Pohjois-Suomen postilennoista ollaan luopumassa – Posti lupaa, ettei vaikutusta kirjeiden kulkuun tai jakelupäiviin

Vielä vuonna 2012 Posti sanoi, että jos se ei voi käyttää lentokoneita postin kuljettamiseen, ei se pysty toimittamaan kirjeitä ajallaan.

postin toiminta
Postinkantaja
Pistin mukaan muutos ei juurikaan näy postinsaajille.Henrietta Hassinen / Yle

Posti aikoo lopettaa Pohjois-Suomen postilähetysten kuljettamisen lentoteitse ja siirtää kaiken pohjoisen postin kulkemaan maanteille. Muutos tulisi voimaan ensi vuoden alussa.

Lentoja on tehty Helsingistä Rovaniemelle ja Ouluun ja sieltä takaisin Helsinkiin.

Postin mukaan ilmojen halki kulkee tällä hetkellä vain murto-osa kaikista lähetyksistä. Niiden siirtäminen kumipyörille maanteitse kulkevien lähetysten joukkoon vähentää hiilidioksidipäästöjä ja kustannuksia.

– Raha ja ympäristö lyövät kättä tässä muutoksessa. Pystymme vähentämään hiilidioksidipäästöjä ja hillitsemään koko ajan vähenevien kirjeiden jakelu- ja yksikkökustannusten nousua. Tästä hyötyvät myös asiakkaamme, kertoo Postin kirjepalvelujen johtaja Kaj Kulp yhtiön tiedotteessa.

Yksi syy lentojen lopettamiseen on Kulpin mukaan myös se, että kirjepostia ei lähetetä nykyisin niin paljon kuin aiemmin, joten niin suurta tarvetta nopealle kirjepostiviestinnälle valtakunnallisesti ei enää ole.

Maantiekuljetuksia käytettiin jo kesällä 2017, kun Oulun lentokentän kiitotie oli kunnostuksen vuoksi poissa käytöstä.

Postilennoista luopuminen vaikuttaa vain osaan yritysten lähettämistä kirjeistä. Myös pikakirjeen palveluun tulee muutoksia. Rajoituksista saa tietoa Postin nettisivuilta ja posteista lähempänä muutosajankohtaa. Muutoksella ei ole vaikutusta jakelupäivien määrään, sillä postia jaetaan edelleen 5 - 7 päivänä viikossa.

Lentojen lakkauttamisen ei pitäisi viivästyttää postia

Postilentojen lopettaminen ei tule Kulpin mukaan hidastamaan kirjepostin kulkua. Lähetykset luvataan jakaa tuotekohtaisten palvelulupausten ja kulkunopeuksien mukaisesti. Rahti ja paketit sekä pääosa kirjeistä ja lehdistä ovat kulkeneet tähänkin asti maantiekuljetuksina.

Postilentojen lakkauttaminen pohjoiseen oli tapetilla jo vuonna 2012, kun Helsinki-Vantaan lentomelua haluttiin vähentää.

Silloinen Postin palvelutuotannon johtaja Marko Toivari kommentoi Ylelle, että jos Posti ei voi käyttää lentokoneita postin kuljettamiseen, ei se pysty toteuttamaan palvelulupausta tasapuolisesti koko maassa.

Postin kirjepalvelujen johtaja Kaj Kulp sanoo, että vuonna 2012 palvelulupausvaatimus oli se, että 95 prosenttia yleispalveluun kuuluvista kotimaan kirjelähetyksistä tulee olla toimitettuna toisena arkipäivänä jättöpäivästä.

Nykyään postin ei tarvitse olla niin nopeasti perillä. Tällä hetkellä yleispalveluun kuuluvista lähetyksistä vähintään 50 prosenttia tulee olla perillä viimeistään neljäntenä arkipäivänä ja vähintään 97 prosenttia viimeistään viidentenä arkipäivänä jättöpäivästä.