Ulkomaisille rekoille suunniteltu tienkäyttövero tuomassa lisälaskun suomalaisille kuljetusyrityksille

Uusi tienkäyttövero voisi nostaa suomalaisyrittäjien kustannuksia sadoilla euroilla vuodessa.

tiemaksut
Rekka-autoja Kuutostiellä.
Mikäli eduskunta tekee päätöksen, tulee tienkäyttövero voimaan vuoden 2021 alusta.Yle

Maisema laskeutuu harmaana huoltamon pihalla lappeenrantalaisessa lähiössä. Kuljetusalan yrittäjä Kari Noroaho naurahtaa istuessaan huoltamon muoveilla katetun ulkoterassin penkille.

– Milloinkohan tämä oikein alkoi! Olikohan se 1980-lukua, pohtii Noroaho.

Mies muistelee vieneensä kansanedustajan kuorma-autolla Helsinkiin 1980-luvulla, kun kampanjointiin ulkomaalaisen raskaan liikenteen tienkäyttömaksuista Suomessa.

Vuosikausien yrittämisen jälkeen näyttää siltä, että raskas liikenne joutuu jatkossa maksamaan Suomessa tienkäyttöveroa eli niin sanotun vinjettimaksun. Hallituksen esitys koskee sekä suomalaisia että ulkomaisia yli 12 tonnia painavia kuorma-autoja ja ajoneuvoyhdistelmiä.

– Kuulostaa hyvältä, että saadaan ulkomaiset kuljetusyrittäjätkin maksamaan meidän tieinfraa, jota me olemme itse tähän asti kustantaneet, iloitsee Noroaho.

Lisäkustannuksia suomalaisille yrittäjille

Suomalaisille kuljetusyrityksille tienkäyttövero on tarkoitus hyvittää pienentämällä käyttövoimaveroa.

Hyvityksestä huolimatta tienkäyttöverosta tulisi kuitenkin lisäkustannuksia niille suomalaisille yrittäjille, joilla on vetolaitteettomia kuorma-autoja.

– Ei se hyvitys jakaudu täysin tasaisesti. Joillakin verorasitus nousee, joillakin se laskee, kertoo neuvotteleva virkamies Markus Teräväinen lausuntoluonnoksen sisällöstä.

Kulujen nousu riippuisi auton teknisistä ominaisuuksista, kuten akseliluvusta, EURO-luokasta ja jousitustyypistä.

– Yleisesti ottaen se menee siten, että uusimmilla ja suurimmilla ajoneuvoyhdistelmillä verorasitus laskisi ja kuorma-autoilla, joilla ei vedetä perävaunua, verorasitus useimmiten nousisi, jatkaa Teräväinen.

yrittäjä Kari Noroaho
Kuljetusalan yrittäjä Kari Noroahon mielestä kerättävä tienkäyttövero pitäisi kohdistaa tienpitoon eikä laittaa valtion pohjattomaan kassaan.Kare Lehtonen/Yle

Yrittäjä Kari Noroaho yllättyy silmin nähden kuullessaan, että uusi vero toisikin lisäkustannuksia suomalaisille.

– Eihän se hyvältä kuulosta, jos tästä nyt vielä kustannukset kasvavat suomalaisille. Tarkoitus oli saada tasapainotettua kustannuseroa ulkomaisten ja suomalaisten yrittäjien välillä, ihmettelee Noroaho.

Valtiovarainminiseriön laatima esitysluonnos kertoo, että esimerkiksi vetolaitteettomien kuorma-autojen verotus kiristyisi noin 70 prosentilla ajoneuvoista. Noin 20 prosentille ajoneuvoista verot nousisivat yli 300 euroa vuodessa.

EU poistamassa tienkäyttömaksuja ja Suomeen tulee

Suomeen suunniteltu tienkäyttövero olisi aikaperusteinen. Veroa maksettaisiin yhdeltä päivältä, viikolta, kuukaudelta tai koko vuodelta riippuen siitä, kuinka kauan kuorma-auto Suomen teillä kulkee. Veron määrä olisi vähimmillään kahdeksan euroa päivässä tai enimmillään 1 122 euroa vuodessa.

