Tornio ja Haaparanta rakentavat yhteistä keskustaa: valtavia laitureita, kahvioita ja ravintoloita jokirantaan

Jos Tornion ja Haaparannan suunnitelmat toteutuvat, tulee Tornionjokirantaan liike- ja asuintiloja mutta myös paikkoja vapaa-ajanviettoon.

kaupunkiseudut
Havainnekuva Torniosta
Tornion Suensaaren tulevaa rakentamista on hahmoteltu jokirantaan ja E4-tien varteen.Tornion kaupunki, TREA - Team for Resilient Architecture.

Tornio ja Haaparanta laajentavat yhteistä keskustaansa Tornionjokirantaan. Suomen puolella rantaan ulottuvalle alueelle rakennetaan uusia liike- ja asuinkortteleita sekä laajoja laiturialueita. Laitureiden päälle tulisi esimerkiksi ravintoloita ja -kahviloita. Ruotsin puolella vastaavalle alueelle keskitytään saamaan liikuntaan ja vapaa-aikaan liittyviä toimintoja.

Rajakaupunkien tavoitteena on hyödyntää Tornionjokea nykyistä paremmin ja ottaa se osaksi keskustaa molemmissa maissa. Tällä hetkellä E4-tie katkaisee keskusta- ja jokialueen välisen yhteyden sekä Torniossa että Haaparannalla.

– Valtatietä emme voi siirtää, mutta se voidaan tehdä osaksi kaupunkirakennetta ja muuttaa puistokaduksi. Me on kaivettu ässä hihasta, sillä Tornionjoki on meidän valtteja, visioi Tornion kaupunginarkkitehti Jarmo Lokio.

Tornion suunnitelmien tähtäimessä on E4-tien ja Tornionjoen väliin jäävä alue. Se on tarkoitus rakentaa seuraavan 20 vuoden aikana. Rajakaupungit järjestivät alueen tulevasta käytöstä kansainvälisen arkkitehtikilpailun, joka ratkesi vuosi sitten.

Sen jälkeen voittoisaa suunnitelmaa on työstetty rajakaupungeissa ja tavoitteena on, että poliitikoille hanketta esitellään vuodenvaihteen jälkeen, kun Haaparannan uusi kunnanvaltuusto on aloittanut työnsä.

75 000 uutta kerrosneliötä 20 vuoden aikana

Jos rajakaupunkien kaavailut toteutuvat, tulee Tornioon 4–6 kokonaan uutta korttelia 20 seuraavan vuoden aikana. Se tarkoittaa noin 75 000 uutta kerrosneliötä, joista 50 000 sijoittuisi Tornioon. Vertailun vuoksi esimerkiksi Rajalla-kauppakeskuksessa on 36 000 kerrosneliötä.

– Tämä tarkoittaa ravintoloita, pienhotelleja ja asumista, mutta lisäksi panostetaan kevyen liikenteen verkostoon sekä tori- ja puistoalueisiin, jotta ihmiset voivat hyödyntää jokirantaa, sanoo Tornion kaupunginarkkitehti Jarmo Lokio.

Kaupunginarkkitehti Jarmo Lokion mukaan suunnitelma on kunnianhimoinen, mutta toteutettavissa aivan kuten 2000-luvun alussa aloitettu Rajalla-hanke on osoittanut.

Suomen puolella aivan valtakunnanrajan tuntumaan on noussut kauppakeskus, yhteinen torialue Haaparannan kanssa sekä uusia kerrostaloja. Sen sijaan Haaparanta on kompastellut oman kauppakeskus-hankkeensa kanssa.

Valtaväylä uuteen uskoon: Vuosittain rajan yli 4 miljoonaa ajoneuvoa

E4 on Suomen ja Ruotsin välisen liikenteen valtaväylä, jota pitkin liikenne soljuu maasta toiseen. Torniossa ja Haaparannalla rajan ylittää valtatietä pitkin vuosittain neljä miljoonaa ajoneuvoa.

– Seuraavaksi Lapin ELY:n kanssa selvitetään, pystyykö liikenne kulkemaan sujuvasti puistomaista katua pitkin, sanoo Tornion kaupunginarkkitehti Jarmo Lokio.

Torniolaisten vahvaa uskoa tulevaan pönkittää myös entisen Lapin Kullan oluttehtaan alueen täyttyminen liiketoiminnasta ja asuinrakentamisen viriäminen jokirantaan vanhan panimon alueella.

Torniossa ja Haaparannalla on havahduttu vähitellen tavoittelemaan myös muita kuin ostosmatkailijoita. Esimerkiksi Torniossa on lanseerattu tänä syksynä ensimmäinen matkailun kehittämissuunnitelma. Matkailun kasvuun on luottamusta myös paikallisilla yrittäjillä, sillä kaupunkiin on saatu viime vuosina lisää vuodepaikkoja ja parhaillaan torniolainen yrittäjä Reijo Angeria remontoi vanhaa lukiorakennusta hotelliksi.