Kuopion tuhoisan bussiturman tapahtumien kulku on pääosin selvillä: kuljettajan terveys, kokemattomuus ja olosuhteet vaikuttivat onnettomuuteen

Neljä kuoli, kun bussi syöksyi sillalta rautatielle elokuussa. Onnettomuuteen johtaneista tapahtumista on saatu uutta tietoa.

Kuopion bussiturma
Kuopion bussiturman onnettomuusbussi teknisessä tutkinnassa.
Antti Karhunen / Yle

Kuljettajan terveystila ja kokemattomuus onnettomuusajoneuvosta vaikuttivat neljän ihmisen kuolemaan Kuopiossa johtaneeseen bussiturmaan.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan kuljettajan terveys ja siihen nähden raskas työtehtävä alensivat hänen vireystilaansa.

– Emme voi kommentoida sitä, mikä hänen terveydentilansa on ollut. Se on kuitenkin vaikuttanut todennäköisesti onnettomuuteen. Niin pitkä ajosuoritus olisi ollut kenelle tahansa uuvuttava ja raskas, mutta erityisesti jos terveys ei ole ihan tapissa, johtava tutkija Kai Valonen sanoo.

Iäkkäällä kuljettajalla oli lisäksi vähän kokemusta onnettomuusbussista. Tämän vuoksi hän ei tuntenut eikä osannut käyttää riittävän hyvin sen hallintalaitteita, kuten vakionopeudensäädintä ja hidastinta. Hidastin on raskaassa liikenteessä käytettävä laite, joka auttaa kuljettajaa hidastamaan nopeutta pehmeästi. Kuopion turmabussin kuljettaja ei käyttänyt sitä, vaan ainoastaan jarrupoljinta.

Turman jälkeen tutkijat saivat paljon yleisövinkkejä siitä, että onnettomuus olisi voinut johtua vakionopeudensäätimen jäämisestä tai kytkeytymisestä päälle. Ajopiirturitietojen perusteella näin ei kuitenkaan tapahtunut.

Tiedotteen mukaan taustalla oli myös kuljettajasta riippumattomia tekijöitä. Moottoritieltä pois johtava ramppi oli varsin lyhyt eikä siinä ollut muita hidastamiseen ohjaavia merkkejä kuin lähellä risteystä ollut taajamamerkki. Lisäksi moottoritien ja rampin välissä oleva puusto rajoitti näkyvyyttä. Olosuhteet näkyvät tarkemmin tältä Onnettomuustutkintakeskuksen julkaisemasta videolta (siirryt toiseen palveluun).

Neljä menehtyi ja 22 loukkaantui, kun linja-auto syöksyi sillalta rautatielle elokuun lopussa. Poliisi tutkii tapausta neljänä törkeänä kuolemantuottamuksena, 22 törkeänä vammantuottamuksena sekä törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Epäiltynä on linja-auton kuljettaja.

Linja-auton kyydissä oli Pohjois-Ruotsin Kalixissa asuvia suomalaisia, joiden tarkoitus oli tulla Kuopioon laulamaan karaokea.

"Tiedämme, että kuljettaja on ollut siinä kohtaa toimintakykyinen"

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan se on nyt saanut pääpiirteittäin selville kolariin johtaneet tapahtumat.

Moottoritietä ajanut auto lähestyi liittymää 90 kilometrin tuntivauhtia, kun nopeusrajoitus moottoritiellä oli 100 km/h. Rampilla auton nopeus hidastui vain vähän.

Kun linja-auton kuljettaja havahtui tilanteeseen, hän yritti kertomansa mukaan jarruttaa ja käänsi voimakkaasti oikealle. Jarrutus ei kuitenkaan onnistunut.

Mitä tarkoittaa, että jarrutus epäonnistui?

– Siitä ei saada kunnollista näyttöä millään. Se menee spekuloinnin puolelle. Tiedämme, että kuljettaja on ollut siinä kohti toimintakykyinen. Teknistä vikaa jarruista ei ole löytynyt, eli siinä on tapahtunut jonkinlainen virhe, Kai Valonen sanoo.

Onnettomuuden kuljettaja syytti tapahtuneesta jarruvikaa. Hän kuitenkin muutti tarinaansa varsin pian.

Risteyksen jälkeen linja-auto suistui rajusti sillankaiteen läpi ja putosi rautatien kallioleikkauksen päälle. Onnettomuudessa kuolleet olivat linja-auton peräosassa, joka putosi kylki edellä suoraan kiskoille erittäin kovaa vauhtia.

– Bussin etuosassa ei tullut kuolemaan johtaneita vammoja siitäkin huolimatta, että bussi lensi kallioleikkauksen päälle.

Bussiturman tutkinta jatkuu muun muassa linja-autoalan käytäntöjen selvittämisellä. Ensi vuoden alkupuolella Onnettomuustutkintakeskus antaa suosituksensa siitä, millä toimilla tämänkaltaiset onnettomuudet voitaisiin tulevaisuudessa välttää.

Lue myös: Näin Kuopion bussiturman ratkaisevat alkuminuutit menivät

Lue myös: Kotiinpaluu koko Suomea järkyttäneen bussionnettomuuden jälkeen: "Heti kun herää, tulee mieleen, että itsellä ei ollut vielä vuoro lähteä"

19.10 11.20: Artikkelia päivitetty kauttaaltaan Onnettomuustutkintakeskuksen johtavan tutkijan Kai Valosen antamilla tiedoilla.