Metsähaudasta löytynyt Picasson teos oli sittenkin väärennös ja taideperformanssi itsessään: "Mitä arvoa aitoudella enää on?"

Vihjeen saanut kirjailija toimitti varastetuksi luullun taulun Romanian viranomaisille viikonloppuna.

Pablo Picasso
Pablo Picasson "Tete d'Arlequin"
Rotterdamin taidemuseosta varastetuista maalauksista kerrottiin Bukarestissa 8. elokuuta. Picasson Tete d'arlequin (oikeassa alareunassa) kuului varastettuihin maalauksiin.Daniel Mihailescu / AFP

Kirjeessä ei ollut lainkaan allekirjoitusta. Mutta siinä oli ohjeet itäromanialaisessa metsässä sijaitsevalle kätkölle.

Alankomaalainen kirjailija Mira Feticu oli kirjoittanut romaanin Rotterdamissa vuonna 2012 oikeasti tapahtuneesta suuresta taideryöstöstä, jossa varkaat veivät Kunsthal-museosta useiden mestareiden alkuperäistöitä: Claude Monet'ta, Paul Gauguinia, Pablo Picassoa.

Pari viikkoa sitten Feticu (siirryt toiseen palveluun) luki saamaansa nimetöntä kirjettä. Se oli valokuvaohjeineen "kuin aarrekartta".

Hän löytäisi varastetun Picasson teoksen, Tete d'arlequin (Harlekiinin pää), Romaniasta.

Ja teos myös löytyi. Se oli kääritty muoviin ja haudattu maahan.

Kuuluisaan taideväärentäjään keskittyvä tempaus

Mira Feticu luovutti maalauksen Romanian viranomaisille lauantai-iltana. Alkuperäisteos on arvioitu noin 800 000 euron arvoiseksi.

Yllättävä käänne kuitenkin muutti tapahtumasarjan suunnan.

Kirjailija sai viikonloppuna sähköpostin kahdelta belgialaiselta taiteilijalta, jotka kertoivat metsästä löytyneen maalauksen olevan väärennös.

Feticu kertoi Alankomaiden yleisradioyhtiön uutisille (siirryt toiseen palveluun) sunnuntaina, että miehet olivat huijanneet hänet kätkölle osana True Copy -nimistä performanssiprojektiaan.

Muun muassa videokuvaa hyödyntävä näyttämöteos on omistettu tunnetulle taideväärentäjälle Geert Jan Jansenille, jonka työt levisivät, aidoiksi luultuina, Euroopan taidemarkkinoilla, kunnes mies pidätettiin vuonna 1994. Jansen itse osallistuu performanssiin.

True Copyn nettisivuilla (siirryt toiseen palveluun) kerrotaan, että esitys nostaa esiin taidemaailman tekopyhyyttä ja kysyy, mitä arvoa aitoudella enää on.

Kadonneiden teosten olinpaikka arvoitus

Kun Rotterdamin Kunsthalin taidevarkaudesta oli kulunut kaksi vuotta, neljä romanialaista pidätettiin. Eräs pidätyistä kertoi, että arvokkaita mestariteoksia olisi poltettu Romanian maaseudulla, kun varkaat eivät onnistuneet myymään niitä.

True Copyn toteuttava taiteilijaryhmä puolestaan vihjaa esityksessään, että museoissa on edelleen esillä Geert Jan Jansenin tekemiä väärennöksiä, joita näytteilleasettajat luulevat aidoiksi.

Taiteilijat eivät vielä kommentoi Romaniassa toteuttamaansa huijausta, koska he haluavat ensin keskustella tempauksestaan kirjailija Mira Fetucin kanssa.

Lähteet: AFP, Reuters, AP