Saksan hallitus suosittaa maan autovalmistajille päästövähennyksiä

Hallitus tarjoaa myös taloudellisia kannustimia pienyrityksille ja paikallisviranomaisille, jotta erityisen saastuttavat ajoneuvot korvataan puhtaammilla malleilla.

NOx (saaste)
Dieselauton pakoputki.
Ina Fassbender / AFP

Mainzin hallintotuomioistuin päätti keskiviikkona, että kaupungin olisi valmistauduttava kieltämään vanhat dieselajoneuvot 1. syyskuuta 2019 mennessä, jos autojen tuottamia typpioksideja ei voida vähentää EU:n asettamien standardien mukaisiksi.

Liittokansleri Angela Merkelin hallitus sopi myös useista toimenpiteistä keskiviikkona, joilla varmistetaan, että vanhemmat autot voivat pysyä liikenteessä sellaisissa kaupungeissa, kuten Berliini, Frankfurt, Hampuri ja Stuttgart.

Merkelin hallituksen ilmoittamat toimenpiteet koskevat 15 saksalaista kaupunkia, joiden ilmassa on merkittävästi enemmän typpioksidia, mitä raja-arvot sallivat.

Saksan liikenneministeriö uskoo, että noin 2,2 miljoonaa dieselautoa voidaan päivittää tiukkojen ympäristöstandardien mukaisiksi.

Hallitus tarjoaa myös taloudellisia kannustimia pienyrityksille ja paikallisviranomaisille, jotta erityisen saastuttavat ajoneuvot korvataan puhtaammilla malleilla.

Dieselpolttoaineet ovat merkittävä typpioksidien lähde ja se voi olla haitallista ihmisten terveydelle. Maailman terveysjärjestön (WHO) mukaan kaasut pahentavat astmaa ja keuhkoputkentulehdusta ja liittyvät sydän- ja verisuonitauteihin.

Lähteet: AP, AFP