Oululaisista lastenvaatteista tuli miljoonabisnes

Gugguun toimitusjohtaja ja suunnittelusta vastaava Miia Riekki sanoo, että yrityksen nopea kasvu on tullut yllätyksenä, eivätkä he vieläkään ole tottuneita suosioon.

Oulu
lastenvaatteita vaaterissä
Marko Väänänen / Yle

Uusien kotimaisten lastenvaatemerkkien ympärille on syntynyt lyhyessä ajassa useiden miljoonien eurojen bisnes. Esimerkiksi Oululainen Gugguu teki viime vuonna liki miljoona euroa voittoa.

Gugguun toimitusjohtaja ja suunnittelusta vastaava Miia Riekki sanoo, että yrityksen nopea kasvu on tullut yllätyksenä, eivätkä he vieläkään ole tottuneita suosioon.

– Töitä on tehty paljon, eikä ole päästy hengähtämään, sillä emme voi jäädä seisomaan paikoilleen, sillä koskaan ei tietää tulevasta.

Suomen Tekstiili ja Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen kertoo, että 2010-luvulla Suomeen on perustettu parikymmentä uutta lastenvaatemerkkiä. Osa niistä on kasvanut nopeasti miljoonaluokkaan ja osa on jäänyt pienemmäksi.

Auvinen arvio, että kotimaisten lastenvaatteiden suosiossa näkyy osittain ostokäyttäytymisen muuttuminen. Osa kuluttajista haluaa ostaa määrän sijaan laatua. Myös kotimaisuudesta, laadusta ja kestävästä kehityksestä ollaan lastenvaatteiden kohdalla valmiita maksamaan.

Auvisen mukaan lastenvaatteisiin käytettävä kokonaisrahasumma ei kuitenkaan ole kasvanut. Tämä voi kertoa siitä, että kotimaiset merkit ovat kasvaneet ulkomaisten brändituotteiden kustannuksella.

Suomen Tekstiili- ja Muoti ry:n selvitysten mukaan suomalaiset kuitenkin ostavat vaatteensa pääsääntöisesti marketeista ja isoista kansainvälisistä ketjuista.

Lue koko juttu: Kukaan ei uskonut, että suomalaisilla lastenvaatteilla voisi menestyä – nyt ne ovat miljoonabisnestä ja niin suosittuja, että uusi mallisto kaatoi verkkokaupan

Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä! (siirryt toiseen palveluun)