Kiireinen lounastunti on varmin aika rutata auto – suomalaisten kolariherkkyys kasvaa etenkin parkkihallissa peruuttaessa

Aamu- tai iltapäiväruuhkat eivät olekaan kolariherkimpiä, vaan eniten lommoja syntyy, kun kiirehtii lounastunnilla hoitamaan asioitaan. Voit kertoa parkkeeraamiskokemuksiasi jutun kommenttikentässä.

onnettomuudet
lommo auton kyljessä
AOP

Lounastunnin aikana ehtii hyvin hoitaa kiireisimpiä asioita kaupungilla.

Näin ajattelee moni meistä, mutta totuus on, että nopeaksi ajateltu vierailu liikekeskukseen venyy yllättävän monella peltikolaria seuraavien selvittelyjen takia.

Lounastunti, parkkipaikka ja parkkiruudusta peruuttaminen on kallis yhdistelmä suomalaiselle autoilijalle. Sen vahvistaa myös yhteyspäällikkö Tapio Koisaari Onnettomuustietoinstituutista.

– Tässä 11:n jälkeisellä tunnilla sattuu vuodessa noin 5 600 tömähdystä, jotka korvataan liikennevakuutuksesta, Koisaari sanoo.

Luku on korkeampi kuin millään muulla vuorokauden tunnilla.

Kysyimme myös helsinkiläisen parkkihallin autoilijoilta heidän käsityksiään halleista:

Leveys piisaisi, jos parkkiruutuihin osattaisiin pysäköidä, mutta kun niihin jätetään sikin sokin. Jopa matkustajien on hyvin vaikea päästä ulos.

pysäköintihallin asiakas Rami, Espoo

Kaikki vuorokaudenajat huomioon ottaenkin parkkipaikoilla sattuu lähes puolet kaikista korvattavista vahingoista. Ja niistä ylivoimainen enemmistö on peruutusvahinkoja.

Tapio Koisaari
Tapio KoisaariYle

– Pysäköintialueet ovat jo lähtökohtaisesti haasteellisia ympäristöjä. Kun ihminen etsii pysäköintipaikalta pysäköintiruutua, on ajatus jossain muussa kuin ajamisessa. Se on aika monimutkainen ympäristö, paljon liikkujia samaan aikaan.

Lisäksi tilat saattavat olla ahtaita, eivätkä ihmiset ehkä tunne väistämissääntöjä. Ainakin joissain kauppakeskuksissa parkkiruudut ovat ahtaita.

Kävelen välillä kyynersauvojen avulla. Siksi on hyvin vaikea tulla autosta ulos, koska autojen välit ovat niin kapeita. Kerran jopa ryömin takaluukusta sisään.

pysäköintihallin asiakas Tiina Immilä-Karlsson, Kirkkonummi

Onnettomuusherkimmät paikat syytä selvittää

Parkkipaikkakulttuurissa Suomella olisi opittavaa Virolta. Siellä kerätään tietoa onnettomuusherkimmistä paikoista.

– Virossa paikannetaan sattuneet vahingot, jolloin voidaan tarkastella esimerkiksi yhden kauppakeskuksen pysäköintialuetta, ja missä siellä on sattunut vahinkoja, Koisaari sanoo. Suomessa tällainen seuranta on vasta kehitteillä.

Suurin osa parkkipaikoista on erittäin ahtaita. Osa kauppakeskuksista havainnut ongelman, ja niissä on erittäin leveitä ruutuja.

pysäköintihallin asiakas Antti, Helsinki

Koisaaren mielestä kyse on siitä, että kauppakeskuksissa yksi taho haluaa parkkiruutuja mahdollisimman paljon ja toisaalta osa autoilijoista karttaa liian ahtaiksi kokemiaan paikkoja. Vahingot jäävät ajoneuvojen omistajien ja muiden vakuutuksenottajien maksettaviksi, eivätkä hyödyt ja haitat tule samaan osoitteeseen.

Suomessa on kuitenkin menty oikeaan suuntaan. Koisaari kiittää pysäköintipaikalla yleistynyttä järjestelmää, jossa punaisilla ja vihreillä valoilla osoitetaan, onko parkkiruutu vapaana.

Hänellä on myös vinkki pysäköijille:

– Auto kannattaa peruuttaa ruutuun ja myöhemmin ajaa keula edellä pois. Silloin ollaan jo aika paljon pidemmällä.