Ruotsin sähköpyörätuesta tuli menestys – tavoitteena on lisätä ympäristöystävällistä liikkumista kaikin tavoin

Yli satatuhatta ruotsalaista on viime vuoden aikana saanut ostamalleen sähköpyörälle valtion tukea.

Ulkomaat
Pyöräilyä Tukholman keskustassa
Linda Söderlund / Yle

TukholmaTukholman Södermalmin pyöräliikkeessä seisoo tyytyväinen mies. Ruotsin hallituksen päätös tukea sähköpyörän ostoa mullisti kaupanteon vuodessa.

Pyöräliikkeen omistaja Roger Harrfors kertoo, että myynti on kasvanut vuodessa yli sata prosenttia.

Liikkeessä esillä olevien sähköpyörien hinnat liikkuvat tuhansissa euroissa. Hallituksen tukipäätöksen ansiosta ruotsalaiset ostavat aiempaa kalliimpia pyöriä. Tuki on 25 prosenttia ostohinnasta, korkeimmillaan tuhat euroa.

Yli viisikymppiset innokkaimpia

Tukien maksatuksesta huolehtivan Luonnonsuojeluviraston mukaan yli satatuhatta ruotsalaista on vuoden aikana hypännyt sähköpyörän selkään ja hakenut tukea. He ovat keski-iältään 55-vuotiaita, asuvat eri puolilla Ruotsia, erityisesti pienissä ja keskisuurissa kaupungeissa.

– Tätä voi kutsua menestykseksi, koska kaikkiaan noin 40 miljoonan euron tukipotti on nyt käytetty ja sähköpyörien myynti on kasvanut voimakkaasti, Luonnonsuojeluviraston talousjohtaja Håkan Svaleryd sanoo.

Tuen jatko on epävarmaa. Siitä päättää tuleva hallitus, kunhan se saadaan valittua.

Ruotsi kiri tukirahoilla itsensä Hollannin, Tanskan ja Saksan rinnalle, noin 20 prosenttia uusien pyörien myynnistä on nyt sähköpyöriä.

Tuen tavoitteena on vähentää autoilua ja parantaa kansanterveyttä. Luonnonsuojeluvirasto aikoo tutkia jälkikäteen miten tehokkaasti tuella lopulta kyettiin ohjaamaan ihmisiä ympäristöystävällisempään liikkumiseen.

– Tässä on kysymys todella tärkeistä asioista, mutta jää nähtäväksi onko juuri tämä paras keino, Svaleryd pohtii.

Pyöräkauppias Roger Harrfors
Pyöräkauppias Roger Harrfors ajaa nykyisin työmatkansa sähköpyörällä.Riikka Uosukainen / Yle

Ympäristöystävällinen liikkuminen kasvussa

Poliittisten päättäjien tavoitteena on lisätä ympäristöystävällistä liikkumista kaikin tavoin.

Pyöräkauppias Roger Harrfors uskoo, että ruotsalaiset siirtyvät joka tapauksessa sähköpyöriin, tuettiin niitä tai ei.

Tällä hetkellä ostajat ovat enimmäkseen yli 40 vuotiaita.

– Nuoret eivät ole yhtä innostuneita sähköpyöristä. Se on heidän mielestään huijaamista, Harrfors naureskelee.

Hän uskoo kuitenkin, että yhä useampi pitkää työmatkaa ajava ruotsalainen haluaa välttyä hikoilulta ja suihkulta.

Harrfors itsekin viilettää sähköpyörällä joka päivä 15 kilometrin työmatkan Huddingesta Södermalmiin puolessa tunnissa, yhtä nopeasti kuin autolla.