26 siltaa ja reilut kolme kilometriä uutta tietä Nelostielle – Vaajakosken ruuhkat jäävät historiaan

Uuden Nelostien linjauksen valmistumiseen menee vuosia, sillä tiesuunnitelma valmistuu vuoden 2020 lopulla, eikä rahaa rakentamiseen vielä ole.

Kotimaa
Havainnekuva Haapakosken uudesta sillasta Vaajavirran itärannalta kuvattuna. Taustalla nykyinen silta.
Havainnekuva Haapakosken uudesta sillasta Vaajavirran itärannalta kuvattuna. Taustalla nykyinen silta.Aihio Arkkitehdit

Mikäli Keski-Suomen Ely-keskuksen toive toteutuu, ruuhkissa köröttelyn sijaan Vaajakosken kohdalla päästellään satasta moottoritiellä vielä 2020-luvulla.

Se tietää muutoksia esimerkiksi Hupelin asuinalueelle, jonka läpi uusi tielinjaus kulkee. Hupelissa asuva Kirsi Hokkanen ei ole pitkään aikaan suonut ajatustakaan moottoritielinjauksille, sillä niitä on suunnitteltu jo yli 30 vuotta (siirryt toiseen palveluun).

Vaajakosken moottoritien uusi linjaus vihreällä, vanha punaisella.
Vaajakosken moottoritien uusi linjaus vihreällä, vanha punaisella.A-Insinöörit

Nyt, kun Ely-keskus aikoo aloittaa tiesuunnitelman kilpailutuksen, Hokkasenkin kiinnostus on uudestaan herännyt. Eniten häntä tällä hetkellä jännittää, jääkö hänen hieman salainen uimapaikkansa uuden moottoritien alle.

– Se löytyi yllättäin. Se on hyvä paikka, jossa on kalliota. Muutamat muutkin sitä käyttävät. Onhan täällä yleisiäkin uimarantoja, mutta tämä oma paikka on niitä rauhallisempi.

Kirsi Hokkanen asuu Vaajakosken Hupelissa, hänen salainen uimapaikkansa uhkaa jäädä moottoritien alle.
Hupelissa asuva Kirsi Hokkanen.Petri Aaltonen / Yle

Nelostien uusi linjaus on melkoinen projekti, sillä se siirtää tien uuteen paikkaan Varassaaren kautta noin 3,5 kilometrin matkalta ja esimerkiksi uusia siltoja rakennetaan 26. Silloista näyttävin ylittää Vaajavirran.

Tarkoituksena on, että uudelle moottoritielle tulee satasen nopeusrajoitus, kun tällä hetkellä Vaajakosken ohi körötellään enimmäkseen viittäkymppiä. Siitä seuraa ruuhkia, sillä esimerkiksi Naissaaren sillan ylittää päivittäin yli 20 000 autoa.

– Määrä on kaksikaistaiselle tielle hyvin, hyvin paljon, siksi siitä seuraa ongelmia päivittäin, tiejohtaja Jukka Lehtinen Keski-Suomen Ely-keskuksesta sanoo.

Havainnekuva Haapaniemen ylikulkusillan koivikkovaihtoehdosta Vaajakosken moottoritiellä.
Havainnekuva Haapaniemen ylikulkusillan koivikkovaihtoehdosta Vaajakosken moottoritiellä.Aihio Arkkitehdit

Suuruusluokaltaan tiehanke on samanlainen kuin Kirrin ja Tikkakosken välille suunniteltu moottoritie eli lähes 140 miljoonaa euroa.

Valtakunnallisesti merkittävä liikenteen solmu

Kilpailutettavassa tiesuunnitelmassa suurimmat haasteet liittyvät hankkeen projektipäällikkö Minna Immosen mukaan moottoritien ja rautatien kohtaamiseen, Vaajavirran ylittämiseen ja kunnollisen meluvallien saamiseen.

Uusi tienlinjaus kulkee pääosin asemakaavoitetulla ja tiiviisti rakennetulla alueella, jossa on jo ennestään useita siltoja ja melunsuojausrakenteita. Lisäksi linjaus halkaisee valtakunnallisesti merkittävän, rakennetun kulttuuriympäristön ja sivuaa Natura-aluetta.

– Tästä syystä olemme tiiviissä yhteydessä niin alueen asukkaiden kuin sidosryhmien kanssa, Immonen toteaa.

Vaajakosken tie
Uusi Nelostien linjaus kulkisi Vaajavirran yli valkoisen veneen takaa.Arvo Vuorela / Yle

Immonen pitää kuitenkin Nelostien merkitystä Vaajakosken kohdalla niin paikallisesti, kansallisesti kuin kansainvälisestikin isona. Kanavuoren ja Haapalahden välinen osuus on Jyväskylän eteläinen sisääntuloreitti ja osa Nelos- ja Ysiteitä, mutta myös teitä 13 ja 23.

Vaajakosken tie
Nelostien ja Ysitien risteys siirtyy huoltoaseman eteläpuolelle suunnilleen kuvan ottopaikalle ja siihen on suunnitteilla eritasoliittymä.Arvo Vuorela / Yle

Kotinsa puolesta Kirsi Hokkasen ei tarvitse uuden tielinjauksen vuoksi jännittää, vaikka tie melko lähelle tuleekin. Hän asuu 100 vuotta vanhassa, suojellussa kerrostalossa, jonka yli ei voi noin vain jyrätä.

Hokkanen pitää silti hyvänä, että tieremontti on nyt oikeasti suunnitteilla.

– Hupelista on vaikea tulla Nelostielle. Se on sellainen liikenteen solmukohta, jolle on jotain tehtävä.

Hokkasen kotitien liittymä sijoittuu Kanavuoren ja Vaajakosken kiertoliittymien erityisen ruuhkaiselle välille.

Vaajakosken moottoritie
Jyväskylästä ajettaessa uusi moottoritie oikaisee Vaajavirran yli Hutungin mainostornin takaa savujen välistä.Arvo Vuorela / Yle

– Kiertoliittymien tulosuuntiin muodostuu pitkiä jonoja. Vaajakosken kiertoliittymän ruuhkautumisen takia autojonon pää ulottuu pahimmillaan Haapalahteen saakka ja se on aiheuttanut esimerkiksi peräänajoja, Immonen kertoo.

Nyt kilpailutettavan tiesuunnitelman olisi tarkoitus valmistua vuoden 2020 lopulla. Rakentamiselle ei ole aikataulua, koska rahoituspäätöstä ei ole vielä tehty.