Neljäsluokkalainen Tomas Willadsen käy nyt kotikoulua, koska koulussa sairastuu – sisäilmaongelmaisen koulun oppilaille räätälöidään lukujärjestyksiä

Osa Hämeenlinnan Seminaarin koulun D-rakennuksessa opiskelevista oppilaista oireilee voimakkaasti rakennuksen sisäilmaongelmien takia.

sisäilmaongelmat
Thomas Willadsen tekee matematiikan tehtäviä kotikoulussa.
Seminaarin koulun 4 D -luokan oppilas Thomas Willadsen opiskelee matematiikkaa perheen ruokapöydän äärellä.Mika Halme / Yle

Hämeenlinnan Seminaarin koulun sisäilmaongelmat pakottavat osan oppilaista käymään koulua osin kotona. Koulun D-rakennuksen sisäilma aiheuttaa joillekin oppilaille vakavia oireita, eivätkä he pysty olemaan rakennuksessa sairastumatta.

Koulutyötä rakennuksessa on päätetty jatkaa hiihtolomaan saakka. Siihen asti osa oppilaista käy koulua räätälöidysti ja rakennusta käytetään mahdollisimman vähän.

Neljäsluokkalainen Tomas Willadsen on nyt käynyt kotikoulua muutaman viikon. Hän hakee matematiikan kirjansa ja ryhtyy tekemään tehtäviä.

– Meillä on nyt jakolaskua ja meillä oli vähän aikaa sitten koe, jossa en ollut, koska en voinut mennä kouluun, hän selittää.

Räätälöityjä lukujärjestyksiä

Hämeenlinnassa yli 1 300 peruskoululaista opiskelee parhaillaan väistötiloissa sisäilmaongelmien takia. Syksyllä paljastuneet Seminaarin koulun D-rakennuksen ala- ja yläpohjien mikrobivauriot ovat tuorein sisäilmatapaus kaupungissa.

Sisäilmaltaan kehnojen tilojen käyttö pyritään minimoimaan ennen siirtymistä väistötiloihin, joihin päästään viimeistään hiihtoloman aikana. Mikäli oppilas ei pysty olemaan lainkaan sairastuneessa rakennuksessa, hänelle räätälöidään yksilöllinen lukujärjestys.

– Oppilaille, jotka oireilevat, pyritään saamaan jokainen tunti turvalliseen tilaan. Tämä räätälöinti tarkoittaa sitä, että jotkut aineet opiskellaan esimerkiksi kotona, kertoo rehtori Pasi Rangell.

Emme halua leikkiä oppilaiden, emmekä henkilökunnan terveydellä.

Pasi Rangell

Yksilöllisiä räätälöintisopimuksia on tähän mennessä tehty Seminaarin koulussa muutamia. Rehtori Rangell uskoo, että niitä tehdään syksyn aikana lisää.

– Tarkoitus on, että joka ainut tunti katsomme, onko välttämätöntä olla täällä. Emme halua leikkiä oppilaiden emmekä henkilökunnan terveydellä, sanoo Rangell.

Hämeenlinnan kaupunki ja kiinteistön omistaja Suomen yliopistokiinteistöt (SYK) tiedottavat tulevista D-rakennuksen väistötiloista myöhemmin. Ensisijaisiksi vaihtoehdoiksi on mainittu koulun alueella sijaitsevat muut rakennukset.

– Me löydetään varmasti jonkin verran täältä koulun omista tiloista tietyillä järjestelyillä tilaa ja sitten selvitetään mahdollinen parakkivaihtoehto, pohtii Rangell.

Kotikoulu on todellinen vaihtoehto vain harvoin

Willadsenin perheessä kotikoulu on mahdollinen vaihtoehto, koska perheen äiti on kotona ja perheen esikoinenkin joutuu käymään kotikoulua. Kun perhe sai tiedon koulutilojen saastuneesta sisäilmasta, Thomas Willadsen ei enää mennyt kouluun.

Neljäsluokkalainen on kärsinyt syksyn aikana muun muassa päänsäryistä. Olo on ollut usein huono ja flunssat toistuvia.

– Kahdessa kuukaudessa on mennyt vointi paljon huonompaan. Emme voi ottaa sitä riskiä, että muutaman kuukauden päästä ollaan todella huonossa tilanteessa. Nyt sentään lapsi pystyy opiskelemaan, olkoonkin sitten kotona, pohtii Lotta Willadsen.

