Kuluttajien suojelemiseksi halutaan järeämpiä keinoja – "Valvonnan uskottavuus kärsii, kun taloudelliset sanktiot puuttuvat"

Kuluttaja-asiamiestä työllistävät eniten pikaluottoihin liittyvät ongelmat, vaikka niitä onkin yritetty taklata.

Kuluttaja-asiat
kuitteja läppärin vieressä
AOP

Tuore kuluttaja-asiamies haluaa käyttöön järeämpiä keinoja, joilla esimerkiksi huonekalujen jatkuviin alennusmyynteihin voidaan puuttua.

– Meidän keinovalikoimamme on 1970-luvulta. Kuluttajansuojalaki täytti tänä vuonna 40 vuotta, ja itse lakiin on tehty paljon muutoksia matkan varrella, mutta keinot ovat edelleen 40 vuoden takaa, Yle Radio 1:n Ykkösaamussa perjantaina vieraillut Katri Väänänen kommentoi.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kuluttaja-asiamiehellä ei ole käytössä taloudellisia sanktioita. Tällä hetkellä kuluttaja-asiamies voi vain neuvotella yritysten kanssa.

Kyllä valvonnan uskottavuus kärsii, kun taloudelliset sanktiot puuttuvat.

– Kyllä valvonnan uskottavuus kärsii, kun taloudelliset sanktiot puuttuvat. Huomaamme sen ehkä siinä, että olemme tehneet monta vuotta töitä samojen alojen kanssa.

Yksi näistä aloista on huonekaluala.

– Olemme käyttäneet paljon resursseja näihin jatkuviin alennusmyynteihin ja tarjousmarkkinointiin. Näkisin, että jos meillä olisi jonkinlaisia taloudellisia sanktioita käytössä, ehkä olisi edetty vähän rivakammin, Väänänen toteaa.

Nettishoppailijaa vaanivat tilausansat

Kuukausi sitten maan ylimpänä kuluttaja-asiamiehenä aloittanut Katri Väänänen kertoi Yle Radio 1:n Ykkösaamussa, että kuluttaja-asiamiestä työllistää eniten vanha tuttu ongelma eli pikaluotot.

Alle 2 000 euron pikaluottoja on suitsittu, mutta ei yli 2 000 euron.

– Jos miettii tilannetta tällä hetkellä, yli 2 000 euron luotoilla on edelleen suuret korot: voidaan periä satojen prosenttien korkoa. Se tarkoittaa silloin sitä, että jos otan 15 000 euroa luottoa, maksan takaisin 40 000 euroa. Tilanne ei ole kohtuullinen.

Väänäsen mukaan kohtuullista ei myöskään ole pikaluottojen markkinointi.

– Jos mainostetaan, että "älä anna tyhjän pankkitilin pysäyttää", voi kysyä, miten vastuullista se on.

Jos mainostetaan, että "älä anna tyhjän pankkitilin pysäyttää", voi kysyä, miten vastuullista se on.

Netistä ostamisen yleistyminen on tuonut kuluttaja-asiamiehen työpöydälle myös ongelman nimeltä tilausansa. Kyse on tilanteesta, jossa markkinoidaan edullista näytepakkausta esimerkiksi kauneus- tai luontaistuotteita.

– Kun tällaisen tilaa, huomaamattaan sitoutuu pitkään sopimukseen, joka ei olekaan edullinen. Kuluttajalle jätetään kertomatta mihin oikeasti sitoutuu, kun tilauksen tekee.

Tilausansaa ei aina tunnista, mutta Väänänen kehottaa tukeutumaan vanhaan viisauteen: jos joku kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se harvoin on totta.

– Esimerkiksi iPhonea ei saa eurolla, hän muistuttaa.