Mitä pitää sisällään länsimetron ensimmäinen vuosi? Yle selvitti viisi vaikutusta

Sunnuntaina tulee kuluneeksi vuosi länsimetron avajaisista. Odotus oli pitkä ja hintalappu arvioitua kalliimpi, mutta mitä metroyhteys Espooseen on tarkoittanut käytännössä? Yle selvitti, mihin länsimetro on vaikuttanut ja toisaalta mihin ei.

Länsimetro

1

Espoo kulttuurikeskus
Espoon kaupunki

Espoon kulttuurielämä houkuttelee metroturisteja matkaan

Länsimetro on madaltanut kynnystä lähteä kulttuurin perässä yli kuntarajojen.

Espoon kulttuurijohtaja Susanna Tommila kertoo, että kiinnostus kaupungin kulttuuritarjontaa kohtaan on selkeästi kasvanut metron avaamisen jälkeen.

Olennaista on, että nyt kävijöitä on tullut aiempaa enemmän Helsingistä. Espoossa heitä kutsutaan metroturisteiksi. Moni metroturisteista suuntaa Tapiolassa sijaitsevaan Kulttuurikeskukseen.

Tämän on huomannut myös Tapiola Sinfoniettan intendentti Juha Ahonen.

– Meillä on Espoossa sanonta, että kyllä Espoosta pääsee pois pääsee, mutta nyt tuntuu siltä, että metro on satanut meidän laariin asiakasmäärien suhteen, Ahonen kuvaa.

Kävijämäärät ovat olleet nousussa sekä kaupunginorkesterin esityksissä kuin koko Kulttuurikeskuksessa ylipäätään. Kulttuurikeskus sijaitsee noin viiden minuutin kävelymatkan päässä Tapiolan metroasemalta.

Espoon modernin taiteen museossa Emmassa puolestaan vieraili viime kesänä aiempaa enemmän ulkomaisia turisteja. Museonjohtaja Pilvi Kalhaman mukaan mitään erityisponnisteluja ei tämän eteen tehty.

Toki Kalhama muistuttaa, että mitään faktaa metron vaikutuksesta kävijöihin ei ole ja syitä kävijämääriin voi olla monia.

Länsimetro palvelee nykyään myös huippukoripallon ystäviä. Suomen koripallomaajoukkueen eli Susijengin kotiottelut siirrettiin syksyllä pelattavaksi Espoon areenalla.

Areenan toimitusjohtaja Katariina Järveläinen vahvistaa, että länsimetrolla oli vaikutusta asiaan. Susijengi pelaa Tapiolan urheilupuistossa ainakin seuraavat kolme vuotta.

2

länsiväylällä autoja
Henrietta Hassinen / Yle

Länsiväylä hiljeni hieman

Länsimetron käyttöönoton jälkeen ajoneuvoliikenne Helsingin ja Espoon välisellä Länsiväylällä on vähentynyt.

Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) erikoistutkijan Pekka Rädyn mukaan laskua on tällä hetkellä 4,1 prosenttia.

Räty vertaili Ylen pyynnöstä liikennemääriä vuosilta 2017 ja 2018. Viimeisimmät mittaukset otettiin viikoilta 44–45, joita verrattiin vuodentakaisiin lukuihin.

Tarkastelussa on käytetty Hanasaaren mittauspistettä, joka sijaitsee Helsingin ja Espoon rajalla. Tiedot koskevat henkilö- ja pakettiautojen keskimääräistä arkiliikennettä.

Vielä tammikuussa muutos vuoden takaiseen oli alle prosentin, joten tilanne on muuttunut hiljalleen.

Kuinka moni on vaihtanut henkilöauton metroon? Sitä on vaikea arvioida. Etenkin, kun Länsiväylänkin liikennemäärään vaikuttavat monet tekijät.

– Myös Turunväylän liikenne on vähentynyt. Sieltä osa on saattanut siirtyä Länsiväylälle, koska siellä väljempää kuin aiemmin, Räty arvelee.

3

Aalto-yliopisto metroasema
Elise Tykkyläinen / Yle

"Otaniemi ei ole enää erillinen saarekkeensa"

Otaniemessä sijaitsevalle Aalto-yliopistolle länsimetro on ollut "lottovoitto". Näin kiteytetään yliopiston ylioppilaskunnasta.

Metro on helpottanut merkittävästi opiskelijoiden liikkumista. Aalto-yliopiston ylioppilaskunta AYY omistaa opiskelija-asuntoja esimerkiksi Herttoniemessä ja Arabianrannassa. Nyt radan varrella asuvat opiskelijat pääsevät Otaniemen kampukselle kätevästi metrolla.

AYY:n hallituksen jäsenet Emma Savela ja Lauri Seppäläinen nostavat esiin myös kampuksen ja Otaniemen kaupunginosan kehittämisen.

– Metro kasvattaa Otaniemen houkuttelevuutta kokonaisuutena ja kytkee Otaniemen yhdeksi Espoon kasvukeskuksista. Otaniemi ei ole enää erillinen saarekkeensa, he toteavat.

Kampuksen kehittämisestä vastaava vararehtori Antti Ahlava vahvistaa, että Otaniemi on nyt aiempaa kiinnostavampi yritysten silmissä.

– Esimerkiksi Otaniemen A Grid -kasvuyrityskeskus on äkkiä kasvanut Suomen suurimmaksi, Ahlava kertoo.

