Tämän tiedämme nyt Indonesian koneturmasta: Upouudessa koneessa oli ollut ongelmia jo aiemmalla lennolla

Koneeseen menetettiin yhteys pian Jakartasta nousun jälkeen.

lento-onnettomuudet
Kuvassa kaksi vettä. Vasemmalla puolella olevassa veneessä on neljä pelastustyöntekijää ja oikealla olevassa veneessä yksi.

1) Boeing 737 syöksyi mereen pian nousun jälkeen

Indonesialaisen Lion Air -lentoyhtiön Boeing 737 -kone syöksyi maanantaiaamuna mereen Jaavan edustalla. Kaikkien koneessa olleiden 189 ihmisen pelätään kuolleen. Koneeseen menetettiin yhteys pian Jakartasta nousun jälkeen. Kone oli matkalla Pangkal Pinangin kaupunkiin.

2) Koneessa oli ollut ongelmia aiemmalla lennolla

Onnettomuuden syy ei ole tiedossa. Hylky on paikannettu noin 15 kilometrin päässä rannasta ja sukeltajat pyrkivät löytämään koneen mustat laatikot tragedian selvittämiseksi. Meri on alueella 30–40 metriä syvä.

Merestä on löydetty ruumiiden palasia. Sukeltajat etsivät hylkyä.

Lion Airin mukaan Boeing 737 MAX 8 -kone oli otettu käyttöön elokuussa. Koneessa oli ollut sen edellisellä lennolla sunnuntaina jokin tekninen ongelma, joka kuitenkin oli yhtiön mukaan korjattu.

Lennon JT 610 -lentäjät olivat kokeneita - lentotunteja heillä oli takanaan yhteensä yli 11 000. Konetyyppi on uusi - se esiteltiin viime vuonna.

3) Koneen korkeus vaihteli ennen syöksyä

Lennonjohto menetti yhteyden koneeseen 13 minuuttia nousun jälkeen. Viitteitä ongelmista havaittiin jo aikaisemmin. Kahden minuutin lennon jälkeen kone oli noin 600 metrin korkeudessa, mutta laski lentokorkeutta noin 150 metriä ja kääntyi vasemmalle.

Sen jälkeen kone nousi jälleen 1500 metrin korkeuteen. Koneen korkeus oli 1100 metriä, kun yhteys siihen menetettiin. Lentäjä oli pyytänyt lupaa palata Jakartaan ja lupa oli myönnetty ennen kuin yhteys katkesi.

Lennolla oli 178 aikuista matkustajaa, yksi lapsi ja kaksi vauvaa. Kaksi lentäjää ja kuusi matkustajahenkilöstön jäsentä. 20 matkustajista oli virkamiehiä.

Indonesian pelastusviranomaiset tutkivat merestä löytynyttä materiaalia 29. lokakuuta, joiden uskotaan olevan Jakartan edustalle pudonneen turmakoneen osia.
Indonesian pelastusviranomaiset tutkivat merestä löytyneitä osia 29. lokakuuta.AFP

4) Yhtiön turvallisuusluokitus nousi kesällä

Vuonna 1999 perustetun Lion Airin koneille on aikaisemmin tapahtunut yksi tuhoisa turma. Vuonna 2004 yhtiön kone joutui onnettomuuteen laskeutumisen yhteydessä Solo Cityssä ja 25 koneessa ollutta kuoli onnettomuudessa.

Budjettilentoyhtiö Lion Air on yksi Indonesian suurimmista lentoyhtiöistä. Yhtiön lentoturvallisuusluokitus nousi viime kesänä korkeimpaan eli seitsemän tähden luokkaan. Samalla myös kahden muun indonesialaisen yhtiön eli Garudan ja Batik Airin luokitus nostettiin seitsemään tähteen.

Indonesialaisten lentoyhtiöiden lennot Euroopan unioniin keskeytettiin vuonna 2007 turvallisuushuolien takia. Lentoja jatkettiin 2010-luvulla ja kokonaan kielto poistettiin viime kesänä. Yhdysvallat poisti indonesialaisia yhtiöitä koskevan kiellon vuonna 2016.

29.10. klo 11.29: Täsmennetty: Lentäjä oli pyytänyt lupaa palata Jakartaan ja lupa oli myönnetty ennen kuin yhteys katkesi.