollisimman paljon nastoja. Ja toisin kuin yleisesti luullaan, Lapin lumiset tiet eivät usein olekaan hankalimmat ajaa, vaan haastavimmat keliolosuhteet syntyvät, kun lämpötila sahaa nollan tienoilla.

– Lapissa on usein hyvä, talvinen pakkaskeli, vaikka tiet ovatkin lumiset. Rannikkoseuduilla Oulussa ja Kemissä on usein jo haastavammat olosuhteet liukkauden takia, Kinisjärvi sanoo.

Rengaspaineen laskeminen saattaa pidentää jarrutusmatkaa

Moni suomalainen laskee rengaspaineita Liikenneturvan Kinisjärven mukaan mukavuussyistä, mikä ei ole järkevää.

– Kun rengas on liian pehmeä, päästöt lisääntyvät, ajettavuus huononee ja pysähtymismatka pitenee. Renkaille on annettu jarrustustesteissä optimipaine. Autonvalmistajan suositus kannattaa huomioida.

Liikenneturvasta muistutetaan myös, että itsekäytettävän rengaspainemittarin kunto kannattaa tarkistaa aika ajoin. Mittarit eivät ole erehtymättömiä ja huoltoasemien mittareita käytetään joskus kovinkin ottein, eikä ilkivaltakaan ole tavatonta. Monilla huoltoasemilla ilmapainemittari pitääkin tästä syystä hakea kassalta.

Se on ikävä kahdelta yöllä otsalampun valossa vaihtaa renkaita, kun talvi yllätti.

Rainer Kinisjärvi, Liikenneturvan aluepäällikkö

Lokakuisesta lämpöaallosta huolimatta talvirenkaiden vaihtaminen on nyt ajankohtaista. Ennen renkaan vaihtoa kumi kannattaa tarkistaa.

– Paljonko kulutuspintaa on jäljellä? Jos ura on neljän millin luokkaa, kannattaa miettiä, laittaako sellaista rengasta alle, Kinisjärvi huomauttaa.

Lisäksi kannattaa huomioida, onko rengas kulunut jostakin kohtaa enemmän ja mikä sen on aiheuttanut. Talvirengasta hankittaessa on syytä miettiä tarkasti myös käyttötarve. Osa tulee toimeen kitkarenkaalle, toisten käyttöön sopivat paremmin nastat.

Kinisjärvi muistuttaa vielä, että renkaat on hyvä vaihtaa riittävän ajoissa.

– Se on ikävä kahdelta yöllä otsalampun valossa vaihtaa renkaita, kun talvi yllätti. Ja vielä huonompi tilanne on, jos renkaat ovat hotellissa ja vaihtoaikaa ei välttämättä saa.