Seinäjoelta Vaasaan kulkeva juna on myöhässä useammin kuin mikään muu juna Suomessa – VR:n täsmällisyyspäällikkö: "Toiseen suuntaan täsmällisyys on kuitenkin aika hyvä"

VR:n eniten myöhästelevät junat saapuvat Vaasaan. Voit katsoa oman junasi alkuvuoden myöhästymistiedot Ylen nettisivuilta.

Junien myöhästely
Juna rautatie
Mari Latva-Karjanmaa/Yle

VR:n epätäsmällisimmät junat kulkevat Seinäjoelta Vaasaan.

Ylen verkkosivuilta löytyvästä junien myöhästymishakukoneesta selviää, että kaksi päiväajan junavuoroa, IC 443 ja IC 445, ovat saapuneet tänä vuonna tammi-syyskuussa ajallaan Vaasaan harvemmin kuin joka kymmenes kerta.

IC 445 on ollut täsmällinen 7,4 prosentissa ja IC 443 8,3 prosentissa vuoroista. Junan katsotaan olevan täsmällinen, jos se on pääteasemalla alle viisi minuuttia aikataulustaan myöhässä.

Jatkuvan myöhästelyn taustalla ovat esimerkiksi Vaasan radan paikoin kehnosta kunnosta johtuvat nopeusrajoitukset Vaasan ja Laihian sekä Seinäjoen ja Ylistaron välillä.

VR:n täsmällisyyspäällikkö Jonas Eriksson sanoo, että Laihian ja Vaasan välillä oleva 50 kilometrin tuntinopeusrajoitus kertaa junien myöhästymistä Seinäjoen suunnasta kuljettaessa.

IC 445 avasi ovensa Vaasan asemalla reilut viisi minuuttia aikataulusta jäljessä 6.11.2018.
IC 445 avasi ovensa Vaasan asemalla reilut viisi minuuttia aikataulusta jäljessä 6.11.2018.Tuomo Rintamaa/Yle

Murheenkryynijunat kärsivät nopeusrajoituksista

Kaksi myöhästymishakukoneen huonointa junaa joutuu Erikssonin mukaan kärsimään nopeusrajoituksesta kahteen kertaan.

– Näillä junilla on kohtaaminen Laihialla Vaasasta lähteneiden junien kanssa. Ensin Vaasasta tuleva juna joutuu ajamaan nopeusrajoituksen läpi, jolloin kohtaaminen Laihialla myöhästyy. Laihialla jo myöhään jäänyt juna joutuu vielä ajamaan 50 kilometrin rajoituksella Vaasaan.

IC 443 oli marraskuisena tiistaipäivänä Vaasaan saapuessaan kuutisen minuuttia myöhässä aikataulustaan. Helsingistä työmatkalle Vaasaan tulleet Anni Klutas ja Jaakko Laukkanen käyttävät Vaasan junaa muutamia kertoja vuodessa.

– Ei myöhästely tietenkään hyvä asia ole ja vähintäänkin sen pitäisi näkyä aikatauluissa. Ehkä se on huonoa manageerausta, jos jatkuvasti jäädään sovitusta aikataulusta, Laukkanen sanoo.

Myöhästyminen ei kuitenkaan kaksikon työpäivää häirinnyt.

– Jos rehellisiä ollaan, en huomannut tämän junan myöhästymista. Aina kun Helsingistä lähtee poispäin niin syke laskee. Tämä oli tavallaan kärsivällisyysharjoitus, Klutas nauraa.

Junat Seinäjoelta ja Vaasasta pysähtyivät vielä vapun jälkeisellä viikolla Isossakyrössä.
Junien kohtaaminen IsossakyrössäMirva Ekman / Yle

Aikatauluihin tulossa muutoksia

Erikssonin mukaan nopeusrajoitukset asettava Liikennevirasto yleensä kertoo, koska nopeusrajoitukset tulevat poistumaan. Nyt virasto ei kuitenkaan ole sitä tehnyt. VR aikookin muuttaa Vaasaan sapuvien junien aikataulua joulukuussa.

– Joulukuun yhdeksäs päivä junien ajoaikaan Seinäjoelta Vaasaan lisätään junatyypistä riippuen kolmesta neljään minuuttia, Eriksson sanoo.

Rataosuus on täsmällisyysmielessä vahvasti jakautunut. Toiseen suuntaan kuljettaessa junat kulkevat hyvin aikataulussaan ja VR:n ja Liikenneviraston noin 90 prosentin täsmällisyystavoitteet täyttyvät.

– Vaasan rata ei ole yksiselitteisesti hyvä tai huono täsmällisyydessä. Seinäjoelta Vaasaan mennessä täsmällisyys on heikko, mutta toiseen suuntaan täsmällisyys on kuitenkin aika hyvä, Eriksson toteaa.

Lue lisää: Tuntuuko, että juuri sinun junasi on aina myöhässä? Tarkista oman kaukojunasi myöhästymistiedot