Yhteiskäyttöpyöriä, kimppakyytejä ja työsuhdematkalippuja – sairaala hillitsee parkkiruuhkia ja ilmastonmuutosta

Kanta-Hämeen keskussairaalassa lisätään työmatkaliikuntaa yhteiskäyttöpyörillä. Sairaala haluaa myös suosia kimppakyytejä ja ottaa käyttöön työsuhdematkaliput. Näillä toimilla halutaan vähentää parkkipaikan ruuhkia ja torjua ilmastonmuutosta.

Matkustaminen ja työmatkat
Heli Kannisto
Heli Kannisto kiinnittää kypärää Hämeenlinnan linja-autoasemalla.Timo Leponiemi / Yle

Työsuojeluvaltuutettu Heli Kannisto kävelee Hämeenlinnan linja-autoasemalla yhteiskäyttöön varattujen pyörien luo ja avaa puhelimesta sovelluksen, jolla saa avattua pyörän lukon. Valittavana on neljä pyörää, josta sovellus osoitti Helille punaisen mallin.

– Pyörän käyttöön saaminen oli helppoa. Olin jo ladannut applikaation puhelimeeni ja hyvin toimi, sanoo Heli Kannisto.

Heli Kannisto pyöräilee työmatkoja vaihtelevasti. Joskus tulee käveltyä töihin ja toisinaan matka tehdään autolla.

– Meillä on nyt lähdetty kampanjoimaan tätä pyörävaihtoehtoa ja yleisten kulkuvälineiden käyttöä.

Edistää terveellistä liikkumista

Sairaalan työntekijöille yhteiskäyttöpyöriä on saatavilla Hämeenlinnan linja-autoasemalla ja rautatieasemalla sekä sairaalan edessä. Kerrallaan pyörä voi olla varattuna enintään 12 tuntia.

– Yhteiskäyttöpyörillä yritetään madaltaa kynnystä työmatkaliikkumiseen. Tämä sopii hyvin meidän liikkumissuunnitelmaan. Jos joku innostuu niillä liikkumaan, niin sehän on hyvä asia. Olemme myös ajatelleet sitä, että tarjoamme henkilöstölle pyörähuollon täällä sairaalan tiloissa, kertoo sairaalan henkilöstöjohtaja Petri Alaluusua.

Parkkipaikkaruuhkaan halutaan helpotusta

Parkkipaikkojen riittävyys on yksi Kanta-Hämeen keskussairaalan ongelmista. 1250 autopaikkaa ei tahdo aina riittää.

Näin rohkeaa ratkaisua ei meillä ole ennen tehty.

Petri Alaluusua

– Se on yksi syy siihen, miksi me olemme alkaneet tehdä työmatkaliikennesuunnittelua. Me yritämme vähentää yksityisautoilua. Me olemme esittäneet työsuhdematkalipun käyttöönottoa ensi vuoden puolella. Sen suuruus olisi 300 euroa vuodessa.

– Näin rohkeaa ratkaisua ei meillä ole ennen tehty. Uskon sen lisäävän joukkoliikenteen käyttöä merkittävällä tavalla, Alaluusua kertoo.

Kanta-Hämeen keskussairaala on tehnyt työmatkakyselyn. Sen perusteella työsuhdematkalippu maksaisi sariaalalle noin 200 000 euroa vuodessa. Sen lisäksi kimppakyyteihin ollaan tuomassa uutta sovellusta ja tarjoamassa kimppakyytiläisten autoille parempia pysäköintipaikkoja.

Yhteiskäyttöpyörät ovat tällä erää käytössä marraskuun loppuun saakka. Ajatuksissa on myös kokeilla sähköpyörien käyttöä ensi vuoden puolella.

Kolme päätavoitetta

Kanta-Hämeen keskussairaala pyrkii toteuttamaan vastaavaa myls Riihimäen yksikössään, mutta työsuhdematkalippua ei todennäköisesti pystytä siellä toteuttamaan.

Henkilöstöjohtaja Petri Alaluusua näkee sairaalan suunnitelmissa kolme päätavoitetta: henkilökunnan työmatkaliikunnan lisääminen, sairaalan parkkiruuhkien vähentäminen ja niiden ohessa ilmastonmuutoksen torjuminen.