Lumiaurat liikkeelle nopeammin – Kaakkois-Suomen neljä vilkkainta tietä halutaan nostaa korkeimpaan mahdolliseen hoitoluokkaan

Liikennevirasto parantaa teiden talvikunnossapitoa.

teiden kunnossapito
Ensimmäinen Jurvalan liittymä Kuutostiellä Lappeenrannan suunnasta.
Kuutostie Jurvalan liittymän kohdalla helmikuussa 2018.Pasi Tapanainen / Yle

Liikennevirasto lupaa (siirryt toiseen palveluun), että yli 30 prosenttia liikenteestä saa nykyistä parempaa palvelutasoa vuodenvaihteen jälkeen.

Teiden hoitoluokkia korotetaan noin 11 000–12 000 kilometrin matkalta.

Kaakkois-Suomen ELY-keskus esittää, että Kaakossa kaikkein korkeimpaan hoitoluokkaan nostettaisiin ainakin neljä vilkasta tieosuutta: Kuutostie Koskenkylästä Kaukopäähän, E18-moottoritie Haminaan asti, Valtatie 15 Kotkan ja Kouvolan välillä sekä Lahdentie eli Valtatie 12.

Tähän asti yksikään tieosuus Kaakkois-Suomessa ei ole ollut kaikkein korkeimmassa hoitoluokassa.

Hoitoluokka määrittää, missä kunnossa teiden on oltava talvella ja kuinka nopeasti esimerkiksi lumen auraus pitää aloittaa lumisateen alettua.

Huomattava parannus

Jos muutokset Kaakkois-Suomessa toteutuvat, parannukset teiden talvihoidossa olisivat huomattavat.

– Emme lisää aurauskilometrejä, vaan nostamme talvihoidon tasoa. Urakoitsija saa korvausta siitä, että on valmiina lähtemään työhön lyhyellä varoitusajalla, kuvailee muutosta Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen liikennejohtaja Jyrki Karhula.

Liikennevirasto määrittelee talvihoidon laatuvaatimukset, ja kunkin alueen ELY-keskus solmii urakoitsijan kanssa sopimuksen teiden hoidosta. Tärkeimpien teiden hoitoa parannetaan jo vuodenvaihteen jälkeen.

Kokonaisuudessaan uudet linjaukset tulevat voimaan kullakin alueella sitä mukaa, kun alueiden nykyiset urakkasopimukset päättyvät.

Esimerkiksi Kymenlaakson alue on jaettu kahteen eri urakkasopimukseen. Molempia urakoita hoitaa YIT-yhtiö. Sen nykyinen urakkasopimus Kouvolan alueella päättyy syksyllä 2019 ja Kotkassa syksyllä 2020.

Viimeistenkin alueiden Suomessa pitäisi olla uusien linjausten piirissä vuonna 2023.

Moottoritie.
Aurattua moottoritietä Kotkassa vuoden 2016 maaliskuussa.Petri Lassheikki / Yle

Viime talvi oli vaikea

Viime talvi oli vaikea sekä autoilijoille että teiden kunnossapitäjille. Liikennevirasto sai paljon tyytymätöntä palautetta teiden kunnosta.

– Viime talvenahan oli monesti ensin pakkasta ja sitten vesisadetta. Tienpinnat olivat erityisen liukkaita. Lisäksi lunta tuli välillä paljonkin, kertoo kunnossapidon johtava asiantuntija Pekka Rajala Liikennevirastosta.

Ainakin Etelä-Suomessa talvisäitä leimaa Rajalan mukaan nykyään samanlainen vaihtelevuus, jota koettiin ennen lähinnä syksyisin ja keväisin. Rajala uskoo syyn olevan ilmastonmuutoksessa.

Liikennevirasto aikoo nyt vastata tilanteeseen parantamalla teiden talvihoitoa, kuten liukkauden torjuntaa ja lumien aurausta.

Parempaa matkaa rekoille

Liikennevirasto haluaa parantaa erityisesti niiden reittien kunnossapitoa, joilla kulkee paljon raskasta liikennettä. Kaakkois-Suomessa rekkaliikennettä on erityisen paljon esimerkiksi Venäjän-liikenteen ja teollisuussatamien ansiosta.

– Muutamme hoitoluokkia niin, että vilkkaiden teiden lisäksi myös vähemmän liikennöityjä teitä nousee korkeampiin hoitoluokkiin. Varsinkin, jos niillä kulkee raskaampaa liikennettä ja elinkeinoelämän kuljetuksia, Liikenneviraston Rajala kertoo.

Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa haluttaisiin nostaa toiseksi korkeimpaan hoitoluokkaan esimerkiksi elinkeinoelämälle tärkeät valtatie 26 Haminasta Taavettiin sekä Lappeenrannasta Vaalimaalle vievä tie 387.

Elokuun budjettiriihessä hallitus päätti myöntää talvihoitoon vielä noin 15 miljoonaa euroa lisää. Vielä ei ole päätetty, miten summa jaetaan eri alueiden kesken.

Jalankulkijoille ei juuri helpotusta

Jalankulkijoita ja pyöräilijöitä uudet linjaukset eivät pahemmin koske.

Rajala tosin kertoo, että useassa kaupungissa testataan tai aiotaan testata niin kutsuttuja laatukäytäviä. Laatukäytävät ovat tietyn välimatkan kevyen liikenteen väyliä, joita hoidetaan talvella paremmin kuin muita jalkakäytäviä.

ELY-keskuksen Karhula kertoo, että hyvä esimerkki laatukäytävistä Kaakkois-Suomessa on Joutseno–Lappeenranta–Taipalsaari-välin kevyen liikenteen väylät. Karhula korostaa, että laatukäytävistä halutaan paitsi pitää talvella hyvää huolta, niin myös pitää väylät muutenkin kunnossa ja helposti käytettävissä esimerkiksi kävelijöille ja pyöräilijöille.

Juttua päivitetty 6.11.2018 klo 12.13 Tarkennettu tietoja Kaakkois-Suomen teistä, joita aiotaan nostaa nykyistä korkeampiin hoitoluokkiin.