Risteilijät nielevät sisäänsä valtavat määrät tekniikkaa, kalusteita ja sisusteita – Lahden seudun yrityksillä hyvät mahdollisuudet päästä apajille

Päijäthämäläisistä yrityksistä menee jo uusiin laivoihin muun muassa lvi-ratkaisuja. Jättihankkeista voitaisiin saada vieläkin enemmän tilauksia ja rahaa maakuntaan.

telakkateollisuus
Havainnekuva loistoristelijästä.
Turun telakalla alettiin koota heinäkuussa 337-metristä italialaisristelijä Costa Smeraldaa. Lähivuosille on sovittu ennätyssuuria laivaprojekteja.Meyer Turku

Päijäthämäläisillä yrityksillä on hyvät mahdollisuudet tehdä lisää kauppoja risteilijöitä rakentavan telekan kanssa. Meyer Turun telakan varustelujohtaja Ville Laaksonen kävi keskiviikkona Lahdessa kertomassa yhtiön tarpeista ja keskustelemassa yrittäjien kanssa kasvokkain siitä, mitä heillä olisi tarjota.

Kutsuttuna kaupunkiin tulleen Laaksosen mukaan Päijät-Hämeessä tehdään kiinnostavia tuotteita ja ratkaisuja, joita voitaisiin hyödyntää ristelijöiden varustelussa.

– Täällä on selkeästi korkea osaamisaste. Tuntuu, että he ovat avoimin mielin mukana, hän kuvailee.

Etenkin kevyet mutta kestävät materiaalit ja rakenteet tulisivat tarpeeseen, sillä laivoihin halutaan mahdollisimman vähän painoa. Risteilijöiden rakentajat suosivat valmiita moduuleja, joista laivan sisuksia on helppo rakentaa. Esimerkiksi osanen laivan ravintolasta voidaan hankkia moduulina, joka sisältää seinät, lattian ja kalusteet sekä esimerkiksi tarvittavan sähkötekniikan.

Näitä paloja telakalle tuottavat kokonaistoimittajat, joilla taas on oma alihankkijansa. Lahden seudun yritykset voisivat hyötyä laivanrakentamisesta enemmän, jos alueelle syntyisi vielä veturiyrityksiä, jotka koostaisivat moduuleja eri yritysten tuottein ja palveluin.

– Sellainen ei ole välttämätön pakko, mutta voisi olla tosi suotavaa, toteaa Ladecin liiketoimintakehittäjä Ville Uimonen.

Päijät-Hämeeseen kahde prosentin siivu

Uimosen mukaan yrityksille ei ole mitenkään itsestään selvää, miten telakoiden hankintaketju toimii. Siihen perehtyminen voi parhaimmillaan tuoda tullessaan useammankin vuoden tienestejä.

Päijät-Hämeestä tehdään jo kauppaa meriteollisuuden kanssa. Laivoille on lähtenyt muun muassa kalusteita ja ilmanvaihto- sekä vedenkäsittelyjärjestelmiä. Vuonna 2017 Lahden seudun yritysten osuus Turun telakan 390 miljoonan euron liikevaihdosta oli 2 prosenttia.

Lähivuosille on tulossa vielä valtavia risteilijähankkeita.