Matkakortin vaihtaminen on aiheuttanut ongelmia osalle asiakkaista – Kova vaihtotahti kuormittaa HSL:n järjestelmiä

Miljoonan HSL:n matkakortin vaihtoruljanssi on ruuhkauttanut palvelupisteitä ja myyntijärjestelmiä.

Helsingin seudun liikenne (HSL)
Matkustaja näyttää pysähtymismerkkiä bussille.
HSL:n matkakorttien vaihdossa on ollut ajoittain ongelmia.Kimmo Hiltunen / Yle

Helsingin seudun liikenteen matkakorttien uusiminen ei ole sujunut täysin ongelmitta. Tämän sai tuta esimerkiksi helsinkiläinen Anna-Mari Tiilikainen, kun hän meni tapansa mukaisesti lataamaan kuukausikorttiaan lähikioskille lokakuun viimeisenä päivänä.

– Myyjä sanoi, että kortti pitäisi vaihtaa, ja minä ajattelin, että ihan sama, vaikka en ollut korttia edes vaihtamassa, vaan lataamassa vanhaa.

Tietojen siirto vanhalta kortilta uudelle ei kuitenkaan onnistunut. Tämän jälkeen ei toiminut enää vanhakaan kortti. R-kioskin myyjä kehotti Tiilikaista asioimaan HSL:n palvelupisteessä, ja kertoi kohdanneensa useita samanlaisia ongelmatilanteita.

Matkakortinlukija
Henrietta Hassinen / Yle

Tiilikainen päätti kokeilla vanhan kortin lataamista toisella R-kioskilla, mutta siellä kerrottiin, että kortti on lukittu. Sama ilmoitus tuli myös raitiovaunun kortinlukijan näyttöön.

– Eli vanha kortti muuttui käyttökelvottomaksi, vaikka siellä oli arvoa jäljellä, eikä minulla ollut uutta korttia, koska tietojen siirto ei onnistunut. Ihan pattitilanne, Tiilikainen puuskahtaa.

Lopulta ongelma ratkesi HSL:n palvelupisteessä ja myös vanhan kortin arvo saatiin siirrettyä uudelle kortille.

– HSL:n pisteitä ei ole koko Helsingissä kuin kolme ja jonossa oli varmaan 50 ihmistä ennen minua. Olen kuluttanut korttiongelman selvittelyyn tuntikausia aikaa, jota minulle ei korvaa kukaan, Tiilikainen harmittelee.

HSL: Suurin osa ongelmista on nyt korjattu

Matkakorttien vaihtoruljanssi on ruuhkauttanut sekä palvelupisteitä että myyntijärjestelmiä. Erityisesti kauppojen ja R-kioskien käytössä olevassa myyntisovelluksessa on ollut ongelmia.

HSL:n projektipäällikön Leena Rautanen-Saaren tiedossa on muutamia kymmeniä Tiilikaisen kohtaaman ongelmatilanteen kaltaisia tapauksia.

– Tässä on ollut kyseessä valitettava poikkeustilanne, jossa kortti lähtee latautumaan, mutta tiedot eivät siirry uudelle kortille, Rautanen-Saari pahoittelee.

Ongelmien pitäisi nyt olla suurimmaksi osaksi takana päin.

– Myyntipistesovellus on nyt päivitetty, ja ongelmien perimmäistä syytä selvitellään edelleen. Vaihtotahti on kova, ja se kuormittaa järjestelmiä. Esimerkiksi keskiviikon aikana vaihdettiin 30 000 korttia, Rautanen-Saari huomauttaa.

Matkakortit on vaihdettava uusiin meneillään olevan vyöhykeuudistuksen takia. Kaikkiaan matkakortteja on maailmalla noin miljoona kappaletta. Tähän mennessä niistä on vaihdettu uusiin lähes 200 000.

HSL muistuttaa, että korttien vaihtamiseen on vielä aikaa noin puoli vuotta. Kortteja voi vaihtaa vielä myöhemminkin, mutta vaihto muuttuu maksulliseksi meneillään olevan siirtymäajan jälkeen.