1. yle.fi
  2. Uutiset

Suupohjan radalla jälleen puutavaraliikennettä – Teuvan lastausraide tarvitsisi 100 metriä lisää pituutta

Teuvalla on marraskuussa lastattu ensimmäinen puutavarajuna vuosiin. Lastausraiteen pidentäminen parantaisi koko Suupohjan radan kilpailukykyä ja olisi tulevaisuuden kannalta tärkeää.

rautatieliikenne
Puutavarakuljetus Kaskisissa Suupohjan radalla.
Puutavarakuljetus Kaskisissa Suupohjan radalla.Johanna Peltoniemi/Kaskisten kaupunki

Suupohjan radalla Teuvalla on aloitettu puutavaran lastaus. Ensimmäinen puutavaran rautatiekuljetus on lähtenyt nyt marraskuussa Teuvan kuormauspaikalta parin-kolmen vuoden tauon jälkeen.

– Toinen kuljetus on lähdössä vielä tässä kuussa ja kuljetukset jatkunevat näillä näkymin talvella, iloitsee Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen puheenjohtaja Jorma Vierula.

Vierulan mukaan on myönteistä, että puutavaran lastaaminen on saatu rataosuudella alulle, vaikka määrät ovatkin vielä pieniä. Kuljetusten jatkuminen Teuvalla ja kuljetettavan rahdin määrän lisääntyminen edellyttäisi kuitenkin investointeja Teuvan lastausraiteeseen.

– Koko Suupohjan radalla ei ole sellaista lastauspaikkaa, johon sopisi kokonainen 24 vaunun juna, Vierula sanoo.

Tavoitteena 100 metriä pidempi lastauspaikka

Teuvalla kyetään tällä hetkellä lastaamaan niin sanottu puolijuna eli 12 vaunua. Nämä vedetään Seinäjoelle, missä ne kootaan 24 vaunun mittaiseksi kokonaiseksi junaksi. Lastausraiteen pidentäminen olisikin nyt rautatieyhdistyksen mielestä tarpeen.

– Pidentämällä lastausraidetta sata metriä, siitä saataisiin koko junan kuormaukseen soveltuva. Se parantaisi lastauspaikan kilpailukykyä, kustannustehokkuutta ja vaikuttaisi varmasti myös rahtien hintoihin, Jorma Vierula sanoo.

Lastauspaikan pidentämisen kustannusarvio olisi Vierulan mukaan noin 100 000 euroa. Sen kehittäminen olisi Vierulan mukaan kuitenkin tärkeätä koko Suupohjan radan tulevaisuudelle.

– Eihän puutavaran kuljetukset yksin pelasta rataa. Pitää saada muutakin liikennettä ja tavoitteemme on, että pitkällä tähtäimellä radalla kulkisi myös henkilöliikennettä, Vierula sanoo.

Suupohjan rata kestää tällä hetkellä myös kokojunia, mutta sen heikot kohdat edellyttävät esimerkiksi alempien nopeusrajoitusten käyttämistä paikka paikoin. Radan kunnostamisen hintalappu on Vierulan mukaan tällä hetkellä noin 22 miljoonaa euroa.

– Työstämme sitä, miten se saataisiin kasaan, Vierula sanoo.

Suupohjan rataa Kaskisissa.
Suupohjan rataa Kaskisissa.Johanna Peltoniemi/Kaskisten kaupunki

Perjantaina Liikennevirastoon

Viime talvena perustetun Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen edustajat matkaavat huomenna perjantaina Liikennevirastoon. Liikennevirastossa on tarkoitus puhua Suupohjan radasta ja sen tulevaisuudesta.

Liikenneviraston esityksen mukaan Suupohjan radan kunnossapito lopetettaisiin ensi vuoden lopulla Seinäjoki-Kaskinen -välillä.

Lue seuraavaksi