Kuvat paljastavat: Tamperelaisia busseja on kolhiintunut ratikkatyömaalla ennennäkemätöntä tahtia – "Pääsi yllättämään"

Linja-autojen rengasvaurioiden määrä on kaksinkertaistunut tulevan raitiotien takia.

raitioliikenne
Ratikkatyömaa on runnollut tamperelaisia busseja.
Ratikkatyömaat ovat kaventaneet katuja. Väliaikaisten väylien pinnat ovat paikoin huonoja. Tämä kaikki näkyy tamperelaisbussien kunnossa.Antti Eintola / Yle

Tampereella on rakennettu toista vuotta kiskoja ratikalle. Tämän tuntevat kaikki kaupungissa vierailevat, sillä keskustaa halkova Hämeenkatu ja muut kadut ovat olleet remontin kourissa. Työmaa on historiallisen laaja ja se haittaa arkea vielä pitkään.

Ratikkatyömaa on pannut bussit koville. Tampereen Kaupunkiliikenteen TKL:n kalustopäällikkö Kalle Keinonen sanoo, että rengasvauriot ovat kaksinkertaistuneet sinä aikana kun ratikkaa on rakennettu Tampereen keskustassa.

– Kyllä se pääsi yllättämään. Vaurioita tulee paljon enemmän kuin on osattu arvioida ja budjetoida.

Korjaamolla on esimerkiksi läjittäin renkaita, joita ei voi enää käyttää, koska renkaan runko on antanut periksi.

– Tyypillisin on rengasvaurio, sitten autoista menee helmoja kummaltakin puolelta. Takakulmia menee myös paljon, Keinonen sanoo.

Ratikkatyömaa on runnollut tamperelaisia busseja.
Tällaisia vaurioita busseihin on tullut.Antti Eintola / Yle

Vauriot johtuvat siitä, että työmaille on jätetty teräviä reunoja. Bussit joutuvat ajamaan paljon jalkakäytävien reunakivien eli tamperelaisittain rotvallien yli.

Kapeilla kujilla kolisee

Kapeus ja ahtaus on Keinosen mukaan hankalinta.

– Ajoväylät ovat tosi kapeita ja pinnat ovat olleet huonoja. Vaikuttaa, että väliaikainen asfaltti on niin pehmeää, ettei se pysy siinä kun isoilla autoilla ajaa. Asfaltti lähtee irti ja siirtyy katujen reunaan kasoiksi, Keinonen sanoo.

Ratikkatyömaa on runnollut tamperelaisia busseja.
Renkaan runko on rikkoutunut teräviin esteisiin ajoradalla.Kalle Keinonen

Tampereen raitiotien rakentaminen on jaettu kahteen osaan. Viime vuonna alettiin rakentaa raitiotietä Pyynikintorilta itään Hervantajärvelle ja yliopistolliselle sairaalalle. Ensimmäisen osan pitäisi olla valmis vuonna 2021, ja liikennöinti alkaa samana vuonna.

Pyynikitorilta Lentävänniemeen vievästä toisesta osasta on tarkoitus päättää Tampereen kaupunginvaltuustossa viimeistään lokakuussa 2020.

Raitiolinjaa tulee Tampereelle yhteensä 23 kilometriä.

Vuoroja voi jäädä ajamatta

Kalle Keinosen mielestä huonoimmat pätkät työmaalla ovat Pyynikintorilta keskustaan ja Keskustorilta itään.

– Lopputulos ei ole sellainen kuin olisi toivonut. Aika paljon välillä harmittaa, että autot ovat naarmuisia eikä niitä ehditä laittaa kuntoon. Tämän kanssa on vain elettävä.

TKL on ostanut uusia busseja normaalisti. Niitä ei erityisemmin säästellä.

– Kyllä ne täytyy sinne keskustaan laittaa. Uudet autot ovat tehokkaita ja ympäristöystävällisiä, joten ne täytyy laittaa pisimmille reiteille ja myös keskustaan.

Ratikkatyömaa on runnollut tamperelaisia busseja.
Kalustopäällikkö Kalle Keinonen sanoo, että busseja on jatkuvasti korjattavana työmaiden tuomien rasitusten vuoksi.Antti Eintola / Yle

Kaluston huono kunto voi vaikuttaa siihen, että joitain vuoroja jää ajamatta.

– Parhaamme teemme, että saamme bussit pidettyä kunnossa. Ikävä kyllä on mahdollista, että bussivuoroja jää ajamatta. Kun tulee talven liukkaat ja oikein hankalat olot, voi jäädä yksittäisiä vuoroja ajamatta.

Raitiotieallianssi: Yksittäisiä palautteita yksityisautoilijoilta

Raitiotieallianssin mukaan yksityisautoilijoilta ei tule juurikaan palautetta autojen vaurioitumisesta tai työmaiden vaikutuksista.