Myötätuulessa olevan tienkäyttömaksun olisi tarkoitus tulla voimaan Suomessa vuodesta 2021 alkaen.

Tienkäyttöveroa perustellaan muun muassa sillä, että muuallakin Euroopassa on käytössä tienkäyttömaksu. Samaan aikaan EU kuitenkin suunnittelee, että Euroopassa luovuttaisiin aikaperusteisista tiemaksujärjestelmistä vuoteen 2023 mennessä.

– Tämä on hallitusohjelmassa oleva hanke. Se on poliittinen päätös, perustelee tienkäyttöveron tuloa Markus Teräväinen valtiovarainministeriöstä.

Rekkajonoa Imatralla valtatie kuudella.
Kaakkois-Suomessa on pitkään jo toivottu tienkäyttömaksua. Vuonna 2008 rekkajonot olivat valtavia valtatie 6:lla.YLE Etelä-Karjala

Maksu vai vero?

Valtiovarainministeriön arvion mukaan valtio saisi tuloa uudesta tienkäyttöverosta noin 30 miljoonaa euroa, joista 6 miljoonaa tulisi ulkomaisilta kuljetusyrityksiltä.

Koska suomalaisille ajoneuvoille tienkäyttövero hyvitetään pienentämällä käyttövoimaveroa, toisi vero tuloa valtiovarainministeriön arvion mukaan vuodessa noin 3,5 miljoonaa euroa.

Veron keräämiseen tarvittava ylläpitojärjestelmä maksaisi 2,5 miljoonaa euroa.

– Itse toivon, että tästä ei tule mitään byrokraattista järjestelmää. Ja nimenomaan siten, että uusi vero kompensoidaan kokonaisuudessaan suomalaiselle raskaalle liikenteelle, sanoo lappeenrantalainen kansanedustaja Ari Torniainen, joka on myösliikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen.

Tienkäyttöverosta kertynyttä tuloa ei voi korvamerkitä esimerkiksi teiden hoitoon, vaan raha menee valtion kassaan.

– Jos se menee läpi veroluonteisena asiana, niin sitä tuskin voidaan korvamerkitä. Mutta jos se menee maksuluonteisena asiana, niin se voidaan korvamerkitä esimerkiksi tiestölle, kertoo Torniainen.

kansanedustaja Ari Torniainen
Kansanedustaja Ari Torniainen (kesk.) toivoo, että luonnosesityksen epäkohdat huomataan eduskunnan käsittelyssä ja ne korjataan.Kare Lehtonen/Yle

Väheneekö ulkomaalaisten rekkojen määrä Suomessa?

Kuljetusyrittäjä Kari Noroaho ei näe, että uudesta verosta olisi suuremmin mitään haittaa.

– Vähentääkö se sitten ulkomaisten liikkumista Suomen teillä. Aika näyttää. Jos joku jää pois, ei se meidän taloutta kaada, sanoo Noroaho.

Vuoden 2009 selvitystyöryhmän lopputulema ei puoltanut tienkäyttömaksujen käyttöönottoa.

Selvitystyöryhmän mukaan tiemaksut nostaisivat kuljetuskustannuksia ja heikentäisi alueen kilpailukykyä, jos maksua kokeiltaisiin Kaakkois-Suomessa, jossa tuolloin kulki erityisen paljon ulkomaisia ajoneuvoyhdistelmiä.

Työryhmä huomasi, että raskaalta liikenteeltä perittävien alueellisten maksujen tuotto jäisi vähäiseksi, jos maksu hyvitettäisiin kotimaiselle liikenteelle. Lisäksi työryhmän mukaan ei ole olemassa realistisia keinoja tasapuoliseen maksujen hyvittämiseen suomalaisille kuljetusyrittäjille.

Hallituksen esitys (siirryt toiseen palveluun) vinjettimaksusta pitäisi tulla eduskuntaan 5. joulukuuta. Läpi mennessään se tulisi voimaan Suomessa vuoden 2021 alusta alkaen.