Brexitin kaatuminen veisi Britannian lentoyhtiöt ahtaalle – lentoliikenne EU:n ja Britannian välillä turvattaisiin erillisellä sopimuksella

Brexit-sopimuksen hylkääminen johtaisi nykyisen Open Skies -lentoliikennesopimuksen päättymiseen. EU:n ja Britannian väliset lennot turvattaisiin silloin erillisellä sopimuksella.

Brexit
Ihmisiä lentokentän lähtöaulassa.
Markku Pitkänen / Yle

Helsinki-Vantaalta lähtee aamuisin kolme lentoa Lontooseen. Tänä vuonna kaupunkien välillä on matkustanut jo yli miljoona matkustajaa, ja reitti on EU-maiden kohteista neljänneksi suosituin. Ensi keväänä kaikkia vuoroja ei ehkä lennetä.

– Elämme epävarmuudessa, emme tiedä mitä tulee tapahtumaan lentoyhtiösopimusten kanssa, ja mitä tapahtuu Open Skies –sopimukselle, sanoo liikematkatoimisto Carlson Wagonlit Travelin Pohjoismaiden myyntijohtaja Jari Oinonen.

Norwegianin matkustajakone Helsinki-Vantaan lentokentällä
Norwegianin matkustajakone Helsinki-Vantaan lentokentällä.Ismo Pekkarinen / AOP

Open Skies sopimus on taannut mille tahansa EU-alueen lentoyhtiölle vapaan liikennöinnin EU-maiden lentokenttien välille. Brexit – sopimuksen kaatuminen merkitsisi myös lentoliikennesopimuksen päättymistä maaliskuun lopulla.

– Seuraamme tilannetta päivittäin, ja yhtiönä varaudumme kaikkiin erilaisiin vaihtoehtoihin, sanoo Finnairin kaupallinen johtaja Juha Järvinen.

Brexitin kaatuminen voisi tuoda kaaoksen lentoliikenteeseen

Lentoyhtiöt varautuvat siihen, että sopimuksen päättyessä lentovuoroja joudutaan karsimaan ja EU:n sisäiset lennot kielletään yhtiöiltä, joiden omistuksesta yli puolet on Britanniassa. Esimerkiksi Thomas Cook Group Airlines ja TUI Airways joutuisivat järjestämään toimintaansa uudelleen, jotta ne voisivat jatkaa lentämistä EU:n suosittuihin lomakohteisiin.

Lontoon lentokenttä.
Jos lentoliikenteestä ei saada sopimusta, koneet Lontoosta EU-kohteisiin jäävät maahan maaliskuun lopussa.Andy Rain / EPA

Samoin British Airways joutuisi etsimään uusia omistajia Britannian ulkopuolelta. Yhtiö myös harkitsee pääkonttorin siirtoa Lontoosta Espanjaan, jossa BA:n omistava International Airlines Group IAG omistaa myös espanjalaisen Iberian sekä halpalentoyhtiöt Vuelingin ja kaukolentoihin keskittyvän Levelin.

Brittiläinen easyJet puolestaan on perustanut tytäryhtiön Itävaltaan turvaamaan yhtiön lentoja EU-alueella.

Myös EU-alueelle rekisteröidyt yhtiöt turvaavat toimintaansa Britanniassa, vaikka Open Skies– sopimus päättyisikin. Irlantilainen Ryanair ja unkarilainen Wizz Air ovat perustaneet tytäryhtiöt Britanniaan, jolloin ne voivat jatkaa maan sisäisiä lentoja.

Lennot turvataan erillisellä sopimuksella

Britannian parlamentin jälkeen Brexit-sopimusehdotusta käsittelee EU:n parlamentti. Mikäli sopimus jossain vaiheessa kaatuisi, lennot EU:n ja Britannian välillä turvattaisiin erillisellä sopimuksella. Tarvittaessa Britannia voi tehdä lentoliikennesopimuksen jokaisen jäsenvaltion kanssa erikseen.

–Suurin osa lentoyhtiöistä kuitenkin luottaa, että jonkinlainen sopimus syntyy ja Open Skies jatkuu tavalla tai toisella, sanoo myyntijohtaja Jari Oinonen.

Finnairin lentokone laskeutumassa Heathrowin lentokentälle Lontoossa.
Sopimuksettomassa brexitissä Finnair saisi jatkaa lentojaan Lontooseen. Sen sijaan jatkolennot Lontoosta maailmalle eivät ole mahdollisia, ennen kuin britit sopivat uusista lentoliikennesopimuksista. AOP

Jos Brexit-sopimus hyväksytään, lentoliikenne jatkuu nykyisellään siirtymäajan eli vuoden 2020 loppuun.

Punnan heikkeneminen karkottaa brittituristeja Euroopasta mutta tuo Finnairille lisää matkustajia

Matkanjärjestäjät TUI ja Thomas Cook arvioivat, että riippumatta Brexitin toteutumisesta, Euroopassa lomailevien brittituristien määrä tulee vähenemään kesällä 2019. Syynä on heikentyvä punta, joka tekee matkoista aiempaa kalliimpia.

A350 matkustamo
Juha Nurminen / Yle

Heikentyvä punta tuo samaan aikaan lisää matkustajia Finnairille. Ensi keväänä yhä useampi aasialaisturisti aikoo jatkaa Helsinki-Vantaalta Lontooseen.

– Suunnittelemme toisen laajarunkokoneen tuomista liikenteeseen jo ensi keväänä, eli kyllä vahvasti nähdään Lontoon liikenteessä vahva kasvu, sanoo Finnairin kaupallinen johtaja Juha Järvinen.