Hittisarjojen ympärille suunnitellaan koukkuja, joihin fanit jäävät kiinni – Westworld-sarjan tuottajat kertovat, kuinka se tehdään

Transmediaa on viime aikoina ryhdytty käyttämään etenkin televisiosarjojen markkinoinnissa. Transmedialla tarkoitetaan tarinan ulottamista itse sarjan ulkopuolelle.

Westworld
Westworld-sarjaa
Westworld-sarjaa ja Jeffrey Wrightin esittämä Bernard Lowe.HBO / John P. Johnson

Tuotantoyhtiö HBO mainosti alkuvuodesta näkyvästi Westworld-sarjan toista kautta amerikkalaisen jalkapallon Super Bowl -loppuottelussa. Tapaus oli poikkeuksellinen muun muassa siksi, ettei HBO ollut tehnyt vastaavaa mainosta pariinkymmeneen vuoteen, ja Westworldille tämä oli tietenkin iso jysäys.

Tyylikkäästi rakennetussa spotissa ei sinänsä näyttänyt olevan mitään erikoista, mutta sen puolivälissä kuvaan astuu hidastettuina liikkuvia mustia robottihärkiä, joiden yläpuolella tarkkasilmäinen katsoja saattoi havaita muutaman kerran välkkyvän, suorakaiteista muodostuvan valokuvion.

Westworld-sarjan fanien piirissä kuviota ihmeteltiin jonkin aikaa. Sitten arvoitus ratkesi ja selvisi, että kyseessä on salainen koodi, joka johtaa Delos Destinations -nettiosoitteeseen (siirryt toiseen palveluun). Sieltä taas löytyy vihjeitä sarjan kakkoskauden tulevista tapahtumista.

– Delos Destinations on laajennus Discover Westworld-sivustoon, jonka loimme sarjan ensimmäisen kauden aikana. Sivusto paljastaa, että sarjaan on tulossa uusia teemapuistoja. Tätähän useat ihmiset spekuloivat jo ensimmäisen kauden lopussa, Halle K. Phillips kertoo.

Spotin taustalla soiva pianoversio Kanye Westin Runaway-kappaleesta vihjasi faneille myös, millaista musiikkia kakkoskauden jaksoihin oli tulossa.

Noreen O'Toole, Halley K. Phillips
Los Angelesissa vaikuttavat tuottajat Noreen O'Toole ja Halley K. Phillips tekevät transmediaa Westworld-sarjalle Kilter Filmsin kautta. Molemmat palkittiin viime vuonna Outstanding Creative Achievement in Interactive Media within a Scripted Program -Emmyllä. He ovat ehdolla samassa kategoriassa myös tänä vuonna.Jussi Mankkinen / Yle

Lost-sarjan mobisodeista transmediaan

Superbowl-mainos ja siihen liittyvä koodi nettisivuineen on yksi esimerkki transmediasta, jota amerikkalaiset tuottajat Halle K. Phillips ja Noreen O'Toole kehräävät Westworld-scifisarjan ympärille.

Elokuvaohjaaja Christopher Nolanin veljen Jonathan Nolanin ja käsikirjoittaja-tuottaja Lisa Joyn ideoima sarja pohjaa tekoälyn ja androidien kansoittamaan tummasävyiseen tarinaan, jossa ihmiset toteuttavat toinen toistaan moraalittomampia mielihaluja erilaisissa teemapuistoissa, joista tärkein sijoittuu historialliseen villiin länteen.

Transmedian tarkoituksena on laventaa ja syventää vaikkapa televisiosarjan tarinaa ja roolihahmoja esimerkiksi sosiaalisen median ja erilaisten kampanjoiden avulla – ja samalla sitouttaa faneja tiiviimmin sarjan maailmaan. Tällä hetkellä transmediaa rakennetaan etenkin televisiosarjojen ympärille, mikä ei Noreen O'Toolen mukaan ole mitenkään ihmeellistä, koska pitkien sarjojen kausien välillä on tyhjäkäyntiä.

– Kun puhutaan useita kausia kestävistä sarjoista, myös aukot kausien välillä pitää täyttää. Eli: kuinka pidät fanit sitoutuneena ja kuinka saat uusia faneja, kun olet esimerkiksi ykkös- ja kakkoskauden välissä.

Westworld
Westworld-sarjaaHBO / John P. Johnson

Noreen O'Toolella on vankkaa kokemusta transmediasta jo yli vuosikymmenen takaa, jolloin Carlton Cuse ja Damon Lindelof palkkasivat hänet Lindelofin assistentiksi hittisarja Lostiin.

– Koska Facebookia ja Twitteriä ei vielä tuolloin ollut, Lost-faneja koukutettiin The Fuselage (siirryt toiseen palveluun)-nettisivuston avulla. Huomasimme, että tällaista kohtaan ilmeni varsin paljon ruokahalua, ja ensimmäinen laaja Lost-kokeilu kulki nimellä mobisodes.

Lyhyehköjen mobisodien (joita nykyään kutsutaan nimellä websod) tarkoituksena oli nimenomaan tarjota faneille sisältöä itse sarjan ulkopuolelta. Niissä annettiin lisäinformaatiota sarjan henkilöistä ja tarjottiin kohtauksiin vaihtoehtoisia näkökulmia.

