Kotiseutuyhdistys perääntyi kiistassa vanhasta asemarakennuksesta – suojelutarve tutkitaan silti

Kälviän Riipan yli 100-vuotiaan asemarakennuksen siirto riippuu nyt Kokkolan kaupungista ja Museovirastosta.

historia
Riipan asema Kälviällä.
Riipan asema Kälviällä.Heidi Harju / Yle

Kälviällä kiistellyn Riipan asemarakennuksen kohtalo ratkeaa lähiviikkoina. Yli 100-vuotias rakennus piti siirtää Keski-Pohjanmaalta Kanta-Hämeeseen lokakuun alussa, mutta matka tyssäsi suojeluanomukseen viime metreillä.

Nyt Kälviän kotiseutuyhdistys on perunut aseman suojeluanomuksen, koska se ei halua riitaa.

– Meillä ei ollut anomusta tehdessä tietoa, että Liikennevirasto oli myynyt Riipan aseman museorautatieyhdistykselle. Halusimme vain varmistaa, että asemaa ei pureta, kertoo yhdistyksen sihteeri Eero Huhtala.

Seuraavaksi ely-keskus odottaa Kokkolan kaupungin ja Museoviraston lausuntoja rakennuksen suojelusta nykyisellä paikallaan. Ely päättää suojelusta viimeistään kuukauden kuluttua.

Jos asemaa ei suojella, se voidaan siirtää vielä marraskuun aikana Kanta-Hämeeseen osaksi Jokioisten museorautatietä. Siellä rakennus on tarkoitus entisöidä sisältä 1950-luvun tyyliin ja avata kahvilaksi.

Riipan aseman kaltaisia, pieniä asemarakennuksia on jäljellä pohjalaismaakunnissa enää kuusitoista. Rakennuksella on suojelustatus. (siirryt toiseen palveluun)Se tarkoittaa, että rakennuksen suojelun tarve puntaroidaan, jos asema tulee myyntiin ja käyttö muuttuu.

Asema olisi haluttu säilyttää Kälviällä

Kotiseutuyhdistys olisi halunnut säilyttää aseman Riipassa, mutta Liikennevirasto myi sen kälviäläisten tietämättä. Jo vuosi sitten Liikennevirasto oli tarjonnut asemaa rautatieyhdistykselle.

Huhtalaa harmittaa, että asema on nyt periaatteessa menetetty.

– Paikallisesti sitä pidetään arvokkaana. Meidän olisi vain pitänyt toimia aikaisemmin. Silloin kun kaksoisraidetta rakennettiin, niin paikalla olevilla koneilla se olisi voitu siirtää radan varresta kauemmaksi. Mutta Museovirastolla oli tuolloin lausunto olemassa, että siirto laskisi rakennuksen arvoa. Joten emme lähteneet sitä yrittämään, Huhtala perustelee.

Museorautatieyhdistys on pahoitellut kotiseutuyhdistykselle asian heikkoa tiedotusta.