Miehistön päihdevalvonta kiristyy lentokoneissa – "Yksikään tapaus ei ole hyväksyttävissä"

Suomessa liikennelentokoneen miehistön promilleraja on nolla.

lentoliikenne
Norwegianin lentokone
Alastair Philip Wiper / AOP

Viime perjantain tapaus, jossa lentoyhtiö Norwegianin lentokapteenilta evättiin pääsy päihtymyksen vuoksi koneen ohjaamoon, kiinnitti katseet jälleen lentoturvallisuuteen. Edellisen kerran samankaltainen tapaus sattui Suomessa elokuussa, kun Finnairin kapteeni puhalsi törkeän juopumuksen ylittävän rajan.

– Meillä Suomessa on ollut viime aikoina sekä suomalaisiin että ulkomaalaisiin lentäjiin ja matkustamohenkilökuntaan kohdistuvia tapauksia, joissa päihtyneenä esiintyminen työajalla on havaittu, sanoo Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.

Pekka Henttu.
Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.Yle

Hänen mukaansa tilastoja, joista ilmenisi, miten usein miehistön jäsen on jäänyt kiinni päihtyneenä olostaan työaikana, ei löydy Suomesta eikä EU-tasolta. Hentun mukaan vastaavia päihtymystapauksia tulee ilmi eri puolilla maailmaa.

– Viime viikolla oli Euroopassa tapaus, jossa aasialaisen lentoyhtiön pilotti ylitti sallitut promillemäärät kymmenkertaisesti.

Suomalaisyhtiöillä ja Suomessa operoivilla yhtiöillä nollatoleranssi

Promillerajoissa on valtiokohtaista vaihtelua. Eurooppalaisen kaupallisen ilmailun pelisäännöissä rajaksi on asetettu 0,2 promillea, mutta valtio voi asettaa myös alemmat rajat.

– Suomessa raja on vuosikymmeniä ollut 0,0 promillea, kuten se on muutamassa muussakin Euroopan valtiossa, Henttu sanoo.

– Nollatoleranssisääntö koskee suomalaista yhtiötä ja suomalaista miehistöä, missä tahansa nämä operoivatkin. Samoin myös Suomessa operoivia ulkomaisten lentoyhtiöiden lentäjiä ja matkustamohenkilökuntaa.

Useimmiten miehistön promillet tulevat Hentun mukaan ilmi joko satunnaispuhallutuksissa tai tilanteissa, joissa miehistön tai muun henkilökunnan edustaja tai matkustaja esittää epäilyn asiasta.

– Kaikkia näitä menetelmiä käytetään päihtymysten havaitsemiseksi. Lisäksi joissakin valtioissa poliisi tekee tarkastuksia, Henttu kertoo.

"Puhallutukset tärkeitä myös kohdemaasta Suomeen lähdettäessä"

Satunnaistarkastusten määrää lisätään vuoteen 2020 mennessä, Henttu kertoo.

– Tätä varten on kehitetty erillistä lainsäädäntöä. Siihen liittyvät uudet asematasotarkastajat, jotka Suomessa ovat Trafin tarkastajia. He tarkastavat lentokoneen, miehistön ja puhalluttavat satunnaisesti miehistön jäseniä.

Mies puhaltaa alkometriin.
Promillerajoissa on valtiokohtaista vaihtelua lentoliikenteessä.AOP

Trafi pyrkii ottamaan tähän liittyen mahdollisimman pian käyttöönsä hyvät laitteistot ja kouluttamaan henkilöstöä tehtävään. Tarkastukset tulevat koskemaan mitä tahansa Suomessa operoivaa lentoyhtiötä.

– Alkoholirajoista Suomessa esimerkiksi 0,2 promillea menee vielä ilmailurikkomuksena, mutta tilanteesta riippuen 0,3 – 0,5 promillea kuuluu yleisen rikosoikeuden piiriin. 0,5 on jo törkeä promillemäärä ilmailun piirissä, Henttu selventää.

– Jokainen tapaus on liikaa, eikä yksikään tapaus ole hyväksyttävissä, Henttu korostaa.

Henttu kannustaa suomalaisia lentoyhtiöitä ryhtymään myös omiin puhallutuksiin. Huumetestaus on hiukan vaativampaa testien luotettavuuden vuoksi, mutta Trafi toivoo senkin helpottuvan.

– On hyvin tärkeää, että puhallutetaan myös lentokohteissa, jossa viivytään perillä yön yli, hän painottaa.

Henttu toivoo, että uusilla menettelytavoilla estetään rikkeet ja alkoholiin liittyvät turvallisuusongelmat.

Aiheesta aiemmin:

Juopumusepäily: Poliisi haki Norwegianin lentäjän koneesta Helsinki–Vantaalla

Finnair: Lentohenkilöstön alkoholiongelman pahenemista on liioiteltu, henkilöstön määrä myös kasvanut

Finnairin lentäjää epäillään ilmaliikennejuopumisesta – voiko matkustaja luottaa kuljettajan ajokuntoon?