Venäläinen animaatio tähtää uuteen nousuun – Vetoavuksi valjastettiin Fedja-setä, kissa ja koira

Neuvostoanimaatioistaan tunnettu Sojuzmultfilm panostaa nyt sarjoihin ja tuo Eduard Uspenskin rakastetut hahmot nykyaikaan.

Soyuzmultfilm
Musti-koira, kissa Matroskin ja Fedja-setä.
Sojuzmultfilmin uusissa animaatioissa Musti-koira, kissa Matroskin ja Fedja-setä seikkailevat nykyajassa.Sojuzmultfilm

MoskovaKoululuokka tutustuu venäläisten animaatioelokuvien taustoihin Sojuzfilmin museossa.

Kymmenvuotias Maksim Kaikov sanoo, että hän ei erityisesti välitä animaatiofilmeistä – urheilu, jääkiekko, jalkapallo, koripallo kiinnostavat enemmän. Mutta museo on kyllä herättänyt kiinnostuksen nähdä siellä esitellyt animaatiot.

– Kaikkein mielenkiintoisinta ovat neuvostoanimaatiomme, neljäsluokkalainen Marija Abejdulajeva sanoo.

– Ne ovat meidän omiamme, venäläisiä.

Marijan suosikki on Nu, pogodi! Sen voisi kääntää suomeksi Odotahan vaan!

Tomin ja Jerryn 1970–1980-lukulaisessa neuvostovastineessa kilvoittelevat lurjusmainen susi ja kunnollinen jänis. Yleensä jaksot loppuvat siihen, että jänistä takaa-ajava susi joutuu kiipeliin ja huutelee: Odotahan vaan, jänis!

Venäjän vanhin animaatiostudio Sojuzmultfilm ei kuitenkaan aio jäädä pelkäksi neuvostoanimaation museoksi.

Studio pyrkii nousemaan uuteen kukoistukseen, ja pääpaino on päätetty asettaa sarjamuodolle.

Tällä hetkellä studio tuottaa kaikkiaan kuutta animaatiosarjaa.

– Ymmärsimme, että studion uusi talousmalli pitää rakentaa sarjojen tuotannon varaan, viime vuodesta alkaen studiota luotsannut johtaja Boris Maškovtsev sanoo.

Boris Maškovtsev
Sojuzmultfilmin johtaja Boris Maškovtsev esittelee työpöytää, joka tuotiin vanhalta studiolta.Grigori Vorobjov / Yle

– Nykylapset katsovat paljon, ja he rakastavat sarjojen henkilöhahmoja, joihin he tottuvat kuin ystäviin.

Studio aloitti alusta

Neuvostoliiton hajoaminen merkitsi vaikeita aikoja myös Sojuzmultfilmille. Studio jäi tuuliajolle 1990-luvun sekasortoisina vuosina, ja se menetti välillä jopa vanhojen elokuviensa oikeuksien hallinnan.

Sittemmin Venäjän valtio otti Sojuzmultfilmin jälleen haltuunsa.

– Viime vuoteen mennessä oli kertynyt sellainen määrä ongelmia ja studio oli ollut niin monta vuotta pysähdyksissä, että käytännössä meidän piti aloittaa aivan nollasta: rakentaa uusiksi tuotantolinja, etsiä uudet ammattilaiset studiolle ja tuoda studiolle uusia hankkeita, jotka kiinnostavat nykykatsojaa, Boris Maškovtsev sanoo.

Vetoavuksi otettiin studion kulttuurinen perintö, rakastettujen vanhojen animaatioiden henkilöt.

Kissa Matroskinin ja kumppanien uusia seikkailuja tehdään Moskovassa Sojuzmultfilmin studiolla.
Kissa Matroskinin ja kumppanien uusia seikkailuja tehdään Moskovassa Sojuzmultfilmin studiolla.Grigori Vorobjov / Yle

– Niiden henkilöhahmojen kanssa kasvoivat kaikki aikuiset, jotka nyt elävät Venäjällä. He näyttivät näitä animaatioita myös lapsilleen. Ne ovat olleet kuin silta vanhempien ja lasten välillä jo muutamien sukupolvien ajan, Maškovtsev sanoo.

– Oli selvää, että nämä hahmot ovat yhä eläviä, niillä on omalaatuinen ominaisuus, joka meiltä ihmisiltä puuttuu – ne eivät ikäänny.