Toinen konkreettinen muutos on yhteistyön helpottuminen Helsingin yliopiston kanssa. Helsingin yliopiston metroasema sijaitsee Helsingin Kaisaniemessä.

Ahlavan mukaan Aalto-yliopistolla metron tuloa myös ennakoitiin. Esimerkiksi aseman kylkeen rakentui Väre-rakennus, jossa on nykyisin taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu. Helmikuussa Otaniemeen aukeaa puolestaan kauppakorkeakoulun uusi päärakennus.

Lisäksi opiskelijoita ja yliopiston henkilökuntaa palvelee nyt oma ostoskeskus.

– Sen kävijämäärä on ollut aika yllättävä. Kahden ensimmäisen kuukauden aikana kävijöitä on ollut kaksi miljoonaa, Ahlava hämmästelee.

Toisaalta vararehtori pitää länsimetroa vasta hyvänä alkuna: toiveissa on vielä Raidejokeri ja ratikkayhteys Otaniemestä Viikkiin ja Kumpulaan.

4

Kauppakeskus Ison Omenassa on paljon pieniä liikkeitä.
Kauppakeskuksia omistava Citycon kertoi torstaina parantaneensa tulostaan. Yhtiön saamat vuokratuotot lisääntyivät, kun Espoon Iso Omena -kauppakeskuksen laajennus valmistui huhtikuussa.Henrietta Hassinen / Yle

Kauppa käy ja odotukset täyttyivät

Länsimetron käyttöönoton lykkääntyminen moneen kertaan aiheutti harmaita hiuksia etenkin yrittäjille, jotka olivat aloittamassa tai jopa jo aloittaneet toimintansa metroasemien läheisyydessä.

Yksi näistä yrittäjistä oli kauppias Toni Pokela. Hän oli avaamassa K-marketia Matinkylän metroaseman yhteyteen.

– Pahinta oli epätietoisuus, kun ei tiennyt, puhutaanko kahdesta, viidestä vai seitsemästä kuukaudesta, Pokela sanoo ja viittaa aikataulun jatkuvaan venymiseen.

Nyt market on auki ja kauppa käy.

– Useinhan kuulee sanottavan, että odotettiin enemmän, mutta meidän odotuksemme ovat kyllä marketin osalta täyttyneet.

Pokelan mukaan ratkaiseva tekijä metron lisäksi oli bussiliikenteen siirtyminen Matinkylään tammikuussa.

– Kun bussiterminaali avattiin, asema muuttui vielä oleellisesti ja myynti kaksinkertaistui, Pokela kertoo.

K-marketin lisäksi Pokela on kauppiaana kauppakeskus Ison Omenan Citymarketissa. Myös kauppakeskuksissa länsimetro on aiheuttanut positiivista liikehdintää.

Yle uutisoi elokuussa länsimetron vaikutuksista kauppakeskuksiin. Tuolloin Ison omenan omistajan Cityconin liiketoimintajohtaja Sanna Yliniemi kertoi, että länsimetro oli lähes tuplannut kauppakeskuksen kävijämäärän.

Myös Espoon Tapiolassa sijaitsevaan kauppakeskus Ainoaan länsimetro oli tuonut lisää asiakkaita pysyvästi.

5

Asuntoja Tapiola, Espoo
Jaani Lampinen / Yle

Asuntomarkkinoilla metrobuumi on toistaiseksi ohi

Länsimetro vaikutti vuosien ajan asuntomarkkinoihin asemien läheisyydessä. Alkuvuonna julkaistussa Helsingin kaupunginkanslian tutkimuksessa tarkasteltiin hintakehitystä vuoteen 2016 saakka.

Tämän jälkeen uutta tutkimusta ei ole tehty, mutta kiinteistönvälittäjien viesti on selvä: länsimetro ei ole vaikuttanut asuntokauppoihin enää sen käyttöönoton jälkeen.

Kauppoja ei ole tehty vuoden sisään sen enempää kuin muinakaan vuosina eikä hintojen nousua voi enää laittaa länsimetron piikkiin.

Yle kysyi tilannetta Huoneistokeskuksesta, SKANSKAsta, Kiinteistömaailmasta ja SKV:ltä. Kaikki vastaajat myyvät asuntoja alueilla, jotka sijaitsevat länsimetron varrella.

– Metron varrelta asunnot menevät kyllä helpommin kaupaksi, mutta vaikutus on lähinnä kävelymatkan päässä metroasemalta, kertoo SKV:n myyntijohtaja Satu Hynninen.

Lauttasaaressa metro ei ole edes puheenaihe asuntokauppoja tehdessä. Alueella toimivan Kiinteistömaailman yrittäjän Jussi Mansikan mukaan metroa enemmän ihmisiä on puhuttanut muuttuneet bussilinjat.

Onkin mahdollista, että markkinat ennakoivat metron tulon niin hyvin, etteivät hinnat enää nouse, vahvistaa erikoistutkija Oskari Harjunen.

Aiempi tutkimus länsimetron vaikutuksista asuntomarkkinoihin oli nimenomaan Harjusen käsialaa. Hänen mukaansa uusi tutkimus aiotaan kyllä tehdä, mutta mahdollisesti vasta sitten, kun länsimetron jatke on valmis.