Tutkimus: Pyöräilijöiden tapaturmista ei tiedetä tarpeeksi, koska vain harva niistä päätyy tilastoihin

Jos pyöräonnettomuuksista tiedettäisiin enemmän, niitä voitaisiin ehkäistä paremmin, sanoo tutkija.

tapaturmat
Lavastettu pyöräonnettomuus.
Sakari Partanen / Yle

Polkupyöräilijöille sattuneita tapaturmia tapahtuu jopa neljä kertaa niin paljon kuin virallinen tilasto kertoo, ilmenee tuoreesta väitöstutkimuksesta. Mopo- ja moottoripyörätapaturmia sattuu tutkimuksen mukaan puolestaan noin 1,5-kertaisesti poliisin tietoihin perustuvaan tilastoon verrattuna.

Virallisen tilastoinnin ulkopuolelle jäävät yleensä sellaiset onnettomuudet, joissa pyöräilijä, mopoilija tai moottoripyöräilijä kaatuu yksin eikä törmää keneenkään. Tällaisissa tapauksissa poliisi kutsutaan paikalle vain harvoin.

"Tapaturmien määrä on todella paljon suurempi kuin tilastot kertovat"

Tutkimuksessa analysoitiin Pohjois-Kymen sairaalan tapaturma-aineistosta polkupyörä-, mopo- ja moottoripyörätapaturmat sekä niissä loukkaantuneiden vammat, vammojen vakavuus ja muut seuraukset kahden vuoden ajalta kesäkuusta 2004 alkaen.

Tietoja verrattiin poliisin tietoihin perustuvaan tieliikenneonnettomuustilastoon. Poliisin tilastojen perusteella polkupyöräturmia oli tapahtunut 54, mutta sairaala-aineiston perusteella 216.

– Pyöräilijöiden kohdalla sairaala-aineistossa ja poliisin tietoon perustuvan onnettomuustilastossa oli täsmälleen samoja tapauksia vain kahdeksan prosenttia eli pyöräilijöiden tapaturmia jää todellakin piiloon paljon. Moottoripyörä- ja mopotapaturmien osalta tilanne oli parempi, väitöstutkija, diplomi-insinööri Noora Airaksinen huomauttaa.

Airaksisen mukaan joissakin aiemmissa tutkimuksissa on arvioitu, että pyöräilijöiden loukkaantumiseen johtavia tapaturmia sattuisi Suomessa 20 000–30 000 vuodessa, vaikka poliisin tietojen mukaan pyöräilijöitä (siirryt toiseen palveluun) loukkaantuu noin 700 vuodessa.

– Näitäkin tutkimuksia on tehty Suomessa hyvin vähän eikä täsmällisiä tietoja loukkaantuneiden kokonaismäärästä ole. Mutta tapaturmien määrä on joka tapauksessa todella paljon suurempi kuin viralliset tilastot kertovat, Airaksinen arvioi.

Lisätieto auttaisi ehkäisemään tapaturmia

Puutteet tilastoinnissa vaikeuttavat tutkimuksen mukaan turvallisuustilanteen seurantaa ja jättävät piiloon tapaturmiin liittyviä tekijöitä. Myös tapaturmien ehkäisemiseksi niistä tarvitaan tarkempaa tietoa.

– Herää kysymys, onko virallisen onnettomuustilaston perusteella tehtävä liikenneturvallisuustyö tehokasta ja oikein painotettua, kun etenkin pyöräilijöiden tapaturmia on aliarvioitu. Erityisesti nyt, kun pyöräilyä edistetään voimakkaasti, tähän tulisi kiinnittää huomiota, Airaksinen painottaa.

Airaksisen väitöstutkimus valotti myös sitä, että alkoholilla on suuri rooli pyöräilijöiden kaatumistapaturmissa.

– Aineistoni perusteella humalassa kaatumiset olivat yleisiä. Noin joka kolmas hoitoon tulleista, kaatuneista pyöräilijöistä oli humalassa. Tämä jää lähes kokonaan piiloon virallisessa tilastosta, ja siitä pitäisi puhua enemmän.

"Ensin tulisi tiedostaa puutteet"

Airaksisen mukaan tilastoinnin kattavuuden parantamiseksi tulisi kehittää tietokanta, joka yhdistää poliisin ja terveydenhuollon tietoja. Tapaturmamäärien seurannassa pitäisi myös hänen mielestään hyödyntää jo nyt useampia tietolähteitä.

– Ensin tulisi tiedostaa ja nostaa keskusteluun tilastoinnin puutteet. Sen jälkeen tulisi suunnitella ja toteuttaa ratkaisut.

Väitöstutkimus tarkastetaan Itä-Suomen yliopiston terveystieteiden tiedekunnassa perjantaina 2. marraskuuta.