Sellaisia ovat muun muassa elokuussa edesmenneen Eduard Uspenskin (1937–2018) luomat hahmot: Fedja-setä, kissa Matroskin ja Musti-koira sekä posteljooni Petškin, jonka moni Suomessakin muistaa naakka Pitkäkynnen kanssa käydystä sananvaihdosta.

Kop-kop. - Kuka siellä? - Minä täällä, posteljooni Petshkin. Toin teille Pörriäisen.

Naakka Pitkäkynsi ja posteljooni Petškin Martti Anhavan suomennoksessa

Suomessa Fedja-setä ystävineen tunnetaan lähinnä Martti Anhavan kääntämistä kirjoista, joissa kuvitus on Gennadi Kalinovskin käsialaa.

Neuvostoliitossa erittäin suosittuja olivat Sojuzfilmin animaatiot aiheesta.

Uspenskin kirja Fedja-setä, kissa ja koira oli pohjana Sojuzmultfilmin animaatioelokuvalle Troe iz Prostokvašino (1978), joka sai pian myös kaksi jatko-osaa.

Sojuzmultfilm palasi Prostokvašinoon

Tänä vuonna Sojuzmultfilm on tuonut Prostokvašinon pikkukylän nykypäivään.

– Sojuzmultfilmille tämä on monessa mielessä symbolinen hanke. Ylitämme eräänlaisen sillan vanhasta aikakaudesta nykyaikaiseen Sojuzmultfilmiin, studion johtaja Boris Maškovtsev sanoo.

– Henkilöt eivät ole vanhentuneet, mutta maailma heidän ympärillään on vaihtunut meidän aikaamme, koska näiden henkilöiden pitää vastata kysymyksiin, jotka kiinnostavat nykylapsia.

Musti-koira pitää blogia, posteljooni Petškin tuo internetistä tilattuja paketteja, ja Fedja-sedän äitiin ja isään Moskovassa pidetään yhteyttä Skypen kaltaisella ohjelmalla.

Nukkeanimaatiostudio.
Lokakuussa ensi-iltansa saanut E.T.A. Hoffmannin tarinoihin pohjaava nukkeanimaatio Hoffmaniada on Sojuzmultfilmin suurtuotanto. Työt sen parissa alkoivat jo vuonna 2001.Grigori Vorobjov / Yle

Tietokoneet korvasivat käsityön mutta prosessi on vanha

Prostokvašino-sarjaa tehdään Sojuzmultfilmin uudella studiolla, joka sijaitsee Moskovassa lähellä Ostankinon televisiotornia.

– Täällä syntyy animaation taika, linjatuottaja Vladimir Janšin sanoo.

Heti sitä ei arvaisi. Animaattorien työtila näyttää melkein miltä tahansa luovan tuon tekijöiden tilalta: Ihmisiä istuu eri puolilla huoneistoa keskittyneesti tietokoneiden ääressä.

Rentoutumista varten löytyy sohva ja pöytäjalkapallopeli. Seinillä on kuvia animaatiosarjan hahmoista ja listaus jaksojen aikatauluista. Ikkunasta näkyy Moskovan yksiraiteinen.

– Yhden jakson tuotanto kestää seitsemän viikkoa alusta loppuun, Janšin kertoo.

Boris Maškovtsev kertoo, että alkuun pohdittiin hahmojen designin uudistamista. Ajatuksesta luovuttiin nopeasti.

– Pian tajusimme, että se ei ole mahdollista, koska sillä hetkellä he lakkaisivat olemasta omia itsejään, Maškovtsev kertoo.

– Meidän piti jälleenrakentaa ne tuotantoprosessit, joita oli vanhassa neuvostolinjastossa, jotta graafinen tyyli näyttäisi samalta kuin vanhoissa elokuvissa.

Animattori työssään.
Uudet piirrosanimaatiot syntyvät tietokoneella.Nadja Titova / Yle

Vaikka animaatiossa on siirrytty käsityöstä digitaaliseen maailmaan, työprosessi itsessään noudattaa vanhan ajan askelkuvioita.

– Se on ihan klassista animointia, Maškovtsev sanoo.

Uspenski vastusti, some kuohui

Ilman ristiriitoja uutta sarjaa ei saatu tehtyä. Eduard Uspenski itse ei ollut hankkeeseen erityisen ihastunut, ja hän uhkasi jopa viedä studion oikeuteen tekijänoikeuksiensa rikkomisesta.

