Mediayhtiöissä alkoi kuhista: Otava osti itsensä Alma Median suurimmaksi omistajaksi – myyjänä on lehtiyhtiö Ilkka

Mediatalo Otava osti tänään Ilkka–yhtymältä merkittävän osuuden kolmannesta mediayhtiöstä Alma-Mediasta. Kyse on puhtaasti bisnesliikkeestä eikä sillä ole ainakaan välittömiä vaikutuksia lehtien, lukijoiden tai firmojen johdon näkökulmasta.

talous
Otavamedian sisäänkäynti Helsingissä.
Sami Halinen / Lehtikuva

Perinteinen kustannus– ja lehtibisnes on paininut pitkään vaikeuksissa digitalisaation ja nettimainonnan lisääntyessä.

Kun printtiliiketoiminta eli painettujen lehtien levikit ja mainoseurot ovat kovissa paineissa, mediatalojen on siirryttävä sinne, missä raha liikkuu eli nettiin. Autot, asunnot ja veneet myydään nykyisin netissä, mikä kiinnostaa tietysti myös mainostajia ja mediataloja.

Näin ovatkin jo vahvasti tehneet sekä Otava että Alma Media. Uusia ansaintamalleja ne ovat hakeneet muun muassa markkinapaikkaliiketoiminnoista ja rekrytointipalveluista.

Nettivoimia yhteen

Markkinoilla uskotaankin, että Otava hakee Alman avulla jatkossa lisää voimaa digitaalisten, sähköisten markkinapaikkojen eli erilaisten nettimarkkinapaikkojen kasvattamiseen. Voimien yhdistämisessä on enemmän järkeä kuin toisiaan syövässä kilpailussa.

Otavasta tuli siis kertaheitolla Alma Median suurin omistaja. Sen omistusosuus Almasta nousi noin 29 prosenttiin. Kauppahinta oli noin 100 miljoonaa euroa.

Myyjänä oli Ilkka-Yhtymä. Se jää kuitenkin Alman isoksi omistajaksi noin 11 prosentin osuudella.

Ilkka jäi syrjään

Otavan Alma–ostosta pidettiin media–alalla ainakin hienoisena yllätyksenä. Sen sijaan Ilkka-Yhtymän Alma–osakkaiden myyntiä ei niinkään.

Ilkan bisneksissä ei ole samalla tavalla yhteistä logiikkaa kuin Otavalla ja Alma Medialla. Se jäi vähän syrjään.

Otavan päätoimintoja ovat kirjat, kaupat, lehdet ja uudet liiketoiminnot kuten NettiX Oy ja Ampparit Oy. Otavan lehtiä ovat muun muassa Seura, Suomen Kuvalehti, Tekniikan Maailma, Anna ja Kotiliesi.

Alman tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Iltalehti, Aamulehti, Affärsvärlden, Etuovi.com ja Monster.

Ilkka–Yhtymän päätuotteet ovat maakuntalehdet Ilkka ja Pohjalainen sekä muutamia paikallis- ja kaupunkilehtiä.

Sijoittajat kiittivät

Sijoittajat taputtivat käsillään Ilkan osakkeen vajaan parinkymmenen prosentin nousuun iltapäivällä, mutta nousu rauhoittui. Alma Median kurssi oli välillä jo noin kymmenen prosentin nousussa. Otava ei ole pörssissä.

Mutta mitä Ilkka tekee saaduilla rahoilla ja miksi se myi kannattavan osinkokoneensa osakkeita pois? Yhtiön itsensä mukaan se vähentää riskejään ja velkojaan sekä tähtää uusiin, omiin kasvuhankkeisiin.