Kadonneen keskittymiskyvyn voi palauttaa, kun lopettaa voivottelun ja ryhtyy toimeen – lue aivotutkijan neljä neuvoa!

Avokonttorit ja laitteiden erilaiset hälytysäänet pyrkivät keskeyttämään meidät tämän tästä, mutta tilanne ei ole toivoton. On monta asiaa, joilla voimme itse parantaa keskittymiskykyämme.

keskittymiskyky
Kuvassa työntekijä avokonttorissa

Itseaiheutettu keskittymishäiriö, eli ADT (attention deficit trait), vaivaa yhä useampaa meistä.

Osaltaan voimme syyttää ympäristöä ja työelämää.

– Työelämä on muuttunut sillä tavalla, että ihmisillä on hirveästi erilaisia vastuita. On laajoja vastuita, mutta samalla henkilöllä on myös paljon silpputyötä, sanoo aivotutkija Minna Huotilainen.

Myös älylaitteet ovat onnistuneet tehtävässään ja ottaneet keskittymiskyvystämme ylivallan.

–Nehän nimenomaan pyrkivät keskeyttämään meitä koko ajan.

Keskeytykset, päällekkäiset projektit ja tauoton työnteko kuormittavat meitä ja se näkyy nopeasti tuloksissa. Sillä vaikka kuormitus kasvaa, työteho ei kasva. Teemme enemmän virheitä ja kuormitumme yhä enemmän.

Tehokkuus on ymmärretty väärin

Huotilaisen mielestä tehokkuus ei tarkoita sitä, että olisimme jatkuvasti tavoitettavissa tai valmiina reagoimaan välittömästi.

Ajatus siitä, että tautoton työnteko ja jatkuva suorittaminen olisivat sama asia kuin tehokkuus, kumpuaa Huotilaisen mukaan tehdastyön ajoilta.

– Kun liukuhihnaa käytettiin, niin jatkuva suorittaminen oli tehokasta. Nykyaikaisen työn tehokkus on ihan toisenlaista. Keskeistä on miettiä, mikä on työn tavoite ja miten pääsemme siihen.

Neljä neuvoa rauhoittumiseen

Vaikka emme pystyisikään vaikuttamaan työelämän tapoihin, voimme onneksi muokata omaa käytöstämme. ADT ei ole mikään lopullinen tuomio, vaan siitä voi päästä eroon.

Täytyy vain muuttaa omia toimintatapoja ja opettaa aivoille uusi tapa olla ja elää.

Valitse näistä Minna Huotilaisen vinkeistä itsellesi parhaiten sopivat.

1. Päätä, koska älylaite saa keskeyttää

Poista puhelimesi asetuksista kaikki hälytysäänet ja valitse itse, milloin luet viestit ja ilmoitukset. Joka kerta, kun tartut puhelimeen vain tavan vuoksi, keskeytät itsesi. Se on tarpeetonta.

Älylaitteiden värikäs näyttö vetää huomiota puoleensa ja aktivoi aivojen palkkiojärjestelmää. Kokeilisitko vaihteulun vuoksi mustavalkoista näyttöä? Tai heittäydy oikein hurjaksi ja katkaise puhelimesta virta ennen nukkumaanmenoa!

2. Muista aivojen perushuolto

Tämä neuvo on kuultu moneen kertaan ja tuskin kenellekään on epäselvää, miten oikeanlainen uni, liikunta ja ravinto vaikuttavat hyvinvointiimme. Siitä huolimatta laiminlyömme näitä keskittymiskykyämme ja muistiamme tukevia toimintoja.

Luo itsellesi rutiineja, jotka liittyvät edellämainittuihin. Aivot muovautuvat läpi elämämme ja riittävillä toistoilla teot muuttuvat tavoiksi. Mene ajoissa nukkumaan ja osta terveellistä ruokaa. Tai hanki vaikka koira! Silloin iltalenkille on pakko lähteä.

Valkoinen pieni koira, jota ulkoilutetaan kaupunkiympäristössä.
Koiranomistajat käyvät lenkillä useamman kerran päivässä ja hoitavat siinä samalla aivojaan.Unsplash

3. Tee hitaita hommia

Nykyinen elämänrytmimme suosii nopeutta ja näennäistä tehokkuutta, vaikka oikeasti olisimme tehokkaampia tehtyämme välillä jotain hidasta ja palauttavaa.

Tiskaaminen, pienoismallien rakentelu, puutarhanhoito tai vaikka koiran kanssa lenkkeily (ilman kännykkää) auttavat aivojamme rentoutumaan. Kesken työpäivänkin voi piipahtaa ulkona kävelylenkillä.

– Hidasta hommaa tehdessä mieli rauhoittuu, koska keho rauhoittuu, muistuttaa Huotilainen.

4. Kuuntele, mitä puhut

Sillä on merkitystä, minkälaista kieltä käytät. Jos puhut jatkuvasti kiireestä, saat mielesi uskomaan, että jatkuvasti todella on kiire. Tämän lisäksi tartutat kiireen ja paniikin tuntua myös ympäristöösi.

Ala tietoisesti puhua siitä, miten sinulla on aikaa kaikkeen tarvittavaan. Kerro ääneen itsellesi ja muille, että sinulla on hyvä keskittymiskyky. Sanat "minä olen" vaikuttavat meihin vahvasti, joten valitse taiten miten määrittelet itseäsi.

Katso Puoli seiskan juttu keskittymiskyvystä täältä:

Kuvassa nainen avokonttorissa
Kadonneen keskittymiskyvyn voi löytää uudelleen tekemällä tietoisia valintoja.

Lue lisää:

Suomi on täynnä ihmisiä, joilla on jatkuva hälytystila aivoissa (siirryt toiseen palveluun) (Me Naiset)

Jatkuva kiire voi aiheuttaa ADT:n (siirryt toiseen palveluun) (Uusi Suomi)

Tökkiikö lukeminen? Eikö hyvä kirja imaise mukaan? Kärsit ehkä ADT:stä

Onko sinun vaikea keskittyä? Taito on mahdollista elvyttää – Sopivissa tilanteissa myös ADHD voi olla etu

Lähteenä käytetty Minna Huotilaisen ja Mona Moisalan kirjaa Keskittymiskyvyn elvytysopas (Tuuma).

Muokattu 15.1.2019: Lisätty linkkejä aihetta käsitteleviin artikkeleihin