Etelä-Pohjanmaalla uskotaan härkäpapuun – uusi Härkis-tehdas nousi kasviproteiinitrendin pönkittämänä

Uuden tehtaan myötä Härkis Oy suuntaa härkäpaputuotteillaan vientimarkkinoille. Yhtiön kehittymisessä auttoi sopiva ruokatrendi.

Härkäpavut
Härkistehdas Kauhavalla
Pasi Takkunen/Yle

Kauhavalla Etelä-Pohjanmaalla vietettiin tänään keskiviikkona uuden härkäpaputuotteita valmistavan tehtaan harjannostajaisia.

Härkis Oy:n uusi tehdas työllistää noin 20 henkilöä. Tehtaalla jalostetaan suomalaista härkäpapua.

Härkis Oy on Verso Food Oy:n ja Domretorin yhteisyritys. Yrityksen markkinat ovat tällä hetkellä kotimaassa, mutta Verso Foodin toimitusjohtaja Tomi Järvenpään mukaan uuden tuotantolaitoksen myötä tavoitellaan kansainvälisiä markkinoita.

– Lähdemme markkina kerrallaan katsomaan, missä ovat parhaat potentiaalit ja mistä löydämme yhteistyökumppanit. Etenemme askel kerrallaan, Järvenpää sanoo.

Uusi tehdas on 10 miljoonan euron investointi, jonka kustannuksista vastaavat yhdessä Härkis Oy ja Kauhavan kaupunki. Tehtaan tuotannon on tarkoitus käynnistys ensi vuoden alkupuolella.

Härkis osui oikeaan trendirakoon

Härkis Oy:n tarina alkaa vuonna 2010 perustetusta Nofu Oy:stä. Startup-yrityksen tavoitteena oli valmistaa proteiinipitoista kasvisruokaa. Yhtiö vaihtoi nimensä Verso Foodiksi vuonna 2014. Domretor on toiminut Verso Foodin sopimusvalmistajana.

Aluksi raaka-aineena käytettiin hernettä, mutta kokeilujen kautta raaka-aine vaihtui.

– Vuonna 2013 löysimme härkäpavun ja aloitimme tutustumisen outoon raaka-aineeseen. Siitä alkoi kuluttajille vuonna 2016 lanseeratun Härkiksen tarina, Härkis Oy:n hallituksen puheenjohtaja Leena Saarinen sanoo.

Härkäpavusta patentoitu Härkis oli Saarisen mukaan yritykselle käänteentekevä onnistuminen. Sen myötä yritys joutui kehittämään uudenlaisia tuotantotekniikoita.

Härkis Oy:n hallituksen puheenjohtaja Leena Saarinen ja maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä maistoivat härkislasagnea ja -pihvejä.
Härkis Oy:n hallituksen puheenjohtaja Leena Saarinen ja maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä maistoivat härkislasagnea ja -pihvejä.Tuomo Rintamaa/Yle

Yrityksen kasvussa auttoi lisäksi sopivasti vallalla ollut ruokatrendi.

– Meitä auttoi kasviproteiinitrendi. Suomen markkinoille alkoi tulla uusia tuotteita, jotka olivat hyvin kiinnostavia. Lisäksi tärkeää oli, että saimme vähittäiskaupan mukaan. Kuluttajatuote ei onnistu, ellei se ole kaupan jakelutiessä mukana, Saarinen kertoo.

Kasviproteiinien tuotekategoria on Saarisen mukaan niin uusi, että sillä ei ole vielä edes kunnon nimeä.

"Sitä innovatiivisuutta, mitä olemme hakeneet"

Härkis Oy:n harjannostajaisissa puhuneen maa- ja metsätalousministeri Jari Lepän (kesk.) mukaan uusi tuotantolaitos osoittaa, että elintarvikeala on Suomessa kasvuala.

– Se edustaa sitä innovatiivisuutta, mitä olemme hakeneet ja halunneet, Leppä sanoo.

Ministerin mukaan suomalainen ruoka on maailmalla kysyttyä luotettavuuden, laadun ja turvallisuuden näkökulmasta. Hän uskoo suomalaisyritysten mahdollisuuksiin vientimarkkinoilla.

Valtiovalta pyrkii tukemaan elintarvikealan toimijoille kannustimia esimerkiksi koulutuksen, tutkimuksen ja rahoituksen puolella sekä viennin edistämisessä.

– Esimerkiksi idän jättimäiset markkinat tarvitsevat viranomaisen tai poliittisen oven avaajan, jotta vientimarkkina lähtee sujumaan, Leppä sanoo.

Leppä muistutti myös, että elintarviketuotannon kehittymiselle on tärkeätä, että myös alkutuotanto on kannattavaa.

– Se on suurimmassa ahdingossa ja pitää saada paremmalle tolalle.