– Yhden Lost-jakson optimikesto oli 42 minuuttia. Siinä oli siis kyse varsin rajatusta ajasta, johon mahtui vain tietty määrä tarinaa, ja nyt meillä oli mahdollisuus kertoa sitä lisää, O'Toole toteaa.

Westworld, Anthony Hopkins
Westworldissä näyttelee muun muassa Anthony Hopkins.HBO / John P. Johnson

Westworld laajeni kokonaiseksi oikeaksi lännenkyläksi

Sosiaalinen media ja uusi teknologia ovat luonnollisestikin laventaneet mahdollisuuksia käyttää transmediaa. Noreen O'Toole ja Halle K. Phillips ovat muun muassa kehittäneet Westworld-sarjan ympärille kuvitteellista kirjeenvaihtoa, jota käydään koko Westworldia pyörittävän Mesa-keskuksen ja työntekijöiden välillä. Katsoja voi siis samastua siihen, millaista teemapuistossa olisi olla töissä.

– Vaikutamme tällä hetkellä oikeastaan kaikilla mahdollisilla alustoilla, kuten Facebookissa ja Twitterissä, mutta myös Snapchatissa ja Redditissä, Noreen O'Toole luettelee.

Kun O'Toolelta ja Phillipsiltä kysyy, millaisia trendejä transmediassa on tällä hetkellä, vastaus tulee kuin apteekin hyllyltä: virtuaalitodellisuus eli VR.

– HBO:lla on ollut selkeä visio, jossa yhtiö on halunnut panostaa uusiin mediaprojekteihin. Ykköskaudella he tulivat kysymään meiltä, olisimmeko kiinnostuneita kokeilemaan VR-teknologiaa, ja tästä muodostui ensimmäinen laaja projektimme Westworldin tiimoilta, Phillips kertoo.

Westworld
Westworld-sarjaaHBO / John P. Johnson

Phillipsin ja O'Toolen seuraava iso projekti, Westworld Experience oli esillä tänä keväänä Austinin South by Southwest -tapahtumassa.

– Suunnittelimme ja perustimme South by Southwestiin oikeastaan kokonaisen lännenkaupungin, joka oli sekä interaktiivinen että immersiivinen, O'Toole kertoo.

Neljän kuukauden aikana rakennettu ja treenattu Westworld Experience on toistaiseksi ollut HBO:n haasteellisimpia live-projekteja ja siitä kohistiin amerikkalaisessa mediassa syystäkin. Projekti kertoi siitä, että fanit haluavat myös teatterinomaisia kokemuksia, jotka ovat lihaa ja verta. Ihan kaikkea ei transmedian nimissä kuitenkaan voi tehdä.

– Digitaaliset laajennukset ja live-installaatiot laventavat tarinaa, jonka näet ruudulta. Ja jotta tämä kaikki resonoisi Westworldin kanssa, niiden pitää myös kunnioittaa sarjan sääntöjä, juonta ja roolihahmoja, Halle K. Phillips pohtii.

Westworld, toinen kausi
Westworldin toista kautta.HBO / John P. Johnson

Transmedia-ammattilaisen unelmatyöpaikka

Suomessa transmedia on hieman tuntemattomampi käsite, mutta sen tiimoilta on tehty projekteja muun muassa Nörtti: Dragonlayer666 -televisiosarjan kohdalla.

– Yleensä luullaan, että digitaalinen markkinointi on suunnattu nuoremmalle yleisölle, mutta me emme tiedä Westworldin fanien ikärakennetta, emmekä oikeastaan tiedosta kyseistä asiaa, kun teemme transmediaa. Tähtäämme enemmän koukuttavuuuteen. Jos olet tavallinen fani ja haluat tietää, kuinka aseet toimivat, sellaista on helppo saada selville. Mutta jos haluat sukeltaa jäniksenkoloon ja selvittää mitä Delos-yhtiö tekee ja mistä siinä on kyse, on meillä tarjolla kerrostumia toistensa jälkeen tutkittavaksi, Halle K. Phillips toteaa.

Sekä Phillips että O'Toole pitävät Westworldia transmedia-ammattilaisen unelmatyöpaikkana.

Westworld on sarja, joka esittää jatkuvasti kysymyksiä yleisölleen. Sen koko maailma on jo lähtökohtaisesti hyvin rikas, joten sieltä löytyy runsaasti katvealueita ja kulmia, joihin voimme kaivautua ja joita itse sarjalla ei ole aikaa tutkia, Phillips jatkaa.

Noreen O'Toolen mukaan todellinen haaste onkin itse asiassa fanikunta.

– Kun julkaisimme ensimmäisen Vine-videon twitterissä, lähetimme samalla viestejä, että tässä jutussa on sitten syvempiä tasoja. Emme ymmärtäneet, että fanit odottivat jotakin vieläkin monimutkaisempaa. Me yritämme vastata haasteeseen ja hauskaahan tätä on tehdä!

Noreen O'Toole ja Halle K. Phillips ovat vierailleen Suomessa kulttuuri- ja media-alojen Lifthelsink (siirryt toiseen palveluun)i-tapahtumassa.

Westworld, Ed Harris
Sarjassa on mukana myös veteraaninäyttelijä Ed Harris.HBO / John P. Johnson