Lentoliikenteen kova kasvu hidastui Ruotsissa – Suomessa lentomatkustus lisääntyy yhä vauhdilla

Ruotsin liikennevirasto arvioi muutoksen syiksi ainakin lämpimän kesän ja ilmastonmuutoskeskustelun.

lentoliikenne
Lentokoneen jättämä valkea vana taivaalla.
Tiina Jutila / Yle

Lentoliikenteen kova kasvu näyttää hidastuneen tänä vuonna Ruotsissa, kertoo yleisradioyhtiö SVT. (siirryt toiseen palveluun) Kotimaanlentojen suosio on laskenut tänä vuonna syyskuun loppuun mennessä kolme prosenttia viime vuoteen verrattuna.

Laskun syynä voi olla osaltaan lentoyhtiö NextJetin konkurssi keväällä. Yhtiöllä oli monia Ruotsin sisäisiä lentoreittejä.

Ulkomaille suuntautuvien lentojen suosio jatkoi kasvuaan, mutta kasvun vauhti hidastui aiemmasta. Kun aiemmin lentäminen ulkomaille kasvoi Ruotsissa 9 prosenttia, tämä vuonna kasvuvauhti on laskenut neljän prosentin tuntumaan.

SVT toteaa, että kasvun hidastuminen näkyy matkamäärissä merkittävästi: nopeammalla kasvuvauhdilla ruotsalaiset olisivat tämän vuoden tammi-syyskuussa lentäneet ulkomaille noin 1,7 miljoonaa matkaa aiempaa enemmän.

Kun kasvuvauhti on hidastunut, matkamäärän kasvua on tullut tammi-syyskuussa 850 000 matkaa. Kansainvälisten lentojen matkustajamäärä ylsi Ruotsissa viime vuonna lähes 31 miljoonaan matkustajaan.

Grafiikka ulkomaanlentojen suosiosta Ruotsissa

Lentoveron vaikutuksista ei vielä arviota

SVT:n haastattelema Ruotsin liikenneviraston Trafikverketin edustaja arvioi kasvun hidastumisen taustalla olevan monia asioita. Muutokseen voi vaikuttaa lämmin kesä, jonka vuoksi aiempaa harvempi on halunnut lentää lomalle etelään.

Yhdeksi syyksi liikennevirasto arvelee Ruotsissa vilkkaana käyneen keskustelun lentomatkailun ilmastovaikutuksista.

Vaikutusta voi olla myös Ruotsin huhtikuussa lanseeraamalla lentoverolla. Vero on noin kuusi euroa maan sisäisillä ja EU:hun suuntautuvilla lennoilla, pitkillä kaukolennoilla EU:n ulkopuolelle suurimmillaan noin 40 euroa. Vero koskee vain Ruotsista lähteviä lentoja.

Liikenneviraston mukaan veron vaikutuksista ei ole vielä tietoa.

Ruotsin valtion rautatieyhtiö SJ kertoi kesällä, että asiakkaiden kiinnostus matkustaa junalla Ruotsista ulkomaille on kasvanut.

Suomessa lentomatkailu kasvaa yhä vauhdilla

Suomessa lentomatkustaminen on jatkanut vauhdikasta kasvuaan tänä vuonna. Finavian lentoasemien kautta matkusti tammi-syyskuussa 11 prosenttia enemmän matkustajia kuin vuosi sitten samana aikana.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla vieraili tammi-syyskuussa ennätykselliset 15,8 miljoonaa lentomatkustajaa, Finavia tiedotti lokakuussa. Muun muassa Finnair ja Norwegian ovat lisänneet tuntuvasti tänä vuonna lentoyhteyksiään.

Suosituimpia lentokohteita Helsinki-Vantaalta ovat Ruotsi, Saksa, Espanja ja Iso-Britannia. Kansainvälisen reittiliikenteen matkustajien määrä on kasvanut 11,6 prosenttia.

Lentämisen päästöt olleet esillä

Suomessa on tänä vuonna käyty vilkkaasti keskustelua lentoliikenteen päästöistä. Lentoliikenteen päästöt ovat vain kolmesta viiteen prosenttia kaikista maailman hiilidioksidipäästöistä.

Monista muista aloista poiketen lentojen päästöjen arvioidaan kasvavan, sillä lentomatkustamisen suosio kasvaa nopeammin kuin koneiden polttoainetehokkuus paranee.

Maalis-huhtikuussa esillä oli Ruotsin lentoveron ohella mahdollisuus pienentää lentoliikenteen päästöjä biopolttoaineita käyttämällä.

Yle uutisoi toukokuussa, kuinka toistuvat kotimaan lennot rasittavat ilmastoa enemmän kuin kaukomatka kerran vuodessa. Elokuussa taas kerrottiin, että pikamuoti saastuttaa enemmän kuin lento- ja laivaliikenne, koska vaatteita ei tehdä kestämään.

Syyskuussa matkailumaantieteen professori Jarkko Saarinen arvioi, että matkan hintalappu yleensä ratkaisee, vaikka kyse olisi ympäristöhaitoista tietoisesta kuluttajasta.

Lue myös

Miksi suuret halpalentoyhtiöt karttavat Suomea? Katso lista halpalentäjien Suomen-reiteistä

Opettaja luopui lentomatkoista ja pitkistä suihkuista ilmaston hyväksi – "Onneksi tyttöystävän muutto puolittaa asumispäästöt"

Sementti on isompi ilmastopahis kuin lentokoneet, ja nyt se pitäisi korvata – mutta miten?