Analyysi: Love Island Suomi sopii täydellisesti Instagram-aikaan

Tosi-tv-ohjelma on yllättänyt tunteista puhumisella ja vähällä viinan läträämisellä, kirjoittaa kulttuuritoimittaja Ville Vedenpää.

Love Island (tv-sarja)
11 suomalaissinkkua Espanjan Marbellassa.
Sub-tv:llä kuutena iltana viikossa nähtävän Love Island Suomi –sarjan 21-28 vuotiaat kilpailijat saapuivat Espanjan Marbellassa sijaitsevaan luksusvillaan neljä viikkoa sitten. Pudotuspeli alkoi pian. Ensimmäisenä sai lähteä helsinkiläinen Johanna, 25.MTV Oy

– Mitä tän jälkeen tehdään? Harrastetaan seksiä ja mennään dokaa.

Näin pohti nainen toiselle Love Island Suomi -ohjelmassa kilpailun jälkeistä elämää erään miehen kanssa.

Love Islandissa joukko sinkkuja viettää kahdeksan viikkoa espanjalaisessa huvilassa etsien paria itselleen. Kun ensimmäistä kertaa Suomessa tehty sarja alkoi vajaa pari kuukautta sitten, odotus oli, että nyt televisiossa nähdään kaikkien aikojen törkyisin sarja.

Britanniassa valtaisan suosion saanut sarja on ollut otsikoissa seksin takia.

Suomalaisessa versiossa rakkautta etsivät nuoret ovat käyttäytyneet siivosti. Ja mikä erikoisinta, alkoholilla ei ole juurikaan läträilty. Sarjan tuotantoyhtiö on tarjoillut talon asukkaille viinaa erittäin maltillisesti. Kilpailijat ovatkin keskustelleet tunteistaan selvinpäin.

Ohjelman vastaava tuottaja Mirko Baas MTV:ltä kertoi Iltalehdelle (siirryt toiseen palveluun), että alkoholin nauttiminen ei kuulu ohjelman formaattiin. Kanava onkin saanut hyvää palautetta siitä, että realityohjelma poikkeaa muista vastaavista kuten Temptation Islandista ja Paratiisihotellista.

Love Island kuvastaakin hyvin tätä päivää. Nuoret eivät dokaile ja ulkonäköön panostetaan. Love Island on kuin Instagram-aikaan päivitetty Big Brother.

Konsepti tuntuukin toimivan, sillä ohjelma on tavoittanut etenkin 15–24-vuotiaat naiset. Yhtenä syynä lienee se, että ohjelmaan kuuluu kännykkäsovellus, jonka kautta voi esimerkiksi äänestysten kautta vaikuttaa talon tapahtumiin. Reaaliaikaisuus kuuluu kännykkään kiinni kasvaneiden elämään.

Love island -huvilassa nuoret ovat keskittyneet olennaiseen eli pariutumiseen. Kun kilpailijoilla ei ole omia kännyköitä, he ovat puhuneet tunteistaan, toisistaan ja seksistäkin. Erittäin yleisiä aiheita sinkkujen keskusteluissa.

Mikä tässä sitten koukuttaa katsomaan?

Ohjelman psykologi sanoi Ylen haastattelussa, että aitous ja ihmisten tarinoiden seuraaminen. Pienikin samaistumispinta vetää puoleensa. Tirkistelynhalu saa tietenkin myös ruudun ääreen.

Britanniassa Love Islandiin osallistuneista on tullut seurattuja julkkiksia. He ovat myös tienanneet sievoisia summia sponsoreiden rahoittamilla somepäivityksillä. Suomessa kilpailijoille tuskin käy samoin. Katsojien valitsema voittajapari tosin saa 25 000 euron palkinnon.

Ehkäpä kerrankin rakkaus voittaa.