Kuopio ottaa käyttöön sähköavusteiset kaupunkipyörät ensimmäisenä Suomessa: "Päät ovat kääntyneet, kun tällä ajelee"

Erityistä Kuopion järjestelmässä on myös se, että pyörää ei tarvitse jättää merkityille asemille.

Kaupunkipyörät
Kuopiossa otetaan vappuna 2019 käyttöön sähköavusteiset kaupunkipyörät.
Antti Karhunen / Yle

Kuopiossa otetaan käyttöön ensimmäisenä kaupunkina Suomessa sähköavusteiset kaupunkipyörät. Pyöriä tulee 150 kappaletta ja ensimmäinen kaupunkipyöräilykausi käynnistyy ensi vappuna.

Kuopiossa on myös maan ensimmäinen julkisella rahalla maksettu järjestelmä, jossa pyörän voi jättää seuraavalla käyttäjälle muuallakin kuin merkityillä asemilla.

Kuopio päätyi sähköavusteisiin pyöriin muun muassa sen vuoksi, että kaupungissa riittää mäkiä.

– Kuopio on haasteellinen verrattuna muihin eurooppalaisiin kaupunkeihin ja myös Helsinkiin ja Turkuun siinä, että täällä työpaikat, asuminen ja nähtävyydet ovat hajautuneet eri puolille kaupunkia. Toinen haasteellinen asia on kaupungin topografia eli mäkisyys, projektiasiantuntija Timo Ollikainen Kuopion kaupungilta selittää.

Ollikaisen mukaan Kuopiossa perinteinen, hieman tavallisia polkupyöriä raskaampi kaupunkipyörä ei menestyisi.

– Mutta tämä sähköavusteinen pyörä on uusi ja kiinnostava asia käyttäjän kannalta.

Neonkeltaiset pyörät keräävät myös katseita. Sen on huomannut projektipäällikkö Jouni Huhtinen, jokatehnyt pyörillä testiajoja ympäri kaupunkia.

– Ihmiset kiinnittävät kovasti huomiota. Päät ovat kääntyneet, kun tällä ajelee kaupungilla. Onhan tämä aika näkyvä pyörä. Ulkoasuun liittyvä palaute on ollut myös positiivista.

Pyörien huippunopeus 25 km/h

Pyörillä pääsee enimmillään 25 kilometrin tuntivauhtia, mikä on myös Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin määräämä maksiminopeus.

– Pyörässä on neljä tehosäätömahdollisuutta. Teknisesti olisi mahdollista myös säätää nopeuksia aluekohtaisesti. Ei välttämättä olisi pyöräilijälle turvallista, että pyörä yllättäen hiljentäisi automaattisesti vauhtia, Huhtinen painottaa.

Pyörien toimittaja on tšekkiläinen Homeport. Tällä hetkellä varastossa on 64 pyörää kaikkiaan 150 pyörästä. Kuopioon tulee myös 20 varapyörää, jos pyörät hajoavat.

Pyörissä on vaihdeltavat akut, joten asemilla ei tarvitse olla sähkölatauspisteitä. Kaupunkipyöräoperaattori hoitaa akkujen vaihdon ja latauksen.

– Operaattori näkee huoltosovelluksessa akun varaustilan ja vaihtaa akun tarvittaessa. Operaattorina toimii yrittäjä, jota etsitään parhaillaan kilpailutuksessa.

Pyöriä jarrutetaan kahvoissa olevilla käsijarruilla. Niihin on asetettu levyjarrut, koska niiden on katsottu sopivan palajarruja paremmin mäkiseen maastoon.

Kuopion kaupunki päätyi Helsingin ja Turun mallin tapaan siihen, että kaupunki ei vuokraa pyöräilykypäriä.

– Se vaatisi erilliset tilat ja kypärien vuokraus kaupungin taholta olisi vaikea järjestää, Huhtinen selittää.

Kuopiossa otetaan vappuna 2019 käyttöön sähköavusteiset kaupunkipyörät. Jouni Huhtinen ja Timo Ollikainen.
Projektipäällikkö Jouni Huhtinen (vas) ja projektiasiantuntija Timo Ollikainen esittelevät Kuopion sähköavusteisia kaupunkipyöriä.Antti Karhunen / Yle

Asemia ja virtuaaliasemia

Kaupunkipyörille tulee yhteensä kymmenen turkoosilla värillä merkittyä asemaa muun muassa Savilahteen, Väinölänniemelle ja keskusta-alueelle. Tällä hetkellä valmiina on yhdeksän asemaa. Lisäksi pyörät voi jättää virtuaaliasemille, joihin tulee vain infotolppa ja pyöräteline.

Pyörän voi kuitenkin pysäköidä myös muualle.

– Tässä ei ole kiinteätä asemarakennetta, johon pyörä lukitaan fyysisesti. Pyörä paikantaa itsensä ja tämän paikannuksen perusteella selviää, saako pyörän palauttaa siihen paikkaan, projektiasiantuntija Timo Ollikainenkertoo.

Tarkoituksena kuitenkin on, että pyörät olisi helppo löytää ja ottaa käyttöön. Operaattori tulee Ollikaisen mukaan huolehtimaan siitä, että pyöriä on tarjolla siellä, missä niitä käytetään.

– Jos joku pyörä on vajaakäytössä syrjemmällä, niin operaattori vie sen asemalle.

Pyörässä ei ole varsinaista lukkoa. Pyörän luvatonta käyttöä estää jarruttava sähkömoottori, jonka ansiosta pyörää on vaikea työntää ja ajaa.

Pyörä myös paikantaa itsensä ja ilmoittaa operaattorille luvattomista siirroista. Pyörä ei kuitenkaan seuraa sen käyttäjän liikkumista.

– Pyörä painaa 37 kiloa eli ei sitä ihan helposti voi nostaa, Huhtinen huomauttaa.

Puolen tunnin pyrähdyksiä

Pyörän saa käyttöönsä lataamalla matkapuhelimeen Freebike-sovelluksen, joka lukee pyörän QR-koodin tai ottaa siihen Bluetooth-yhteyden. Käyttöönotettava pyörä aktivoidaan painamalla jarrukahvaa.

– Pyörän voi ottaa käyttöön sähköavusteisena tai ilman. Akun yläosassa oleva valo kertoo, milloin on valmis ja sillä voi lähteä ajamaan, kertoo suunnitteluinsinööri Hanna Väätäinen.

Huhtisen mukaan hinnoittelussa kaavaillaan samantyyppistä mallia kuin Helsingissä tai Turussa. Päivä-, viikko-, tai kausimaksulla saisi ajaa puoli tuntia kerrallaan ilman lisämaksua. Pidempiaikainen käyttö on mahdollista, mutta perinteisestä vuokrapyörästä ei ole kyse.

Hintoja ei ole kuitenkaan vielä vahvistettu. Huhtisen mukaan vaihtoehtoja käsitellään kaupunkirakennelautakunnan kokouksessa keskiviikkona. Varsinainen esitys hinnoittelusta tehdään marraskuun loppupuolella.

Sähköavusteisten pyörien asemat ja toiminta-alue.
Kaupunkipyörien asemaverkosto ja toiminta-alue Kuopiossa.Kuopion kaupunki

Lue lisää: Unohda kaupunkifillarit, nyt tulevat kaupunkipotkulaudat – ilmestyvät Helsingin seudulle jo ensi vuonna