Indonesialaistutkijat: Turmakoneella oli ongelmia nopeusmittarin kanssa neljällä viimeisellä lennolla

Tieto epäluotettavista lukemista koneen nopeusmittarissa on peräisin mustasta laatikosta, joka nostettiin merenpohjasta viime torstaina.

lento-onnettomuudet
Tutkintaryhmä tarkastaa turmakoneen osia.
Tutkintaryhmä tutkii löytyneitä turmakoneen osia.Getty Images

Indonesiassa lokakuun lopussa mereen syöksyneen matkustajakoneen neljällä viimeisellä lennolla oli ongelmia nopeusmittarin kanssa.

Viimeisin näistä neljästä Lion Air -yhtiön lennosta päättyi onnettomuuteen, jossa kuolivat kaikki koneen kyydissä olleet 189 matkustajaa ja miehistön jäsentä.

Indonesian liikenneturvallisuusjohtaja Soerjanto Tjahjono kertoo, että tieto nopeusmittarin ongelmista on peräisin mustasta laatikosta, joka nostettiin merenpohjasta viime torstaina.

Kyseinen musta laatikko sisältää lentojen teknistä tietoa tallentavan lentoarvotallentimen. Ohjaamon äänitallentimen sisältävää mustaa laatikkoa ei ole vielä löydetty.

Britannian yleisradioyhtiö BBC (siirryt toiseen palveluun) on kertonut aiemmin saaneensa haltuunsa koneen teknisen lentopäiväkirjan. Siitä käy ilmi, että päivä ennen onnettomuutta kapteenin nopeusmittari näytti epäluotettavia lukemia. Lisäksi kapteenin korkeusmittarin lukemat olivat erilaiset kuin mitä yliperämiehen mittaristo näytti.

Myös useat matkustajat ovat kuvailleet, että turmaa edeltävän päivän lennolla Balilta Jakartaan kone sahasi ylösalas. Asiaa tukevat lentokoneita ja niiden reittejä näyttävien verkkosivujen seurantapalvelut.

Lähes tuliterä Boeing 737 Max 8 -kone ehti olla käytössä vain muutaman kuukauden ennen tuhoisaa onnettomuutta.

The Guardian: Indonesian turmakoneella ongelmia pian nousun jälkeen myös edellisenä päivänä – lentäjä pyysi tuolloinkin lupaa palata kentälle

Indonesian turmakoneen musta laatikko löytyi – Laitteen ultraäänipulssi auttoi sukeltajia etsinnöissä

Lähteet: AP