Kaksikaistaisia "turbokiertoliittymiä" tulee lisää mutta ongelma on, että moni ei osaa niissä ajaa – katso video

Kiertoliittymät parantavat liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta, mutta autoilijoille uudentyyppinen liittymä aiheuttaa harmaita hiuksia.

tieliikenne
Katuman turbokiertoliittymä ylhäältä kuvattuna
Toimittaja Timo Leponiemi selvitti, miten turbo-kiertoliittymässä oikein pitäisi ajaa. Katuman liittymän keskeneräisyys on tuottanut liikennehässäkkää Hämeenlinnassa.

Suomessa on jo viitisentoista turbokiertoliittymää. Turbokiertoliittymään ajettaessa on tärkeä valita oikea ajokaista ennen liittymää. Autoilijan pitäisi pysyä koko liittymän matkan valitulla ajokaistalla, opastaa liikenneopetuksen lehtori Harri Saartenkorpi Hämeen ammatti-instituutista.

– Periaate on, että valitse kiertoliittymään tullessasi ajokaista sen mukaan, mihin olet menossa ja pysyt sillä kaistalla, niin se vie sinut haluamaasi suuntaan.

Harri Saartenkorpi, taustalla turbo-kiertoliittymä
Liikenneopetuksen lehtori Harri Saartenkorpi pitää Katuman turbo-kiertoliittymää helppona ajaa, kun kaikki kaistat on saatu valmiiksi.Mika Halme / Yle

Pääsuunnasta ajaville turbokiertoliittymissä on kaksi ajokaistaa. Ulompaa, oikeanpuoleista kaistaa ajavat kääntyvät ensimmäisestä liittymästä oikealle.

Myös sisemmältä, vasemmanpuoleiselta kaistalta voi kääntyä jo ensimmäisestä liittymästä oikealle, mutta tältä kaistalta voi poistua myös myöhemmistä liittymistä. Kun kiertoliittymässä ajetaan oikein, liittymästä poistuvan auton ei tarvitse väistää muita liittymässä olevia autoja.

Oikea ajokaista selviää tien yllä olevista opasteista. Saartenkorpi on huomannut, että turboliittymissä näkee monenlaisia liikennesuoritteita.

– Omalla paikkakunnalla osataan ajaa suhteellisen hyvin. Kun lähdetään vieraalle paikkakunnalle, niin ongelmia saattaa tulla. Näistä liittymistä on monta kehitysversiota, ne ovat erimuotoista ja erinäköisiä, toteaa Saartenkorpi – ja myöntää, että kiertoliittymissä "turistit" erottuvat paikallisista.

Turbokiertoliittymän yläopasteita
Yläopasteet ohjaavat valitsemaan oikean kaistan. Toistaiseksi Katuman suuntaan ei kuitenkaan pääse kuin kaistaa vaihtamalla.Mika Halme / Yle

Kolmion takaa kiertoliittymään

Kiertoliittymään saapuvilla on aina väistämisvelvollisuutta osoittava kolmio ja pakollista kiertosuuntaa osoittava liikennemerkki.

Käytännössä liikenneympyrä ja kiertoliittymä ovat yksi ja sama asia. Tiehallinto lanseerasi kiertoliittymän käsitteen 1990-luvun alussa. Tieliikennelaki ei kuitenkaan tunne sellaista käsitettä. Se tuntee vain liikenneympyrästä varoittavan liikennemerkin ja merkkiyhdistelmän, jossa on kolmio ja pakollista kiertosuuntaa osoittava liikennemerkki. Sillä määritellään tilanne kiertoliittymäksi.

Nykyisin turbokiertoliittymiä on jo ainakin Kokkolassa, Siilinjärvellä Kuopion lähellä, Nokialla, Raisiossa, Vaajakoskella, Espoon Suomenojalla, Pietarsaaressa, Kouvolassa ja Hämeenlinnassa.

Turbokiertoliittymä on kehitetty Hollannissa. Niitä on rakennettu Hollannin lisäksi muun muassa Saksaan ja viime aikoina myös Suomeen, kerrotaan Tiehallinnon raportissa (siirryt toiseen palveluun).

Turbokiertoliittymiä on rakennettu vilkasliikenteisiin paikkoihin, sillä tärkeimmistä ajosuunnista liikenne voidaan ohjata liittymän läpi kahdella kaistalla. Parhaiten ne sopivat liittymiin, joissa on vilkkaasti liikennöity pääsuunta ja vähäliikenteisempi sivusuunta. Liittymätyyppi on todettu liikenteen kannalta sujuvammaksi kuin se, että risteyksessä olisi liikennevalot.

Hämeenlinnassa erityisiä ongelmia

Valtatie 10:llä Hämeenlinnan Katumalla rakenteilla oleva turboliittymä on aiheuttanut autoilijoille hankaluuksia, sillä liittymäalue on vielä työmaa-aluetta.

Liittymästä puuttuu vielä yksi pätkä rinnakkaista ajokaistaa. Sen vuoksi Katuman asuntoalueelle pyrkivät joutuvat vaihtamaan ajokaistaa, vaikka turbokiertoliittymässä niin ei pitäisi tehdä.

– Kun Katuman kaikki ajokaistajärjestelyt ovat kunnossa, se on varsin selkeä paikka ajaa. Kun turbokiertoliittymässä ajamisen oivaltaa ja opettelee, se on hauskaa ja helppoa, sanoo Harri Saartenkorpi.

Osallistu keskusteluun ja kerro, millaisia kokemuksia sinulla on kiertoliittymistä?