Uusi jättimäinen lentokenttä valmistuu Istanbuliin – kuusi kiitotietä ja 200 miljoonaa matkustajaa

Istanbulin uudesta lentoasemasta on tulossa maailman suurin ja Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen solmukohta.

Istanbul
istanbul uusi lentoasema terminaali
Istanbulin uuden lentoaseman terminaaliJani Saikko / Yle

Istanbulin pohjoispuolelle, Mustanmeren rannalle rakennettava uusi lentoasema korvaa Istanbulin Euroopan puoleisen Atatürkin lentoaseman. Uudesta lentoasemasta on tulossa maailman suurin – alkuvaiheessa sen kautta kulkee 90 miljoonaa matkustajaa, mutta lopullinen tavoite on 200 miljoonaa matkustajaa.

Ensimmäinen matkustajakone nousee kentältä kotimaan reittilennolle tiistaina 29. lokakuuta. Kaikki lennot siirtyvät Atatürkista uudelle kentälle vuodenvaihteessa.

– Aloitamme liikenteen muutamalla reitillä, jotta voimme varmistaa, että kaikki toimii suunnitellusti ja olemme valmiit siirtämään loputkin lennot tänne, sanoo kenttää hallinnoivan IGA-yhtiön toimitusjohtaja Kadri Samsunlu.

Istanbul uusi lentoasema
Ilmakuva Istanbulin uudesta lentokentästä.Jani Saikko / Yle

IGA-yhtiöt voitti vuonna 2013 Turkin hallituksen järjestämän tarjouskilpailun ja operoi kenttää vuoteen 2043 asti. Viidessä vuodessa on valmistunut 1,4 miljoonan neliömetrin kokoinen terminaali, kaksi kiitotietä ja lennonjohtotorni. Tulossa ovat vielä toinen terminaali, hotelli, kongressikeskus ja toinen lennonjohtorni.

Rakennusurakka on ollut poikkeuksellisen tiukka, ja rakentajat ovat valittaneet huonoista työoloista. Rakennustöiden aikana peräti 30 rakentajaa on saanut surmansa.

istanbul uusi lentoasema terminaali
Istanbulin uuden lentoaseman terminaaliJani Saikko / Yle

Viisi rinnakkaista kiitotietä – lentoyhtiöille ei toistaiseksi rajoituksia

Lentokentälle varattu alue mahdollistaa peräti viiden rinnakkaisen kiitotien rakentamisen. Lisäksi alueelle tulee yksi poikittainen kiitotie. Kunhan kaikki kiitotiet on saatu rakennettua, lentoasemalle voi laskeutua tai sieltä nousta ruuhkatunteina lentokone 15 sekunnin välein.

– Me tarvitsemme uutta kenttää, koska jo kauan on ollut tilanne, ettei Atatürkin kentälle ole voinut lisätä lentoja. Meillä tällaisia rajoituksia ei nyt ole, vaan toivotamme kaikki uudet lentoyhtiöt tervetulleiksi, sanoo toimitusjohtaja Kadri Samsunlu.

kadri samsunlu istanbul uusi lentoasema
Istanbulin lentoasemaa hallinnoivan IGA:n toimitusjohtaja Kadri Samsunlu.Jani Saikko / Yle

Nousu- ja laskuaikoja koskevien rajoitusten poistuminen mahdollistaa myös halpalentoyhtiöille uusien reittien avaamisen Istanbuliin. Tähän asti halpalentoyhtiöt ovat käytännössä voineet lentää Aasian puolelle toimintaan jäävälle Sabiha Gökçenin kentälle.

– Mutta meillä on yksi terminaali ja sama hinta, joten alennuksia halpalentoyhtiölle ei ole luvassa kentän käytöstä, jatkaa Samsunlu.

Kaakkois-Aasian liikenne keskittyy suurille megakentille

Uutta lentoasemaa rakennetaan Istanbulin lisäksi Pekingiin. Dubaissa puolestaan lisätään kapasiteettia samassa tahdissa, kuin Istanbulin kentällä rakennetaan uutta.

– Viime vuonna Dubain kautta kulki noin 90 miljoonaa matkustajaa, mutta kymmenen vuoden kuluessa matkustajamäärä nousee 190 miljoonaan, sanoo Dubain kentällä toimivan flydubain kaupallinen johtaja Jeyhum Efendi.

Istanbul uusi lentoasema arabimatkustaja
Jani Saikko / Yle

Arabiemiraattien omistamat lentoyhtiöt Emirates ja flydubai ovat käytännössä yhdistäneet reittiverkostostonsa, ja jopa puolet flydubain Helsingin reitin matkustajista jatkaa edelleen Emiratesin lennoilla kaukokohteisiin.

Suuret megakentät kiinnostavat lentoyhtiöitä, koska matkustajavirroista saa helposti koneen täyteen myös pienemmille reiteille. Tulevaisuudessa yhä harvemmalta eurooppalaiselta kentältä lennetään enää suoraan Kaakkois-Aasiaan.

– On käynnissä kehitys, jossa pienemmät lentokentät keräävät matkustajia, jotka tulevat syöttölennoilla pääkentille, sanoo Istanbulin uuden lentokentän toimitusjohtaja Kadri Samsunlu.

Istanbul uusi lentoasema platta
Jani Saikko / Yle

Helsinki-Vantaan kehitystä Euroopan ja Aasian solmukenttänä Istanbulin ja Dubain kaltaiset kentät tuskin uhkaavat, koska Finnairin tärkeimmät kaukokohteet ovat Itä-Aasiassa, kuten Kiinassa.

Matkustajavirtoihin Istanbulin kentällä on kuitenkin vaikutusta, sillä pelkästään tämän vuoden syyskuun loppuun menessä Helsingin ja Istanbulin välisillä reittilennoilla oli matkustanut Finavian mukaan lähes 260 000 ihmistä. Valtaosa heistä on jatkanut Istanbulista lähtevillä kaukolennoilla.

Suorat reittilennot Istanbulista Rovaniemelle

Istanbulin uuden kentän avautuessa Turkish Airlines avaa myös uusia reittejä. Suomessa yhtiölle tulee toinenkin reittikohde, kun Istanbulin ja Rovaniemen välillä alkavat säännölliset lennot marraskuussa 2019. Reittiä lennetään aluksi talvisesongin ajan.

– Revontulet ja talvinen Lappi kiinnostavat Lähi-Idästä tulevia matkustajia, sanoo Turkish Airlinesin Suomen markkinointivastaava Ersin Sola.