"Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki" – Ounaskosken siltaremontti valmistui aikataulussa, vaikka hellekesä pakotti lyhentämään työpäiviä

Lähes 70-vuotias rautatiesilta sai uuden maalin, kaiteet ja valaistuksen, autokaista uuden asfaltin ja pyöräilijät paljon lisää tilaa.

Rovaniemi
Ounaskosken silta
Bussiliikenne palaa Ounaskosken sillalle 12.11 lähtien.Antti Mikkola / Yle

Rautatiesiltana tunnettu Ounaskosken silta avattiin liikenteelle maanantain ja tiistain välisenä yönä, mutta malttamattomimpien pyöräilijöiden tiedetään testanneen remontoitua siltaa jo maanantaina.

Tiistaiaamuna sillalla pyöräiltiin jo luvan kanssa. Remonttimiehille sateli kiitosta.

– Suoritin ympäriajon tässä ja tämä on hyvä homma nyt. Lankutus on nyt tasainen, silloin 50-luvullahan tuossa lankkujen välissä oli tuuman raot. Se oli erilaista silloin ajella pyörällä, tuumaa kuudella vuosikymmenellä Ounaskosken siltaa pyöräillyt Timo Luiro. Hän puhuu menneiden aikojen "kolinasillasta", mutta nyt silta on jotain aivan muuta.

– Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki rakentajille !

"Nyt mahtuu ohittelemaan"

Kaupungin suuntaan pyöräilevä Pirjo Asuinmaa sanoo lähteneensä silkasta uteliaisuudesta testaamaan siltaa. Kevyen liikenteen väylän leveys riemastuttaa kesät talvet pyöräilevää Asuinmaata.

– Mun ei tarvitse koko ajan katsoa, että keitä tulee vastaan ja keitä on vieressä. Turvallisuus on tässä huomioitu aivan mahtavasti.

Pirjo Asuinmaa
"Pari ylimääräistä kilometriä teki meikäläiselle ihan hyvää", naurahtaa Pirjo Asuinmaa remontin aikaisesta kiertotiestä Jätkänkynttilän kautta.Annu Passoja / Yle

Luokanopettajaksi opiskelevien Sofia Tynin ja Venla Turusen pyöräilymatkaa Rantavitikalta Ounasvaaralle sillan valmistuminen lyhentää parilla kilometrillä.

– On kyllä mukavaa, kun pyörätie on vähän leveämpi ja mahtuu rinnakkain menemään ja ohittelemaankin.

Olette tyytyväisiä ?

– Joo, todellakin !

Liikenne palautunee päivissä

Pyörätiet levenivät metrillä kolmeen metriin ja myös autokaistan puoleiselle laidalle tulivat kaiteet. Autokaistat saivat uuden asfaltin ja autoja virtasikin tasaiseen tahtiin tiistaina aamupäivällä. Ennen remonttia sillalla ajoi noin 10 000 autoa vuorokaudessa.

Kaupungin rakennuspäällikkö Jani Riihiniemi uskoo, että liikenne palautuu remonttia edeltäviin uomiinsa vielä tämän viikon aikana ja autoilijoiden hermoja rieponeet ruuhkat helpottavat.

– Pahimmat ruuhkat olivat Jätkänkynttilän sillalla ja Kajaanintiellä sekä Toripuistikossa. Siinä saattoi ruuhka-aikaan joutua odottamaan pitkäänkin ennen kuin pääsi läpi, Riihiniemi toteaa.

Peltikolarejakin pullonkaulaksi päätyneellä Jätkänkynttilällä sattui aika ajoin.

Hellekesä pakotti lyhentämään työaikoja

Sillan rautatietasanteella töitä vielä viimeistellään, mutta liikenteen kannalta silta on täydessä käytössä. Suururakka pysyi aikataulussa, vaikka urakoitsijalla eli Destia Rail Oy:llä pitikin kiirettä maalauksen kanssa. Hellekesä toisaalta tarjosi hyviä maalaussäitä, toisaalta koetteli rakennusmiesten jaksamista.

– Kesä oli erinomainen kuivuuden takia, mutta toisaalta siellä suojauksen sisällä oli tukahduttavan kuuma. Urakoitsija joutui lyhentämään työvuoroja ja järjestämään juomataukoja. Ehkä kesä oli vähän liikaa intiaanikesä tämän urakan kannalta, mutta siitäkin selvittiin, sanoo työmaan valvojana toiminut Kai Kilpi Ramboll CM Oy:stä.

Kai Kilpi
Kai Kilpi kävi itse ajamassa sillan yli heti tiistaiaamuna. "Totesin, että homma on kunnossa."Annu Passoja / Yle

Urakoitsija joutui ikkunanpesuun

Vaikka lopputulos saa kiitosta, maaliskuusta marraskuuhun kestänyt remontti koetteli ajoittain myös muiden kuin autoilijoiden hermoja.

– Palautetta on tullut melusta, pölystä ja liikennejärjestelyistä. Aina näistä tulee kun keskellä kaupunkia tehdään. Tässä päässä siltaa asuintaloista on tullut valituksia pölystä ja urakoitsija on pessyt viereisen talon ikkunoita ja parvekelaseja, Kilpi kertoo.

Autokaistan alareunassa olevien teräslevyjen ruosteen väriä on sitäkin ehditty jo ihmetellä ja Kilpi toteaakin, että levyn kuuluu näyttää siltä, eikä kyse ole uuden sillan ruostumisesta pikavauhtia.

Uutta remonttia ei näillä näkymin tarvitse tehdä ainakaan 40 vuoteen.