Tyhjän myyminen kannattaa – Padasjoki onnistui herättämään kansainvälisen kiinnostuksen vain 5 000 euron videolla

Experience nothing -iskulause on siivittänyt pienen kunnan markkinointivideota sosiaalisessa mediassa.

matkailu
Ilmakuva Padasjoelta.
Padasjoen matkailuvideo perustuu iskulauseeseen "Meillä ei ole mitään".Padasjoen kunta

Padasjoen omintakeinen matkailuvideo (siirryt toiseen palveluun)on kerännyt yli 170 000 näyttöä. Pienellä budjetilla tehty video nousi julkisuuteen ideallaan: Padasjokea verrataan isojen nähtävyyksien suurkaupunkeihin ja tekstissä kerrotaan, että Padasjoella ei ole mitään. Kuvissa kuitenkin näytetään Padasjoen kaunista luontoa ja elämyksiä.

Suurin osa yleisöstä on tullut Youtuben kautta, osa Facebookista. Myös Suomen matkailua edistävä Visit Finland on kehunut Padasjoen ideaa.

Matkailusta vastaava kunnan ympäristösihteeri Maria Virtanen toteaa, että videon saama huomio on ollut hyvin laajaa suhteessa sen 5 000 euron hintaan.

– Katsojamäärät nousevat edelleen ja siitä on tullut paljon myönteistä palautetta, hän kertoo.

Videota ovat käsitelleet ainakin saksalaiset verkkomediat, Stern-lehti nettisivuillaan (siirryt toiseen palveluun) ja matkailusivusto Reisereporter (siirryt toiseen palveluun). Kansainvälinen levitys ei ole kuitenkaan saanut ulkomaisia matkanjärjestäjiä ottamaan yhteyttä kuntaan.

Virtasen mukaan Padasjoki aikoo joka tapauksessa hyödyntää videon teemaa ja oppeja.

– Ajatuksena on käyttää Experience nothing -toteamusta markkinoinnissamme myös jatkossa.

Videon tarkoitus on houkutella matkailijoiden lisäksi uusia asukkaita Padasjoelle.