Teiden talvihoito paranee vuodenvaihteessa Itä-Suomessa noin 2 000 kilometrin matkalla

Hoidon taso nousee reilulla kymmenellä prosentilla Itä-Suomen maantieverkosta.

teiden kunnossapito
Digitaalisia nopeusrajoitusmerkkejä moottoritien varressa.
Matti Myller / Yle

Maanteiden talvihoidon taso nousee vuodenvaihteessa vilkkailla tieosuuksilla, lupaa Liikennevirasto.

Pohjois-Savon ELY-keskuksen toimialueella eli Pohjois- ja Etelä-Savossa sekä Pohjois-Karjalassa talvihoitoluokkia korotetaan noin 2 000 kilometrin matkalla, josta vilkasliikenteisiä pääteitä on 500 kilometriä ja loput keskivilkkaita teitä. Hoidon taso nousee 12,5 prosentilla Itä-Suomen maantieverkosta.

Hoitoluokka määrittää, missä kunnossa teiden on oltava talvella ja kuinka nopeasti esimerkiksi lumen auraus tiestöllä pitää aloittaa. Päätiet kuuluvat yleensä korkeimpaan hoitoluokkaan ja vähäliikenteisimmät tiet alimpaan hoitoluokkaan.

Liikenneviraston mukaan paremmalla tienpidolla on tarkoitus parantaa etenkin raskaan liikenteen sujuvuutta ja vähentää vakavia onnettomuuksia.

Tienhoitoon tulee lisää muutoksia ensi syksystä lähtien, kun uudet aluehoitourakat astuvat vaiheittain voimaan. Esimerkiksi pääosalla tiestöstä teiden auraukset aloitetaan aiempaa pienemmillä lumimäärillä.

Uudistettu urakkahoitomalli otetaan syksystä lähtien käyttöön Itä-Suomessa Mikkelin, Iisalmen, Joensuun ja Kiteen tienhoitourakoissa. Uusi malli on käytössä alueen kaikissa hoitourakoissa syksyyn 2023 mennessä.

Koko maassa teiden talvihoitoluokkia korotetaan vuodenvaihteessa noin 11 000–12 000 kilometrin matkalla.