Rautatieaseman alle tulossa fillaritunneli – tunneli päihittämässä siltavaihtoehdon Kaisaniemen ja Kansalaistorin välisen kevyen liikenteen väyläksi

Pyöräilijät saattavat päästä huristelemaan ja jalankulkijat kalppimaan rautatieseman ali Kaisanimestä Oodiin kuivana ja tuulelta suojattuna. Kaupunkiympäristölautakunta on kallistunut tunnelin rakentamisen puolelle sillan sijaan.

pyöräily
Pyörätunneli
Rautatieaseman alittava pyörätunneli saattaa toteutua 2020-luvulla.Helsingin kaupunki

Kaupunkiympäristölautakunnan mielestä Kaisaniemen ja Kansalaistorin yhdistävä kevyen liikenteen tunneli on parempi vaihtoehto kuin ratapihan ylittävä silta. Päätöksessä kuitenkin edellytetään, että jatkosuunnitelmissa täytyy varmistaa tunnelin läntisen ulostulon toimivuus.

Lisäksi selvitetään edelleen Töölönlahden puiston ja Kaisaniemen puiston yhdistävän sillan toteuttamismahdollisuuksia Oodin pohjoispuolelle. Tässä selvityksessä otetaan huomioon erityisesti puistojen toiminnallinen yhdistäminen ja suurtapahtumien turvallisuus.

Seuraavaksi tunneliasiaa käsittelee kaupunginhallitus ja lopullisen päätöksen tunnelista tekee Helsingin valtuusto. Tunnelin rakentamisen on arvioitu alkavan vielä tämän valtuustokauden aikana eli muutaman vuoden sisällä.

Kansalaistori-Kaisaniemi -tunnelihankkeen kustannusarvio on 23 miljoonaa.

Havainnekuva ratapihan ylittävästä pyöräsillasta.
Havainnekuva siltavaihtoehdosta, joka näillä näkymin on häviämässä kilpailun.WSP & YIT

Lue lisää kaupungin suunnitelmista: silta vai tunneli?

Kaupungin tekemä selvitys vaihtoehdoista (siirryt toiseen palveluun)

Pyöräilysilta Kaisaniemestä Kansalaistorille tulisi 16 miljoonaa euroa halvemmaksi kuin tunneli – päättäjät saavat eteensä uuden siltaehdotuksen

Suunnitelma: itä ja länsi löisivät kättä – pyöräilemällä ratapihan ali Helsingissä

Riippusilta Helsingin ratapihalle? "Se olisi silta, joka laskee verenpainetta" – Tältä se näyttäisi, havainnevideo