Lentäjät raivostuivat Boeingin uutuuskoneen salaisesta järjestelmästä, joka saattoi tuhota koneen Indonesiassa: ”Tätä ei kerrottu koulutuksessa” – Mikä on MCAS?

Wall Street Journalin Boeing-lähteen mukaan lentäjiä ei haluttu rasittaa liialla tiedolla.

lentoliikenne
Boeing 737
Boeing 737 MAX esiteltiin vuonna 2016. Mallisarjan suurin kone on kuvan 737 MAX 10. Sen toimitukset alkavat 2020.Boeing

Yhdysvaltalaiset lentäjät syyttävät lentokonevalmistaja Boeingia siitä, ettei yhtiö ole kertonut lentäjille kaikkia koneen lentämiseen liittyviä ominaisuuksia.

Lentäjien mukaan heitä ei ole koulutettu uuteen MCAS-järjestelmään, jonka tarkoituksena on estää koneen sakkaaminen. 737 Max -koneeseen järjestelmä tuotiin uutena, mutta konevalmistaja ei ollut lisännyt järjestelmästä mainintaa koneen käsikirjaan, johon muun muassa lentoyhtiöiden toimintakäsikirjat perustuvat.

– Tämä on jotain, mitä ei ole ollut missään koulutuksessa. Sitä ei ollut kirjoissamme, sanoo konetyypillä lentävä Dennis Tajer, American Airlinesin lentäjäyhdistyksen edustaja.

Southwestin lentäjäyhdistyksen Jon Weaksin mukaan vastaavaa laiminlyöntiä ei ole aiemmin havaittu Boeingin käsikirjoissa.

– Miten tällaista voi tapahtua? Haluamme, että meille annetaan tiedot, jotka pitävät lentäjät, matkustajat ja perheemme turvassa, Weaks sanoi uutistoimisto AP:lle.

Boeing kertoi järjestelmästä vasta viime tiistaina, kun tietoon tuli, että Indonesian Lion Airin lento-onnettomuus saattoi johtua MCAS-järjestelmästä ja koneen asennosta väärää tietoa antaneesta anturista.

The Wall Street Journalin nimettömänä haastatteleman (siirryt toiseen palveluun) Boeing-johtajan mukaan järjestelmästä ei haluttu kertoa sen takia, ettei ohjaamomiehistöille tarvitse antaa enempää teknistä tietoa kuin he tarvitsevat.

Boeingin toimitusjohtaja Dennis Muilenburg sanoi tiistaina yhtiönsä olevan edelleen luottavainen sen suhteen, että MAX on turvallinen lentokone. Hänen mukaansa Boeing ei ole halunnut pimittää tietoa lentoyhtiöiltä tai ohjaajilta.

Suomessa 737 Max -konemallia käyttävät muun muassa Norwegian ja Flydubai.

Pienentää kohtauskulmaa

Automaattinen järjestelmä on suunniteltu niin, etteivät ohjaajat voi nostaa koneen nokkaa liian jyrkkään asentoon. Liian suuri ilmavirran ja siiven kohtauskulma aiheuttaa sakkauksen, jolloin ilmavirta irtoaa siiven yläpinnalta ja sen nostovoima heikkenee.

Kohun keskipisteessä oleva MCAS yrittää estää sakkaustilanteen ohjaamalla koneen nokkaa automaattisesti alaspäin.

Jos järjestelmän toiminta perustuu virheelliseen tietoon koneen asennosta – kuten Lion Airin onnettomuudessa epäillään – voi koneen ottaminen hallintaan olla vaikeaa. The Air Currentin lainaama (siirryt toiseen palveluun) Boeingin uusi ohjeistus ohjeistaa lentäjät säätämään koneen korkeusperäsintä manuaalisesti tilanteessa, jossa MCAS toimii virheellisesti.

Uudet moottorit muuttivat lento-ominaisuuksia

Tarve järjestelmälle jonka toimintaa Boeingin mukaan lentäjän ”ei ikinä edes pitäisi huomata” syntyi, kun uuden koneversion lento-ominaisuuksien huomattiin poikkeavan aiemmista versioista.

Koneen käyttäytyminen muuttui, kun sen aiempia isommat moottorit jouduttiin sijoittaamaan siipien alle hieman edemmäksi. Maxiin asennettujen CFM:n LEAP-moottoreiden halkaisija on 1,75 metriä, kun taas aiemmissa NG-versioissa halkaisija on 1,55 metriä.

Suurella moottoriteholla koneeseen kohdistuu enemmän nokkaa ylöspäin vääntävää voiman momenttia. Kriittisessä lentovaiheessa, kuten jyrkän kaarron aikana matalalla ja hitaasti lennettäessä MCAS estää liian suuren kohtauskulman syntymisen ja sakkauksen.

Lue lisää:

The Air Current: What is the Boeing 737 Max Maneuvering Characteristics Augmentation System? (siirryt toiseen palveluun)

Indonesian lentoturman syy alkaa selvitä – lentokonevalmistaja Boeing varoitti anturin virheellisestä toiminnasta

Indonesialaistutkijat: Turmakoneella oli ongelmia nopeusmittarin kanssa neljällä viimeisellä lennolla

The Guardian: Indonesian turmakoneella ongelmia pian nousun jälkeen myös edellisenä päivänä – lentäjä pyysi tuolloinkin lupaa palata kentälle

Boeing 737 Max
Boeing 737 Max -konetyyppi esiintyi vuonna 2017 Pariisin ilmailunäyttelyssä.Anadoly / Getty Images

Lähteet: AP