Käytettyjen dieselautojen suosio kasvaa, mutta loppuuko se dieselin hinnannousuun? – "Olen miettinyt auton vaihtoa"

Dieselin hinnannousu kismittää autoilijoita ja saa pohtimaan autovalinnan järkevyyttä.

Dieselautot
Mies tankkaa autoonsa Dieseliä.
Dieselin tankkaaminen on viime päivät ollut kallista.Lauri Rautavuori / Yle

– Jos pehmeästi sanoo, niin olen vähän katkera.

Lahtelainen Esko Hälinen kiteyttää varmasti monen dieselautoilijan tunteet tällä hetkellä. Dieselin hinta on Suomessa nyt niin korkea, että se on paikoin jopa kalliimpaa kuin bensiini.

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) dieselautojen osuus maamme autokannasta kasvaa edelleen tasaisesti. Käytettynä maahantuoduista autoista suurin osa on dieselkäyttöisiä.

Mutta pysyykö trendi samana, kun dieselin hinta on taivaissa? Polttoaineen kova hinta vähentää erityisesti vanhempien ja paljon kuluttavien dieseleiden houkuttelevuutta.

– Kysymys on siitä, kuinka kauan hintaero pysyy tällaisena. Vaihtelu on jatkuvaa, enkä usko että se pysyy tällä tasolla, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen arvioi.

Yksi dieselautoilijoiden huoli on se, että polttoaineen hinnan takia dieselautojen jälleenmyyntiarvo voi laskea. Jos käytettyjen dieseleiden hinta laskee, se taas voisi lisätä niiden menekkiä.

– Tai jos bensiiniautojen hinnanlasku hidastuu. Sekin lisäisi dieselautojen houkuttelevuutta, Nieminen sanoo.

Tankkauspiste St1-huoltoasemalla Lahdessa.
Lauri Rautavuori / Yle

Keskustelu dieselin hinnan ympärillä on käynyt kiivaana tämän viikon ajan. Nettiauto.comin hakutilastoissa hinnannousu ei ole toistaiseksi näkynyt.

– Dieselautojen myynti on kasvanut koko ajan viimeiset kolme vuotta, kertoo Nettix Oy:n kaupallinen tuottaja Erno Kalalahti.

Dieselvero kismittää

Dieselautoilijoiden närkästyksen takana piilee dieselautojen käyttövoimavero eli dieselvero. Sen tarkoitus on tasata dieselin ja bensiinin muuta verotusta, joka on bensiinille ankarampaa. Autoliiton mukaan dieseliä verotetaan litralta 20 senttiä vähemmän kuin bensiiniä.

Kun dieselin hinta on harvinaisen korkea, autoilijat kokevat käyttövoimaveron epäreiluksi. Maanantaina luotu kansalaisaloite dieselautojen käyttövoimaveron poistamiseksi keräsi päivässä eduskuntakäsittelyn vaatimat 50 000 allekirjoitusta.

– Asiassa on se epäkohta, jota minä en henkilökohtaisesti hyväksy, eikä näytä hyväksyvän muutkaan. Mehän maksamme dieselautoilijoina satoja euroja joka vuosi, Esko Hälinen puhuu.

Voit lukea Ylen analyysin dieselverosta täältä.

Poliitikkojen puheiden perusteella pelkkä käyttövoimaverosta luopuminen tuskin tulee kysymykseen. Koko liikenteen verotus kuitenkin noussee seuraavan hallituksen agendalle.

Bensan ja Dieselin hintataulu.
Lahdessa dieselin hinta ei ole toisteiseksi noussut bensiinin tasolle. Paikoin Suomessa se on jopa korkeampi.Lauri Rautavuori / Yle

"Maksetaan raskain mielin"

Kun autoilun verotuksen muutokset vasta odottavat aikaansa, dieselautoilijat miettivät omia ratkaisujaan. Lahtelainen Arian Omar päätyi dieselautoon työnsä takia, sillä se vaatii paljon ajoa.

– Olen miettinyt auton vaihtoa bensa- tai miksei sähköautoonkin. Maksan isoa veroa vuodessa, melkein yli kaksi kertaa enemmän kuin bensa-autosta, Omar sanoo.

Vielä vajaat kymmenen vuotta sitten diesel oli Esko Häliselle edullisempi ratkaisu, kun bensiini oli selvästi kalliimpaa.

– Mietin, että tämähän vaikutta edulliselta. Mutta ei enää.

Myös Hälisen mielessä on auton vaihto. Työnsä takia hän tarvitsee pakettiauton, joten vaihtoehdot jäävät vähiin.

– Ei muuta kuin diesel, joka maksetaan raskain mielin. Ja tehdään enemmän töitä, Hälinen vitsailee.