Kemissä kiistellään matkailujäänmurtaja Sampon tulevaisuudesta – matkailuväki etsii jo uutta alusta

Sampon tilanne on muuttunut kiperäksi, kun se on saanut kilpailevan aluksen Ruotsiin Kalixin edustalle.

Jäänmurtaja Sampo
Matkailija jäänmurtaja Sampon kannella talvella 2014.
Riikka Rautiainen / Yle

Lähes 60-vuotiaasta matkailujäänmurtaja Samposta on tullut alus, jota oikein kukaan ei enää halua. Matkailujäänmurtaja on Kemin matkailun kivijalka ja ylpeydenaihe yhdessä Lumilinnan kanssa, mutta kilpailun kiristyminen ja aluksen korkeat kustannukset uhkaavat rapauttaa sen asemaa.

Tilannetta yritettiin ratkaista siirtämällä alus uuteen yhtiöön, mutta se ei ole onnistunut. Vanha jäänmurtaja ja sen henkilöstö piti siirtää vuosi sitten Kemin Satama Oy:stä uuteen yhtiöön.

– Yhtiöittäminen tulisi tehdä, jotta Sampon kulut, tuotot ja liiketoiminnallinen riski olisivat selvästi omassa yhtiössä näkyvillä, perustelee kaupunginjohtaja Tero Nissinen.

Kemin kaupunginhallituksen puheenjohtaja, vasemmistoliiton Jouko Pasoja luonnehtii, että yhtiöittämisen tarkoitus oli hyvä, mutta se kaatui rahaan ja kiistaan henkilöstön asemasta.

– Sampon yhtiöittämispäätös tehtiin liian hätäisesti ja voi olla, että emme pääse siitä sopuun. Näyttää siltä, että kukaan ei halua ottaa sitä omalle kontolleen, sanoo Pasoja.

Matkailuyhtiön toimitusjohtaja: Sampo on liian kallis alus

Kaupunginjohtaja Tero Nissinen, Kemin Sataman toimitusjohtaja Jaakko Rantsi ja Kemin Matkailun toimitusjohtaja Susanna Koutonen kannattavat Sampon nykyisen toimintamallin muuttamista, jotta aluksen ylläpito- ja miehistökulut eivät rasittaisi kohtuuttomasti kumpaakaan kaupungin omistamaa yhtiötä.

– Nykyinen yhtälö ilman sopeutus- ja muutostoimia ei ole kestävä, mutta tätä kaupungin poliittinen enemmistö ei halua hyväksyä. Huonoimmassa tapauksessa ajaudumme siihen, jos päättäjiltä ei löydy ryhtiä hoitaa tilanne kuntoon omilla päätöksillään, sanoo kaupunginjohtaja Tero Nissinen.

Asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan hintaa, joka meidän pitäisi risteilystä pyytää.

Susanna Koutonen, Kemin Matkailun toimitusjohtaja

Matkailuyhtiön toimitusjohtajan Susanna Koutosen mukaan satamayhtiön hallitus ei ole sopeuttanut matkailujäänmurtajasta aiheutuvia kuluja sesonkiin vaan turvannut vuosikausien ajan miehistön työpaikkoja. Koutosen mukaan toimimattomuus uhkaa rapauttaa jo matkailun kilpailukykyä.

– Matkailu haluaa edelleenkin tuottaa risteilyjä jäänmurtajalla ja myydä niitä asiakkaille, mutta asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan hintaa, joka meidän pitäisi risteilystä pyytää, sanoo Susanna Koutonen.

Matkailuyhtiö vuokraa satamayhtiöltä miehitettyä laivaa ja maksaa risteilystä korvauksen aina, kun laiva lähtee liikkeelle. Tilanne on hankaloitunut, kun Sampo on saanut kilpailevan aluksen Ruotsiin Kalixin edustalle. Tulevaksi talveksi Kemistä tehtäviä risteilymatkoja on lyhennetty, jotta hintaa on saatu painettua alaspäin ja alukseen otetaan 30 matkustajaa aiempaa enemmän.

Uusi yhtiö haudataan ehkä lopullisesti

Matkailujäänmurtajan siirtäminen omaan yhtiöön ei sovi poliittisille päättäjille, jotka ovat olleet alusta asti huolissaan aluksen henkilöstön asemasta.

Pyrkimykset Sampon yhtiöittämisestä uuteen Sea Kemi Oy:öön voidaan ehkä haudata lopullisesti, sillä yhtiöittämistä vastustavat sekä satamayhtiön hallituksen puheenjohtaja, sosiaalidemokraattien Jukka Ikäläinen että Sea Kemi Oy:n hallituksen puheenjohtaja, vasemmistoliiton Pertti Henttinen.

– Sampon tilanne ei ole muuttunut vaan se on yhä sataman alus. Yhtiöittämistä on pohdittu useilla foorumeilla, mutta me on todettu, että se on järkevintä pitää satamassa, sanoo Jukka Ikäläinen.