Tomas Willadsen ei ole luokassaan oireineen yksin, sillä puolet oppilaista oireilee sisäilman takia.

Kaikilla ei mahdollisuutta opettaa kotona

Terveellisiä väistötiloja odottaessa koulunkäynti kotona on perheissä hyvin harvoin realistinen vaihtoehto. Kovin moni perhe ei pysty irrottautumaan opettamaan lastaan kotona, vaikka huoli koululaisen terveydestä olisikin kalvava.

– Mitä muuta voin tehdä, paitsi joka aamu lähettää lapsen kouluun tiloihin, jotka ihan tutkitusti altistavat lasta todennäköisesti jollekin, mikä ei tee hänelle hyvää, suree Seminaarin koulun neljäsluokkalaisen äiti Riikka Ollinkangas.

Mitä muuta voin tehdä, paitsi joka aamu lähettää lapsen kouluun tiloihin, jotka ihan tutkitusti altistavat lasta?

Riikka Ollinkangas

Marjo Aho-Mantilan poika ei ole viime viikkoina pystynyt olemaan D-rakennuksessa lainkaan sairastumatta.

– Kaikki ne ajat, mitä ei tarvitse olla D-rakennuksessa, on kotiinpäin. Mutta tuntikin eilen aiheutti sen, että poika on tänään poissa koulusta kuumeen takia.

Kotikoulu ei innosta Aho-Mantilaa vaihtoehtona lainkaan.

– Lähtökohtaisesti koulutilojen tulee olla terveelliset ja turvalliset. Jos ne eivät ole, niin ei opetuksen järjestäminen voi kääntyä vanhempien ja kotien ongelmaksi, miettii Aho-Mantila.

Kotikoulu on työläs vaihtoehto. Opettaminen ilman opettajan pätevyyttä ja taitoja ei ole helppoa. Paperisotakin on ensin käytävä. Jens Willadsen tietää, että suurimmalla osalla koululaisten vanhemmista ei ole minkäänlaista mahdollisuutta jäädä kotiin opettamaan lapsiaan.

– Täytyy tehdä kaikki sopimukset koulun kanssa, että mitä opetellaan kotona ja kuka opettaa. Olisihan se nyt huomattavasti helpompaa pistää lapsi ihan normaalisti koulunpenkille ja antaa opettajan viedä sitä hommaa eteenpäin ihan normaalilla tavalla, sanoo Jens Willadsen.

Vanhemmat ovat huolissaan altistuskuormasta

Syksyn aikana vanhemmille on kerrottu, että Seminaarin koulun D-rakennuksessa on ollut ongelmia jo aikaisemminkin. Oppilaat saattavatkin koulu-uransa aikana joutua opiskelemaan useissa sisäilmaltaan ongelmallisissa tiloissa. Willadsenien perheen esikoinen siirtyi aikanaan homeiseksi todetusta koulusta Seminaarin kouluun.

– Meillä on toinenkin lapsi ollut siinä samassa rakennuksessa aikanaan. Minulle vakuuteltiin, että rakennus on puhdas, kun kyselin hänen oireillessaan. Se kyllä nyt nostatti tunteita pintaan, tokaisee Lotta Willadsen.

Ehkä se on myös tahtotilasta kiinni halutaanko tiloja löytää ja kuinka nopeasti niitä halutaan löytää.

Jens Willadsen

Jens Willadsenin mielestä alati paisuviin sisäilmaongelmiin ei etsitä aktiivisesti ratkaisuja.

– Ei ole olemassa mitään kansallista päätöstä, että miten nämä asiat pitää hoitaa. On olemassa suosituksia, mutta samaan aikaan tuntuu siltä, että Hämeenlinnakin on sellaisessa tilanteessa, että ei yksinkertaisesti enää oikein ole vaihtoehtoja. Ehkä se on myös tahtotilasta kiinni halutaanko tiloja löytää ja kuinka nopeasti niitä halutaan löytää, toteaa Willadsen.

Samalla, kun aikuiset ovat jutelleet, Tomas Willadsen on saanut koulutehtävänsä valmiiksi. Sosiaalinen poika sanoo tapaavansa kavereitaan kyllä koulun ulkopuolellakin, mutta välitunnit kotikoulussa ovat tylsempiä kuin varsinaisessa koulussa.

– On se ihan erilaista, koska koulussa nyt on paljon oppilaita siinä ympärillä, hän myöntää, vaikka ei varsinaisesti kavereitaan nyt ikävöikään.

Korjattu Tomas Willadsenin etunimi klo 20.37.