Suomen ja Kiinan junayhteys on tuonut kuljetusalalle kymmeniä työpaikkoja – vuoden ikäinen reitti toimii viennissä mutta tuonti tökkii

Kouvola jatkaa markkinointia, jotta tavaraa kulkisi Venäjän halki aiempaa säännöllisemmin

rautatieliikenne
Konttikurottaja Kouvola Cargo Handlingin pihalla
Pyry Sarkiola / Yle

Vuoden verran toiminut Kouvolan ja Kiinan Xi’anin välinen tavarajunayhteys on synnyttänyt kuljetusalalle kymmeniä uusia työpaikkoja.

Ihmisiä on palkattu kuljetusten lisäksi myös varasto– ja toimistotöihin.

– Arvio on 30–50 uutta työpaikkaa riippuen siitä, miten huomioidaan välillinen työllistyminen, kuvailee elinkeinoyhtiö Kouvola Innovationin toimitusjohtaja Martti Husu.

Yksi esimerkki uusista työpaikkojaan lisänneestä yrityksestä on Kiinan junan tavarakuljetusten käytännön järjestelyistä vastaava Kouvola Cargo Handling Oy.

– Olemme palkanneet vuoden aikana kymmenkunta ihmistä, joista osa työskentelee toimistossa ja osa varastossa, kertoo markkinointijohtaja Anu Kujansuu.

Ymmärrämme mitä tarkoittaa isojen konttimäärien kuljettaminen neljän valtion läpi.

Martti Husu

Lisää henkilökuntaa 40 hengen yritys palkkaa vuodenvaihteen tienoilla, kun sille valmistuu joulukuussa 6 000 neliötä eli noin kolmannes lisää varastotilaa. Sitä tarvitaan kuljetusyrityksille, jotka tuovat tehtailta tai muilta varastoilta tavaraa odottamaan lastaamista Kiinan-junaan.

– Tämän hetken tiedon mukaan tarvitsemme 6–10 uutta työntekijää.

Puutavaraa, elektroniikka ja työkaluja

Kouvolan ja Xi’anin välisestä tavarajunayhteydestä on tullut erityisesti suurteollisuuden vientireitti.

– Tuskin on kenellekään yllätys, että vientijunan konteissa on metsä-, sellu-, puutavara- ja konepajatuotteita, listaa Anu Kujansuu.

Paluujunissa Kiinasta Kouvolan kautta on tuotu muun muassa elektroniikkaa ja työkaluja.

– Periaatteessa melkeinpä kaikki mitä kaupan hyllyillä voi vain nähdä, on voinut tulla tällä junalla, kiteyttää Kujansuu.

ihmisiä Kiinan junan edessa
Ensimmäinen juna Kouvolasta Kiinan Xi'aniin saateltiin matkaan marraskuussa 2017.Pyry Sarkiola / Yle

Tavarajuna Xi’aniin on vuoden aikana lähtenyt Kouvolasta runsaat 30 kertaa. 800 metrin mittaiseen kuljetukseen mahtuu 41 konttia.

Juna liikkeelle parin viikon välein

Kiinan reitti ei ole vielä säännöllinen.

Viime talven aikana päästiin vähitellen kerran viikossa kulkevaan junaan. Nyt mennään enemmän tai vähemmän tilanteen ja asiakkaan ehdoilla.

– Meillä on parin viikon välein niin sanottuja sekajunia, joista asiakkaat voivat varata yksittäisiä kontteja, mutta on myös suurten teollisuustoimijoiden kokonaan varaamia junia. Sellaisissa tapauksissa asiakas saa itse päättää lähtöpäivän, kertoo Anu Kujansuu.

Kartta, jossa näkyy rautatiereitti Kouvolasta Kazakstanin halki Kiinaan.
Vientireitti Kouvolasta rautateitse Xi'aniin.Yle Uutisgrafiikka

Edellinen juna Kouvolasta Venäjän ja Kazakstanin halki Kiinaan lähti 8 000 kilometrin matkalleen loka-marraskuun vaihteessa, seuraava on vuorossa 19. marraskuuta.

Suora paluureitti toistaiseksi pois pelistä

Kiinan yhteyden kompastuskivenä on viime kuukausina ollut paluujunien myöhästeleminen. Tämä on johtunut Xi’anissa olleista tavararuuhkista.

– Sinne alkoi tulla niin paljon tavaraa, että junia ei ehditty lastata riittävän nopeasti, jotta ne olisivat päässeet lähtemään ajallaan, sanoo Anu Kujansuu.

Venäjän säännösten mukaan suora reitti maan halki Kouvolaan vaatii niin kutsutun kokonaisen eli 41 kontin junan. Paluumatkan vajaita tuontikuljetuksia on jouduttu yhdistämään Venäjän kautta kulkeviin muihin Euroopan kuljetuksiin. Kontit ovat keskikesästä lähtien kulkeneet takaisin Suomeen Valko-Venäjän ja Puolan kautta.

Anu Kujansuu
Markkinointijohtaja Anu Kujansuu.Pyry Sarkiola / Yle

Markkinointijohtaja Anu Kujansuun mukaan tämäkin reitti on toistaiseksi toiminut.

– Mutta kokonaiskuvan kannalta on suorastaan kriittistä, että saadaan suora juna myös tuontisuunnassa Kouvolaan. Siinä meillä on iso työ edessä Kiina-yhteyden kehittämisessä seuraavan vuoden aikana.

Käytännössä iso työ tarkoittaa markkinointia, jotta reitille saataisiin isoja yrityksiä. Niiden pitäisi olla valmiit sitoutumaan suurten tavaramäärien kuljettamiseen.

Kujansuun mukaan tämä mahdollistaisi reitin säännöllisyyden ja antaisi samalla mahdollisuuden pienemmillekin yrityksille tuoda pienempiä määriä tavaraa kerrallaan.

– Haluaisin tuontijunan kerran viikossa Kouvolaan, sanoo Kujansuu.

Jatkossa yhteys jopa päivittäin?

Suomen ja Kiinan tavarajunayhteyden suurimpina antina pidetään uusien työpaikkojen saantia sekä reitin olemassa oloa itseään. Kouvola Innovation Oy:n toimitusjohtajan Martti Husun mukaan Kouvolassa on syntynyt hyvä rutiini tavaranviennille Kiinaan.

– Ymmärrämme sen perusteella, mitä tarkoittaa isojen konttimäärien kuljettaminen neljän valtion läpi tullimuodollisuuksineen kaikkineen, kuvailee Husu.

Logistiikan ja merenkulun tutkimusjohtaja Ville Henttu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta Xamkista muistuttaa myös siitä, että yhteyttä valmisteltiin ja suunniteltiin useita vuosia. Siksi hänen mielestään tärkeintä on, että yhteys ylipäänsä on vihdoin olemassa.

Henttu ei pidä mahdottomana, että tavarajuna kulkisi lähitulevaisuudessa Kiinaan huomattavasti nykyistä useammin.

– Jos muutama isompi toimija uskaltaa sijoittua Kouvolan välittömään läheisyyteen, voi päivittäinen yhteys olla ajankohtainen vaikka ensi vuonna.