Maškovtsev sanoo keskustelleensa kirjailijan kanssa useasti ja kertoo studion käyttäneen paljon aikaa siihen, että tekijänoikeuskysymykset ovat kunnossa. Kiista saatiin ratkaistua (siirryt toiseen palveluun) juuri ennen Uspenskin kuolemaa.

Nostalgia on myös kaksiteräinen miekka: kaikki katsojat eivät ihastuneet Prostokvašinon tuomisesta nykypäivään ja sosiaalisessa mediassa kuohui (siirryt toiseen palveluun).

Boris Maškovtsev sanoo, että sarja on löytänyt yleisönsä.

– Tekemiemme yleisötutkimusten mukaan puolet yleisöstä on lapsia ja puolet aikuisia. Nykyisten venäläisten animaatiosarjojen kanssa niin ei juuri koskaan käy, lastensarjan katsotaan olevan vain lapsille. Tässä koko perhe istuu ruudun ääressä.

Marija Abejdulajeva
Neljäsluokkalainen Marija Abejdulajeva pitää erityisesti vanhoista neuvostoanimaatioista kuten suden ja jäniksen seikkailuista kertovasta Nu, pogodi -sarjasta.Nadja Titova / Yle

Suurhanke viimein ensi-iltaan

Uuden Sojuzmultfilmin kaupallinen syömähammas ovat animaatiosarjat, mutta studio tuottaa yhä myös taiteellisesti kunnianhimoisia hankkeita.

Joka vuosi studio tekee 10–12 lyhytelokuvaa, jotka antavat tekijöilleen mahdollisuuden taiteelliseen etsintään.

Tänä vuonna studiolla on ollut työn alla myös kaksi täyspitkää animaatioelokuvaa.

Lokakuussa sai ensi-iltansa perinteisillä menetelmillä tehty nukkeanimaatio Hoffmaniada, joka perustuu E.T.A. Hoffmannin tarinoihin.

Suurhanke aloitettiin alun perin jo vuonna 2001. Kuvauksia hidastivat hankkeen laajuuden lisäksi rahoitusvaikeudet. Filmiä varten valmistettiin yli 150 nukkea.

– Hanke oli ainutlaatuinen. Elokuva tehtiin täysin käsityönä nukkeanimaation keinoin. En usko, että lähiaikoina teemme samanlaista, Maškovtsev sanoo.

Nukkeanimaatiostudio.
Hoffmaniada-animaatioelokuvaa varten valmistettiin yli 150 nukkea. Elokuvan on ohjannut Stanislav Sokolov.Grigori Vorobjov / Yle

Kansainväliset markkinat houkuttelevat

Boris Maškovtsev kertoo, että Sojuzmultfilm tähtää myös kansainvälisille markkinoille, sillä animaation universaali kieli tarjoaa siihen hyvät mahdollisuudet.

Studiota kiinnostaa yhteistyö yli rajojen. Tällä hetkellä Sojuzmultfilmin tuotanto tapahtuu kokonaan Venäjällä, mutta tulevaisuudessa työtä voitaisiin tehdä myös ulkomailla.

– Yksi Venäjän animaation ongelmista on, että meitä on vähän. Kaikkiaan alalla työskentelee 2 000–3 000 ihmistä.

Sojuzmultfilm aikoo jatkossakin tuoda studion klassisia animaatiohahmoja nykypäivään, mutta sitä ei tehdä hätiköiden.

– Prosessi vie aikaa, jotta emme pilaa hahmojen jättämää mielikuvaa, Maškovtsev sanoo.

Aikoinaan valtaisan suosittu oli myös kolmen nukkeanimaation sarja, joka pohjasi Uspenskin kirjaan Krokotiili Gena ja hänen ystävänsä.

Genan ystävästä, pyöreäkorvaisesta Tšeburaškasta eli suomalaisittain Muksiksesta tuli Venäjällä suorastaan ikoninen.

Boris Maškovtsev sanoo, että Sojuzfilm harkitsee tarkkaan, miten Muksis voitaisiin tuoda nykypäivään – niin keskeiseen hahmoon studio ei tartu kevytmielisesti.

Aiheesta aiemmin:

Venäjän tunnetuin lastenkirjailija Eduard Uspenski on kuollut

Elävä arkisto: Muistamme Eduard Uspenskia toivotuilla kuunnelmilla