Kitkat, nastat, pinnoitetut vai jopa käytetyt? Näin säästät talvirengasmenoissa

Talviautoilun suurin säästökohde ei löydy auton alta vaan ratin takaa. Siisti ajotapa säästää rahaa.

talvirenkaat
Uutisvideot: Näin vaihdat renkaat itse
Uutisvideot: Näin vaihdat renkaat itse

Pian on taas aika vaihtaa talvirenkaat auton alle. Mutta jos nykyiset ovat kuluneet urasyvyydeltään sakkorenkaiksi tai ovat muuten epäkelvot, tulee eteen renkaidenosto.

– Renkaissa ei kannata säästää. Se on lyhyt säästö, jos ajaa kolarin huonokuntoisilla renkailla, sanoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Vaihtoehtoja ovat nasta- tai kitkarenkaat, pinnoitetut tai jopa käytetyt talvirenkaat, nastoilla tai ilman. Rahan säästöön pyrkivällä piisaa vaihtoehtoja, mutta Autonrengasliiton puheenjohtajalla Jarmo Nuoralla on antaa säästövinkki, joka pätee kaikkiin renkaisiin:

– Renkaiden kuluminen nielee eniten rahaa, joten parhaiten säästää rauhallisella ajotavalla. Ajetaan nätisti ja siististi, ei revitellä ja suditella, vaan mennään mahdollisimman tasaisesti, Nuora vinkkaa.

– Varsinkin uusilla nastarenkailla kannattaa ensimmäiset 500–1000 kilometriä ajella siististi, ettei nastoja irtoile.

auton takarengas ka lunta
Hyvät talvirenkaat lisäävät oleellisesti turvallisuutta talviajossa.AOP

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vannoo niin ikään rauhallisen ajotavan nimiin säästöjenhaussa.

– Voimakkaat jarrutukset ja kiihdytykset sekä suuret kaarrenopeudet syövät erityisesti nastarenkaita.

Vesalaisen mukaan säästöjä syntyy myös etu- ja takarenkaiden paikkaa vaihtamalla, jolloin renkaat kuluvat tasaisemmin.

– Eturenkaat välillä taakse ja takarenkaat eteen. Renkaiden pyörimissuuunta ei saa vaihtua: vasen rengas jatkuvasti vasemmalla ja oikea oikealla. Muuten nastat voivat löystyä ja irrota helpommin.

– Näin toimien voi yhdellä rengassarjalla ajella jopa yhden kauden pidempään.

Nastat vai kitkat

Nastarenkaiden ja kitkarenkaiden eli nastattomien talvirenkaiden paremmuudesta on kiistelty iät ajat. Hinnallisesti ne pyörivät samoissa, eikä polttoaineen kulutuksessakaan ole merkittävää eroa rengastyyppien välillä.

– Suosittelen perehtymään autolehtien rengastesteihin. Erinomaiseen tai hyvään testitulokseen yltäneistä voi valita omaan budjettiin sopivimmat, Vesalainen sanoo.

nastarengas ja kitkarengas lähikuvassa
Nastarenkaan tunnistaa teräksisistä nastoista. Kitkarenkaassa pito aikaansaadaan lamelleilla.AOP

Autoilijoiden valinta on kuitenkin selvä: 80 prosenttia ajaa nastoilla, 20 prosenttia kitkoilla. Nastojen suosio piilee pitkälti paremmassa pidossa talviliukkailla.

– Kitkoissa en lähtisi leikkimään halvimman hintaluokan renkailla. Ne kovettuvat helposti pakkasilla, jolloin pito heikkenee, Nuora kuvaa.

– Itse ajan nastoilla, koska minulle nasta on kuin turvavyö, saattaa pelastaa sen viimeisen metrin.

Nastat ovat sitä suositumpia, mitä pohjoisemmaksi mennään. Uudellamaalla kitkojen osuus on yli 20 prosenttia, mutta jo Jyväskylän korkeudella alle 10 prosenttia ja Lapissa vielä sitäkin matalampi.

Pinnoitetut

Pinnoitetut renkaat olivat takavuosina realistinen vaihtoehto autoilijalle, koska ne olivat hinnaltaan selvästi uusia edullisemmat. Pinnoitetut renkaat tehdään "paistamalla" vanhan rengasrungon päälle uusi kulutuspinta. Ne ovat siis eräänlaisia uusiorenkaita.

– Pinnoitettujen myynti on dramaattisesti vähentynyt, se lienee enää prosentin osia. Kaukoidän halpismerkit ovat vallanneet niiltä markkinoita, Nuora kertoo.

– Pinnoitettu on hyvä vaihtoehto edullisuutta arvostavalle. Yleensä hinta kuitenkin korreloi pidon ja kestävyyden kanssa, Nuora muistuttaa.

Autoliiton Vesalainen sanoo, ettei hän kuulu pinnoitettujen varsinaiseen kannattajakuntaan.

– Mutta varmasti uusi pinnoitettu rengassarja on parempi vaihtoehto kuin vanhat ja kuluneet renkaat.

Käytetyt

Netistä on tullut suosittu tapa kaupata käytettyjä renkaita. Käytetyt talvirenkaat saa sitä kautta murto-osalla uusien hinnasta.

Niin Nuora kuin Vesalainen tähdentävät kuntotarkastuksen merkitystä kaupanteon yhteydessä.

– Käytetyissä pitää todella tietää, mitä on ostamassa. Pelkkään myynti-ilmoituksen kuvaan ei kannata luottaa, vaan renkaat pitää itse nähdä, Nuora sanoo.

Alla listaa oleellisista seikoista:

  • On syytä muistaa tutkia jokainen rengas erikseen ja huolella kaikilta ominaisuuksiltaan.
  • Renkaiden urasyvyyden pitäisi olla vähintään 5 milliä, eikä renkaissa saisi olla halkeamia tai pullistumia. Renkaiden pitää olla kuluneet tasaisesti, ei esimerkiksi vain toiselta kantiltaan.
  • Nastoja pitää olla suunnilleen yhtä paljon joka renkaassa ja valtaosan yhä tiukasti kiinni.
  • Renkaan ikä on syytä tarkistaa. Renkaan sivusta löytyvä nelinumeroinen DOT-koodi kertoo valmistusajankohdan. Esimerkiksi numerosarja 3915 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 39 vuonna 2015.

– Renkaan järkevä enimmäiskäyttöikä on kymmenen vuotta valmistusajankohdasta tai kuusi vuotta sen käyttöönotosta, siitä riippuen, kumpi tulee ensin vastaan, Vesalainen sanoo.

Lue myös:

Kokosimme vinkit, joiden avulla talvi ei yllätä autoilijaa – Tämä kaikki on hyvä tietää renkaiden vaihtoruljanssissa