– Parasta on, että Sampo pysyy satamassa, koska siellä on asiantuntemus laivanvarustuksesta, sanoo Pertti Henttinen.

Kemin matkailu on Sampon tärkein ja ainoa asiakas ja molemmat yhtiöt ovat tehneet riittävän hyvää tulosta.

Jukka Ikäläinen, satamayhtiön hallituksen puheenjohtaja

Satamayhtiön hallituksen puheenjohtaja Jukka Ikäläisen mukaan Sampon miehistö on tehnyt hyvää työtä, koska tulosta on syntynyt.

– Kemin matkailu on Sampon tärkein ja ainoa asiakas ja molemmat yhtiöt ovat tehneet riittävän hyvää tulosta, sanoo Ikäläinen, joka on aikaisemmin luotsannut matkailuyhtiön hallitusta.

Matkailuyhtiön toimitusjohtajan Susanna Koutosen mukaan kiistassa on kyse siitä, että Sampon kilpailukykyyn ei ole voitu puuttua.

– Ratkaisevaa ei ole, omistaako laivan Kemin Satama, Kemin Matkailu vai Sea Kemi vaan se, kuka korjaa laivan kilpailukyvyn, kuvailee Susanna Koutonen.

Satama maksaa miehistölle palkan koko vuodelta, vaikka risteilyjä on vain talvella

Sampolla on seitsemän vakituista työntekijää, jotka ovat sataman palkkalistoilla ympäri vuoden, vaikka alus risteilee vain talvikauden ajan. Sataman toimitusjohtajan Jaakko Rantsin mukaan matkailujäänmurtajalla on voimassa paikallinen työehtosopimus, jota hän luonnehtii kalliiksi ratkaisuksi.

– Sampo on kotimaan liikenteessä oleva alus, mutta sen työehdot ovat rakentuneet eri sopimusten päälle, kuten kunnallisten satamajäänmurtajien, ulkomaanliikenteen ja paikallisten työehtosopimusten ratkaisujen pohjalta, sanoo Rantsi.

Vaikka aluksen vakituiset työntekijät ovat satamayhtiön palkkalistoilla, ei satamalla ole tarjota heille korvaavaa työtä risteilykauden ulkopuolella.

– Sampo risteilee noin sata päivää, mutta miehistölle maksetaan palkkaa 365:ltä päivältä. Jos näin toimittaisiin esimerkiksi teollisuudessa, niin huonosti kävisi, perustelee matkailuyhtiön toimitusjohtaja Susanna Koutonen.

Meidän ainoaksi vaihtoehdoksi on jää etsiä alus, jolla voitaisiin liikennöidä ympärivuotisesti.

Susanna Koutonen

Kaupunginjohtaja Tero Nissinen esitti vuosi sitten kaupunginhallitukselle, että Sampon miehistö siirrettäisiin matkailuyhtiön leipiin, mutta vasemmistoenemmistöinen kaupunginhallitus torppasi tämän.

Kemin sataman toimitusjohtajan Jaakko Rantsin mukaan matkailujäänmurtajan ylläpitäminen ei ole satamalle kuuluvaa liiketoimintaa vaan alus pitäisi siirtää joko omaan yhtiöön tai tehdä siitä rahtaussopimus satamajäänmurtajien tapaan. Tämä tarkoittaisi sitä, että Sampon ylläpitokustannukset jäisivät rahtaajan kontolle, vaikka alus olisi yhä sataman omistuksessa.

– Rahtaussopimus antaisi meille tasaisen vuokratuoton. Mutta onpa malli mikä tahansa, pitäisi nykyistä tilannetta selkiyttää, perustelee Rantsi.

Matkailu haluaa Kemin edustalle risteilyjä ympäri vuoden

Vanha matkailujäänmurtaja on yhä tärkeä alus Kemin Matkailulle, joka vei risteilemään aluksella viime vuonna 19 000 asiakasta. Matkailun katse on tulevaisuudessa ja alukselle etsitään ympärivuotista korvaajaa.

– Meidän ainoaksi vaihtoehdoksi jää alus, jolla voitaisiin liikennöidä ympärivuotisesti, jos Sampon ongelmiin ei voida puuttua, sanoo Susanna Koutonen.

Satamayhtiössä varaudutaan puolestaan tulevaan siten, että yhtiö kartoittaa laajemmin matkailujäänmurtajan tulevia remonttitarpeita. Alus käy isommassa määräaikaishuollossa kolmen vuoden välein, mutta isoja huoltotoimenpiteitä on jouduttu tekemään myös väliaikoina.

– Sampolla on edessä ensi vuonna puolen miljoonan euron telakointi, joten meillä täytyy olla myös takeita siitä, miten yhteistyö jatkuu, sanoo sataman toimitusjohtaja Jaakko Rantsi.