Liikennejärjestelyjä suunnitellaan yhteistyössä muun muassa joukkoliikenteen edustajien kanssa, viestinnän asiantuntija Marja Merta kertoo.

– Hankkeelle tulee palautetta joitakin kymmeniä kuukaudessa. Suurin osa niistä on neutraaleja ehdotuksia ja kysymyksiä hankkeesta. Autojen kunnosta tai työmaiden vaikutuksista on tullut yksittäisiä palautteita yksityisautoilijoilta, Merta sanoo.

Bussiruuhka Hämeensillalla
Ajoväylät ovat paikoin todella kapeita. Tässä kuva Hämeensillan peruskorjaustyömaalta maaliskuulta.Marko Melto / Yle

TKL:n huomion mukaan väliaikaisesti laitettu asfaltti saattaa olla pehmeää.

– Kiviaineksen määrä eri asfalttilaaduissa saattaa vaihdella. Väliaikaisissa paikkaustöissä, esimerkiksi tiessä olevien painanteiden korjauksessa, käytetään yleensä öljysoraa, joka on laadultaan pehmeämpää.

– Öljysoraa käytetään jonkin verran, mutta asfaltoimaan pyritään aina kun se on mahdollista.

Viime kesänä asfaltin alle laitettiin Hämeenkadulla kauppakeskuksen edessä suojatinkangasta, että kiveys säilyisi ja sen voisi siirtää muualle kaupungin toiveen mukaan. Kuuman kesän ja kovan rasituksen takia asfaltti alkoi muokkautua.

– Tilannetta korjattiin ja kohta asfaltoitiin kaikkiaan kolmeen kertaan. Tämä kohta on varmasti yksi syy mielikuvaan pehmeämmästä asfaltista.

Työmaat puhuttavat kuljettajia

TKL:n kuljettaja Johannes Katto sanoo, että keskustan työmaat puhuttavat kuljettajia päivittäin.

– Keskustelemme päivittäin ratikkatyömaasta. Kaiteisiin osumiset ovat tyypillisimpiä haavereita, osuu joko peili tai bussin kylki. Hallilla näkee, miten paljon renkaita menee. Jos on terävä kohta töissä, voi mennä kerralla useita renkaita huonoiksi.

Ratikkatyömaa on runnollut tamperelaisia busseja.
Näitä renkaita ei enää voi käyttää, sillä niiden runko on rikkoutunut.Kalle Keinonen

Ratikkatyömaa aiheuttaa ruuhkia ja hidastaa matkantekoa. Kuljettajalla ei jää aikaa jaloitteluun.

– Työpäivän jälkeen on tosi väsynyt. Juuri jonkun kanssa puhuin, että talvirenkaita pitäisi jaksaa vaihtaa illalla, mutta ei vain tahdo jaksaa.

– Olemme haastavassa jaksotyössä. Suomessa saa EU:n poikkeusluvalla ajattaa yhtä soittoa bussia jopa 5,5 tuntia. Kyllä siinä väsyy, jos ajaa yli viisi tuntia putkeen.

Ratikkatyömaa on runnollut tamperelaisia busseja.
Bussit ovat saaneet osumia.Antti Eintola / Yle

Työmaa-aitoja ei aina näe

Kaikilla pätkillä ei ole valaistusta. Jos bussi joutuu menemään kapeita kujia, ei näe missä työmaa-aidat kulkevat. Johannes Katon mukaan Sammonkatu ja Hervanta ovat haastavimpia.

Myös muuttuvat reittijärjestelyt aiheuttavat harmaita hiuksia.

– Sunnuntaina oli pari risteystä muuttunut, ja mietin, mihin tästä nyt mennään. Aina se vähän jännittää. Toisaalta pysyy hoksottimet kunnossa, kun tietää, että voi olla muutoksia.

Myös pysäkkien paikat vaihtelevat. Johannes Katon huomion mukaan vanhusten on vaikea nousta autoon. Hän toivoo, että hiekotukset ovat liukkailla kunnossa, ettei tule kaatumisia.

Korjattu kello 07.30 Hämeenkadun nimi oikein.

Lue lisää:

"Toivottavasti se on kiiltävä, ylpeän upea, niin kuin Ferrari" – ratikan väri selvisi Tampereella: Siitä tulee punainen!

Tampereen suurin työmaa ikinä tukkii pääväyliä vuosikausia: "Valmistuu koko ajan", muistuttaa ratikan projektijohtaja

"Kiitos palautteestanne ja pahoittelut teille aiheutuneesta haitasta!" Ratikan rakentajille satelee moitteita ja kysymyksiä Tampereella – tässä 5 tyypillistä esimerkkiä